Hockenheim
Sinds 2014 flirt de DTM al met de Japanse Super GT met merken als Honda, lexus en Nissan.
In dat jaar werd ook begonnen om de twee regelementen op elkaar af te stemmen zodat de twee kampioenschappen met elkaar konden racen .(het Class One regelement).
De wagens rijden in Japan onder de naam GT 500.
In de aanloop om samen een kampioenschap op te richten waren ze in 2017 al eens naar Europa gekomen om een demo te geven ,maar dit jaar komen ze om ook daadwerkelijk een race te rijden samen met de DTM .
De voorgenoemde Japanse merken komen al regelmatig naar Europa om bv de 24Hrs van de Nurburgring te rijden . Maar dit zijn kompleet andere wagens .
En het moet gezegd worden, het klinkt en oogt lekker .
De wagens zijn iets breder dan de DTM wagens.
Het vermogen is bijna gelijk, beide klassen rijden met een V8 6 cillinder turbo ,alleen het vermogen is iets anders 610/Bhp voor de DTM tegen 650/bhp voor de Japanse wagens.
Ze nemen niet de minste rijders mee, Jensen Button gaat in de Honda NSX-GT rijden .
Tsugio Matsuda rijdend in een Niassan /R35 won in 2014 en 2015 het kampioenschap werd 3e in 2016 en tweede in 2017.
Nick Cassidy uitkomend met een Lexus LC500 won samen Ryo Hirakawa het Kampioenschap in 2017.
Daarnaast zullen Ronnie Quintarelli en Ryo Hirakawa de wedstrijd van zondag voor hun rekening nemen.
Het zou mooi het kampioenschap zeer ten goede komen zijn als de twee series zich inderdaad samen zouden voegen . Met 6 fabrikanten in plaats van de huidige 3 zou het een stuk spannender en afwisselende worden .
De tijd zal het leren of dit ook inderdaad gebeurt .