Ondanks het feit dat Niels Lagrange en John Rasse de vorige wedstrijd in Francorchamps een klinkende overwinning boekten in de BMW M235i Racing Cup, werd het Chrisal duo afgelopen weekend op Circuit Zolder opnieuw tweede na Dumarey en derde in Klasse 3 van de Belcar. Met drie tweede plaatsen op vijf wedstrijden krijgen ze voorlopig in de Cup het Poulidor imago opgekleefd, maar met de komende 24 Hours of Zolder moet de moeilijkste hindernis nog worden genomen. De aanrijding in Zandvoort heeft een gat geslagen in de voorlopige puntentelling en dat zal hen blijven achtervolgen tot het einde van het seizoen.
Met de Syntix Superprix op Circuit Zolder was de BMW M235i Racing Cup aan de vijfde wedstrijd toe op een totaal van zeven. Maar tijdens de komende 24 Hours of Zolder zijn driedubbele punten te verdienen en er is nog een afsluitende wedstrijd in Zolder. In totaal zijn er dus over gans het seizoen 225 punten te verdienen waarvan er reeds 125 zijn verdeeld over 5 weekends. Dumarey telt momenteel 120 punten tegenover 93 voor zijn naaste achtervolgers Niels Lagrange en John Rasse. Dit is momenteel de situatie binnen de titelontknoping en dit zonder rekening te houden met het verplichte schrapresultaat. Het volledige team hoopt uiteraard dat het resultaat van Zandvoort in mindering zal kunnen worden gebracht, maar dan moeten alle verdere races tot een goed einde worden gebracht. Vandaar dat de vorming van de ploeg voor de 24 Hours of Zolder van kapitaal belang zal zijn.
Niels Lagrange en John Rasse reden in ieder geval opnieuw een schitterende race afgelopen weekend. Na een matige training kon het duo tijdens de race opklimmen in het klassement en naar het einde toe ontspon zich een spannend wedstrijdslot met een duel tussen teamgenoten bij VR Racing, Tom Van Rompuy en Niels Lagrange. Niels reed het gat quasi volledig dicht, maar kwam aan de meet iets minder dan een seconde te kort om de tweede plaats van Van Rompuy af te snoepen. Nadien kreeg het duo Van Rompuy/Qvick 22 strafseconden omdat ze twee seconden te vroeg buiten reden na de tweede verplichte pitstop. Zodoende werden Lagrange en Rasse toch tweede.
Niels Lagrange: “Ik had mijn tweede plaats liever op de piste behaald, maar ik onthoud vooral de schitterende eindspurt met Tom Van Rompuy voor de tweede plaats. Beiden op stervende banden. Onze kwalificatie was er eentje om snel te vergeten. We besloten om geen slicks meer te leggen de laatste vijf minuten op een opdrogende piste wegens te gevaarlijk omdat de race amper enkele uren na de kwalificatie werd verreden. Hierdoor moesten we een inhaalrace rijden”.
“Ik was vrij goed gestart en kon oprukken tot in het zog van Erik Qvick en Guillaume Dumarey. Maar de olietemperatuur kwam te hoog door het vele slipstreaming en hierdoor verloor ik de concentratie. Ik verloor een tweetal plaatsen en liet na 30 minuten het stuur aan John die een knappe stint reed en opnieuw binnen de top 3 in de Cup toefde. En dit ondanks het feit dat de wagen zwaar onderstuurd was. Na een stint van een uur kwam John opnieuw binnen en met nog 35 minuten op de teller ging ik terug de baan op. Ik voelde dat ik heel snel in het goede ritme zat. Ook Tom Van Rompuy deed met nog 15 minuten te gaan zijn laatste pitstop en deze kwam terug de piste op met een voorsprong van 8 seconden. Ik ben beginnen pushen en reed ondanks het drukke en hinderlijke verkeer het gat dicht. Aan de finish had Tom nog minder dan een seconde over. Voor mij mocht de race nog een of twee ronden langer duren, want ook Dumarey reed met compleet kapot gereden banden en had nog amper 10 seconden bonus. Een schitterende race, misschien wel de leukste tot hiertoe en uiteraard spijtig dat Tom en Erik nog een plaats werden terug gezet in het klassement”.
24 Hours of Zolder en driedubbele puntendeling
“Inzake de 24 Hours of Zolder; dit wordt zonder twijfel de wedstrijd van de waarheid waarvoor we nog enkele snelle en betrouwbare piloten zoeken en waarin we ook strategisch heel goed uit de hoek moeten komen. Er zijn driedubbele punten te verdienen tijdens de wedstrijd en volgens mij zal deze loodzware etmaalrace beslissen over het kampioenschap. Met drie tweede plaatsen en een zege op vijf wedstrijden moeten we tevreden zijn. Vooral omdat onze snelste chrono en deze van leider Dumarey afgelopen weekend amper 24/100 sec. verschilt op het tracé van Zolder. En net op dit asfalt wordt de 24 Hours verreden. Ik denk dat John en ikzelf als piloten en VR Racing by Qvick Motors als team op quasi hetzelfde niveau zijn gekomen als Dumarey en PK Carsport die reeds een jaar meer ervaring hebben in de BMW M235i Racing Cup. Het wordt nog een spannend seizoeneinde”, besluit de immer optimistische Niels Lagrange.
Twee podia
Door de intense strijd binnen de BMW M235i Racing Cup mogen we uiteraard ook niet vergeten dat Lagrange en Rasse door hun regelmaat op een schitterende zevende plaats algemeen prijken in het Belcar Endurance Championship en ook knap tweede staan in de Klasse Belcar 3 met 18 ingeschreven wagens. In Zolder werd het Chrisal duo derde na de ongrijpbare Radical RXC die zeven seconden sneller is, en uiteraard ook de BMW M235i Racing Cup van Dumarey.
Bron: pb niels lagrange
Foto’s: marnick mouchaers – joël vanderzijpen