RAEK Racing doet na drie tweede plaatsen van haar coureur Iprenburg weer volledig mee om het Westfield Cup kampioenschap. Doordat kampioenschapleider Peters in de vrije training zijn auto met aanzienlijke schade aan de kant moest zetten kon hij de eerste race niet aan de start verschijnen. RAEK Racing had het hele weekend haar handen vol aan de elektronica in de Westfield van Ronald Lenters. Uiteindelijk wist hij overall als zesde te eindigen door drie maal in de top tien te rijden. John Hoogland deed in de eerste race mee om het podium, maar werd passagier van zijn eigen auto toen hij op olie van een concurrent vanaf een vijfde positie de baan afging en hard in aanraking kwam met de bandenstapel. Hiermee eindigde zijn event in Dijon, doordat de auto te veel beschadigd was en zijn ribben door de impact kneuzingen opliepen.
Met drie Westfields reisde RAEK Racing af naar het circuit van Dijon-Prenois. Een circuit dat speciaal gemaakt lijkt te zijn voor Westfield Cup Racers en met name bekend is vanwege het heldhaftige gevecht van Gilles Villeneuve en René Arnoux in de Formule 1 in ‘79. Een lang recht eind dat ideaal is om te slipstreamen en een technisch gedeelte waar de Westfield Cup Racer zich als een vis in het water voelt. Doordat Iprenburg, de vice-kampioen van 2015, tijdens het eerste evenement tijdens de tweede race uitgevallen was, stond de druk er vol op. RAEK Racing had bij monde van Arjen Heeck hier het volgende op te zeggen:” We hebben in de tussentijd keihard gewerkt om de auto’s helemaal op punt te krijgen en gaan ervan uit dat we er goed bij zitten qua snelheid. Wat dan exact de uitkomst wordt zal de tijd leren. Een uitslag in de Westfield Cup voorspellen is net zo veranderlijk als het weer”.
Na een sterke vrije training voor RAEK Racing, waar Nijkerker Iprenburg de snelste was, werd de kwalificatie enigszins teleurstellend voor Iprenburg met een derde plek afgesloten. “Ik snap niet dat ik in de vrije training bijna drie tienden los was en nu bijna een halve seconde laat liggen op de pole tijd. Al had ik in de vrije training een mooi sleepje en in de kwali helaas niet”, was de eerste reactie van Iprenburg na het zien van de tijdenlijst. Hoogland en Lenters waren dik tevreden met de balans in hun auto en wisten respectievelijk een zesde en zevende startpositie te bemachtigen. Van Lenters was het extra knap omdat door onwelwillende elektronica zijn motor niet optimaal liep.
Races blijken spektakelstukken
Tijdens de eerste race was met name het gevecht vooraan uitermate spannend. De strijd om de kop bestond in eerst instantie uit de eerste drie – Von Klier, Vriend en Iprenburg – van de startopstelling, maar doordat zij aan het vechten waren konden gaandeweg de race de coureurs één voor een aansluiten en bestond het gevecht om de podiumplaatsen uit een stuk of zeven piloten, waaronder ook RAEK Racing coureur John Hoogland. Helaas werd hij de dupe van olie op de baan en verloor hij bij het aanremmen voor de eerste bocht de macht over het stuur en belandde in de bandenstapels. “Ik verschakelde me. Zo zonde het ging echt zo lekker”, was zijn eerste teleurgestelde reactie, maar Mies van Grunsven had alles vanaf de eerste rij gezien en gaf aan dat er olie had moeten gelegen omdat ook hij alle moeite had om zijn auto tussen de witte lijnen te houden. Uiteindelijk werd de wedstrijd door Von Klier gewonnen voor Iprenburg die de wedstrijd met 0,020 seconden verloor. Lenters werd uiteindelijk zesde, zijn beste resultaat tot nu toe in de Westfield Cup.
Om 8.30 uur was de start van race twee en het leek erop dat Iprenburg de controle over de wedstrijd had. Hij ging de laatste rond met een voorsprong van bijna twee seconden in, maar het geluk is tot op heden niet aan zijn zijde, want in de laatste ronde begon Westfield #75 in te houden en was zijn opgebouwde voorsprong als sneeuw voor de zon verdwenen. Bij het opkomen van het rechte stuk maakte Vriend perfect gebruik van de dubbele slipstream waardoor hij vanuit de derde positie Von Klier en Iprenburg in wist te halen en de wedstrijd won. Een schrale troost was het extra punt voor de snelste ronde. Ronald Lenters werd achtste. Ook hij werd op startfinish gepasseerd door Mies van Grunsven.
Ook in de laatste race, die onder natte omstandigheden werd verreden, streed Iprenburg weer mee voor de winst. Halverwege de race was het Iprenburg die Wellink passeerde en hiermee de leiding overnam, maar een ontketende Peters kwam vanuit het achterveld opzetten en pakte enkele ronden voor het einde de kop en gaf die niet meer uit handen. Iprenburg werd weer tweede en Vriend derde. Lenters deed het weer goed en had door de regen minder last van zijn gemankeerde Westfield en pakte een zevende positie.
Door de drie tweede plaatsen en de snelste ronden in de tweede race is Iprenburg evenementwinnaar geworden heeft hij de achterstand op Lex Peters en Willem Vriend grotendeels weggewerkt. Ronald Lenters werd overall zesde en kon daar niet ontevreden mee zijn. Het derde evenement van de Westfield Cup vindt plaats op 12 juni op Circuit Park Zandvoort. In de tussentijd is er voor RAEK Racing voldoende werk aan de winkel met de opbouw van Westfield #30.
Bron: pb reak racing
Foto’s: pb reak racing