Voorafgaand aan een geplande lancering in 2023 werd een geheel nieuwe milieuvriendelijke raceserie op waterstof onthuld, met “emissievrije” auto’s en een “revolutionair remsysteem”. De HYRAZE League zal “milieuvriendelijk geproduceerde” waterstof gebruiken als brandstof voor zijn wagenpark van raceauto’s met 800 pk. Er wordt gebruik gemaakt van twee brandstofcellen om vier elektromotoren aan te drijven.
Dit systeem zal ervoor zorgen dat de auto’s van de HYRAZE League de volledige raceafstand kunnen rijden zonder energie hoeven te besparen. Dit is een beperking bij bijvoorbeeld de Formule E waarbij alle teams tijdens de race heel veel energie besparen.
Waterstof kan doormiddel van elektrolyse uit water worden afgebroken. De redoxreacties in de brandstofcel zorgt ervoor dat water en energie de enige bijproducten zijn. De waterstoftank zal gemaakt worden van koolstofvezel en er zullen meerdere veiligheidsstructuren zijn om de tank te beschermen.
Het revolutionaire remsysteem is bedoeld om de remstof op te vangen dat tijdens de race wordt geproduceerd. Na de race wordt deze remstof op een “milieu neutrale” manier afgevoerd om eventuele luchtvervuiling door stofdeeltjes te minimaliseren. De serie zal ook steer-by-wire en torque vectoring bevatten om de vermogensafgifte van de motoren te beheren.
Het chassisontwerp wordt in deze serie vrijgelaten aan de teams, hoewel de compositiestructuren van natuurlijke vezels verplicht worden gesteld. Dit is in tegenstelling tot de monocoque-structuren van koolstofcomposiet die in de hedendaagse autosport worden gebruikt.
Tijdens het eerste seizoen, dat van start moet gaan in 2023, zal er gebruik gemaakt worden van standaard onderdelen voor de auto’s vanuit de organisatie. Verder zal er nauwgezet omgegaan worden met aerodynamische ontwikkelingen om de deelnemerskosten van de serie laag te houden. Hierdoor hopen ze het racespektakel te versterken.
Naast HWA is de serie samengesteld in samenwerking met de Duitse fabrikant Schaeffler en organisaties ADAC, DEKRA, DMSB en de World Esports Association (WESA). De raceserie moet toegankelijk worden voor zowel de echte als de virtuele racemarkt. Er zullen dan ook twee coureurs per auto rijden, één coureur voor de fysieke races en één coureur voor de virtuele races. Beide resultaten zullen meetellen voor het teamkampioenschap.
“Om een bredere acceptatie in de samenleving te bereiken, moet de motorsport emissie verlagen, duurzamer en zuiniger worden”, zegt HWA-CEO Ulrich Fritz. “We willen onze ervaring als voertuigontwikkelaar en raceteam gebruiken om een innovatieve raceserie te lanceren die precies aan deze voorwaarden voldoet, dit zullen wij doen in de vorm van de HYRAZE League.”
“We zijn verheugd dat we in het vroege stadium van dit project ervaren partners hebben aangetrokken die ons zullen ondersteunen bij de implementatie van de klasse. Ook zal de HYRAZE League uitstekende entertainment bieden. Door de integratie van Esports hopen wij dat de autosport weer jongere doelgroepen gaat inspireren.”
“Voor ons en onze partners is het ook bijzonder belangrijk dat er een technologieoverdracht plaatsvindt naar productieauto’s voor op de weg. De autosport kan opnieuw een voorbeeldrol op zich nemen in de ontwikkeling van wegvoertuigen, met betrekking tot waterstoftechnologie en zero-emission.”
Auteur: Daan Kalksma
Foto’s: HWA