Van 19 tot 21 juli wordt de Zolder Historic Grand Prix 2024 verreden. Een weekend met zes verschillende competities en uiteraard is de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’ ook van de partij. De vijfde en zesde manche van het seizoen met 48 deelnemers aan de start. Met een kwalificatie en twee races op zaterdag en zondag vormt het gevarieerd veld binnen de Belcar Historic Cup als een van de hoofdacts.
Voor de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’ is de Zolder Historic GP de derde afspraak van het seizoen. Nadien volgen nog Assen en de Nürburgring. Vijf weekends of tien races in totaal waarvan de acht beste resultaten tellen voor de eindafrekening. We zijn dus halfweg komend weekend.
Platform 1: Wie klopt Dieter Kuijl?
In platform 1 is Dieter Kuijl met zijn Ford Capri 3100RS vertrokken richting een titelverlenging. Hij won reeds drie van de vier wedstrijden en werd éénmaal derde. Bas Van Elderen (Escort MK1), Andreas Fricke (Renault Alpine A110), Trojan/Roessle (Ford Escort 2000RS) en Luc Geebelen (Porsche 911) moeten voor de nodige oppositie zorgen in deze FIA-klasse.
Platform 2: Wim Kuijl met maximale puntenoogst
Wim Kuijl heeft in zijn Ford Capri 3100RS nog geen punten laten vallen en pakte een vier op rij. Maar ook de concurrentie is zeer regelmatig. Erik Bruynoghe is goed onderweg in zijn Porsche 911, maar komt power te kort om het gat met de Capri te dichten. Ook uitredend kampioen Gust Van Haelst scoort regelmatig en staat op een voorlopige tweede plaats van de tussenstand. Hij scoort veel punten in de klasse waarin de Escort MK1 Holbay van Marc Roessle voor de grootste oppositie zorgt. Ook de Toyota Celica van Dominique Holvoet is een wagen die telkens hoog scoort in zijn klasse (1301-1600cc) die kunnen doorwegen op het einde van het seizoen.
Luc Branckaerts en zijn Corvette C4 R zijn voorlopig onklopbaar in platform 3.
Uitredend kampioen Luc Moortgat heeft meer dan zijn handen vol aan Luc Branckaerts en zijn Chevrolet Corvette C4 R. Branckaerts pakte reeds een vier op rij en is opnieuw favoriet. Temeer dat Moortgat nog steeds niet kan uitpakken met zijn sterkste motor. Maar ook dan zou de Porsche van de Waaslander het moeilijk hebben om de Corvette te kloppen. Moortgat voelt wel de hete adem in zijn nek van de Nederlander Fred Krab in zijn BMW E30 M3. Sidney Dieleman (BMW 325i) en de Porsche 964 van Eric Nulens sluiten de voorlopige top 5 af. Maar platform 3 huisvest nog zeer snelle wagens. De BMW M5 van Evertjan Alders, de BMW 635 CSI Gr. 2 van Juri Vannieuwenborgh, de Ford Sierra Cosworth van Jan Van Elderen, de Mercedes 190 van Samuel Verheggen en de BMW E30 M3 van Batenburg zijn stuk voor stuk wagens en piloten die meedoen voor het podium.
Felle strijd in platform 4: Audi versus BMW
Platform 4 herbergt de jongste wagens van het veld en is een waar spektakelstuk. Tim Kuijl won reeds drie van de vier races, maar toch is het de Audi 80 quattro Competition STW van François Bouillon die aan de leiding staat. De BMW 325i E36 van Tim Kuijl verloor punten toen de bodemplaat los kwam in Zolder en zodoende is hij op achtervolgen aangewezen. Hij staat momenteel tweede voor de BMW M E36 STW van de regerende kampioenen Dirk Van Rompuy en Erik Qvick.
Erik Qvick en Tom Van Rompuy zullen ook de nieuw aangekochte BMW M1 Procar delen.
Voor de schitterende BMW M1 wordt het een roll out en dus zal de wagen worden ingeschreven in platform 5 of de gastklasse. Een kwestie van op een sportieve manier niemand punten af te snoepen.
Nog een BMW E46 WTCC is er voor Danny Kerckhof die er zijn eerste meters mee reed in Zolder en nog zal evolueren. Verder zien we ook Ben Thaens/Bert Theunissen die met hun mooie BMW E36 325i knap tweede werden in Zolder en ex aequo de derde plaats delen met de VR Racing E36 STW.
Bron: pb Belcar Historic Cup
Foto’s: pb Belcar Historic Cup