Automerk Lamborghini meldde onlangs dat ze ambitieuze plannen hebben voor hun luxe wagens. Maar wat er onlangs met het befaamde merk is gebeurd, is vast niet wat Lamborghini daarmee bedoelde! Een mooie witte Lamborghini en een glamoureuze rode Ferrari werden gebruikt door fastfoodketen McDonalds om zijn hamburgers en frietjes te bezorgen. Natuurlijk waren de ontvangende consumenten in Melbourne, Australië zeer verrast.
De witte Lamborgini was bovendien een klein beetje verminkt, want er waren gele en rode strepen op getekend, zodat het logo van McDonald’s er in te herkennen viel. Ook was er een bontgekleurd logo van McDelivery op de voorkant van de wagen gekalkt.
Het model Ferrari F430 Spider is voor vele autoliefhebbers de ultieme droomwagen. Fans van het model zullen pijn aan de ogen krijgen als ze zien hoe de glorieuze auto werd gebruikt om een Big Mac te bezorgen in een voorstad van Melbourne.
De Ferrari beschikt over een imposante 4.3 liter V8 motor, zodat McDonalds de frietjes bij de klant kan krijgen voordat ze koud zijn! Maar dat was natuurlijk niet de ware reden dat deze luxe-auto’s werden ingezet door het fastfoodmerk. Het ging natuurlijk om een kostbare marketingstunt.
McDonalds maakt een paar zware jaren door en ziet zijn omzet telkens dalen. De keten heeft moeite met aanpassen aan de veranderende wensen van klanten, met name op het gebied van gezond eten. Het grote publiek ziet McDonalds als een aanbieder van voedsel met een lage kwaliteit, dus ze zullen meer nodig hebben dan een Lamborghini en een Ferrari om dat beeld bij te stellen.
Als McDonalds wel echt wil concurreren met bezorgdiensten van voedsel zoals Deliveroo, dan is het interessant om te zien welke transportmiddelen ze wel in zullen zetten.
Eigenlijk is het ironisch dat McDonalds ’s werelds meest geliefde auto’s gebruikt om fastfood te bezorgen, terwijl Deliveroo voedsel met restaurantkwaliteit bezorgt in Gent en omgeving met hele normale, onopvallende auto’s.
De publiciteitsstunt was ook gunstig voor de reputatie van Lamborgini en Ferrari, want hun status als supergewilde en flitsende auto’s werd bevestigd. Onlangs werd een model van Lamborghini teruggeroepen vanwege brandgevaar, dus het Italiaanse bedrijf tracht momenteel de reputatieschade op te vangen. Het is helder dat deze goede publiciteit bijdraagt aan een positieve focus op het uitmuntende design van het merk.
Ferrari maakt al meer dan 75 jaar wagens met een uitmuntende kwaliteit. Ook voor dit merk is deze publiciteitsstunt handig om te voorkomen dit soort ongelukjes het gezonde merkimago verzuren!