De NASCAR Whelen Euro Series 2015 heeft echt iets van de NASCAR Sprint Cup met proeven op ovals in de loop van het voorjaar, gevolgd door de Play-Offs vanaf midden september, maar eerst gaan de teams en rijders genieten van de verdiende zomervakantie. Vorig weekend was het tijd voor de vierde manche van het seizoen, op het oval van Tours, of de Tours Speedway, en de competitie van Jérôme Galpin, officieel erkend door NASCAR zorgde er voor spektakel.
Vanaf de eerste meters aan het stuur van de Ford Mustang #98 Insulco Motorsport 98, begreep Eric De Doncker dat het weekend in Frankrijk niet echt zijn ding zou worden. “Ik was echt gek van het circuit in Venray, ook een oval, maar de artificiële piste in Tours lag me niet”, vertelde de rijder na de kwalificaties in Elite 2, waarin hij een 9de chrono neerzette, voor rijders die voor de zege zouden vechten. “We gebruiken maar twee versnellingen, de eerste en de tweede, we trekken op, remmen af en sturen wat, dat is het eigenlijk. Ik vind wedstrijden op oval leuk, zoals in Venray, maar Tours, neen, dat was dus niet mijn ding. Ook is er duidelijk minder publiek dan op andere proeven. Nu ik begrijp dat de organisatoren een oval nodig hebben en een race op Franse bodem, dus moest ik er maar het beste van maken.”
Zowel in Elite 1 als in Elite 2, was de opdracht van de rijders van Insulco Motorsport 98 om zoveel mogelijk punten te scoren en de schade te beperken. “Naast de eigenschappen van de omloop, zitten we nog steeds met een wagen die van zijn kwaliteiten verliest in de loop van het weekend”, legt Eric verder uit. “We wanhopen echter niet. In de NASCAR Whelen Euro Series zijn de parameters veel complexer dan op het eerste zicht lijkt. Met één wagen in een team en een deelname aan de competities Elite 1 en Elite 2 voor dezelfde rijder, kozen we niet de meest voor de hand liggende piste. We hebben in Tours weer veel geleerd en we zullen onze kansen tijdens de Play-Offs in Magione en Zolder nog beter verdedigen. Er staan daar trouwens dubbele punten ingeschreven!”
De tweede seizoenshelft van de NASCAR Whelen Euro Series zal in alle competities voor nog heel wat stevige gevechten zorgen, te beginnen met de afspraak op het kleine circuit van Magione in Italië. Eric De Doncker wil eerst en vooral zijn leiderschap in de categorie Legend (rijders van meer dan 50 jaar in Elite 2) verdedigen, maar ook de mooie 8ste plaats in die categorie Elite 2 algemeen.
“Vergis u niet, in de startvelden van de Division 2, de categorie Elite 2, vinden we meer en meer jonge rijders van 18 tot 21 jaar, die de Europese NASCAR gebruiken om hun carrière te lanceren. Ze zijn erg gemotiveerd en voor hen eindigen is geen makkelijke opdracht. De uitdaging ie er niet minder om. Ik kijk er naar uit om de wedstrijd in Italië te rijden, de start van de Play-Offs, waar de eindstrijd ingezet wordt. Met het team Insulco Motorsport 98, hebben we nu twee maanden om de batterijen op te laden en ons klaar te stomen!”
Eric De Doncker rijdt ondertussen wel nog in Monza in het kader van de Classic Endurance Racing, een prachtige competitie van Peter Auto. Hij rijdt er met zijn Lola T70 op het legendarische circuit.
Bron: NASCAR Whelen Euro Series
Foto’s: Logiklooter Photographiks / Arno van Heijster