De 250km race in Adelaide werd een waterballet dat werd onderbroken door een rode vlag wegens overvloedige regen en door brandstofregels werd de stand zelfs zo ondersteboven gegooid dat nota bene Nissan de Clipsal 500 als leidend merk verlaat.
De kwali verliep nog droog, waarin Ford-duo Fabian Coulthard en Chaz Mostert het in de laatste shootout wel héél spannend maakte. De Penske-Ford klopte de Prodrive Ford met maar zes duizendste verschil. Shane van Gisbergen kwam een honderste tekort, Scott Mclaughlin een tiende. James Courtney zette helemaal geen tijd omdat hij de chicane na start-finish afsneed.
Singing in the rain / Spinning in the rain
En daarna brak ineens de hel los, flinke regenbuien vertraagden de start en toen een aantal rijders die niet op regenbanden stonden na de opwarmronden al binnenkwamen om alsnog te wisselen besloot men dan ook achter de safetycar te beginnen. Tijdens die eerste ronden viel het op dat een aantal rijders al een paar keer binnenkwamen, niet voor banden, maar voor brandstof af te tappen. Wat ik zelf ook niet wist, maar er is een regel die bepaalt dat er een minimum aan brandstof verbruikt moet zijn gedurende een race, de zogenaamde “fuel drop”. Lucas Dumbrell Racing, Nissan Motorsport en HRT hadden die regels goed ontcijferd en besloten uit voorzorg hun coureurs een paar keer binnen te halen om alvast wat brandstof te lozen via de “vent lines” van de tankinstallatie
Nadat er alsnog groene vlag werd gegeven, gingen Courtney en Van Gisbergen met elkaar knokken om de leiding en het viel op dat de Kiwi veel meer moeite had met de omstandigheden dan verwacht. Hij ging een keer wijd in turn 6 waardoor Courtney hem voorbij ging en probeerde iets te gretig dat goed te maken, waardoor hij de HRT Holden achterstevoren tikte. Doordat Tander en Whincup die manoeuvre kopieerden ging halverwege Rick Kelly aan de leiding, maar na de pitstops had Courtney de leiding terug met Mclaughlin achter zich aan. De regen nam echter weer in kracht toe en veroorzaakte een rode vlag. Het was helaas net te laat voor Courtney en Chaz Mostert die beiden in turn 8 de muur raakten en moesten uitvallen.
Tien minuten slechts duurde het oponthoud, maar daarna brak er door de onzekerheid uit over de fuel drops. Een aantal coureurs dook meteen na de groene vlag al de pits in en sommigen wachten nog tot de laatste ronde. Maar met slechts 7 ronden nog te rijden kon je al uittekenen dat de teams die al met aftappen waren begonnen in de beginfase nu spekkoper waren. Mclaughlin reed tot de laatste ronde aan de leiding, maar hij was een van de rijders die als laatsten binnenkwamen en buiten de top10 vielen. De Penske Fords van Coulthard en Scott Pye stopten helemaal niet (de Amerikanen kennen of de regels niet of hoopten op coulance) en vochten aan kop met Nick Percat en Michael Caruso om de leiding, die beiden wél gestopt waren.
Caruso kreeg instructies zich er niet mee te bemoeien, en keek rustig toe vanaf vier hoe Coulthard en Percat nog even flink om de leiding knokten. Coulthard leek in de laatste ronde in bocht 7 nog Percat voorbij te komen, maar die sloeg meteen terug en liet zich de laatste bochten niet meer verrassen. Een verrassende maar gegunde overwinning voor LD Racing en Percat, die daarmee zijn thuisrace op zn naam schreef. “Ik keek deze race al vanuit een kinderwagen mee, dus het is schitterend hier nu te winnen.”
Na de race kregen beide Penske Fords 30 seconden tijdstraf vanwege de fueldrop regels, waardoor Caruso opschoof naar 2 en Tander nog een 3e plaats opstreek. De complete top van het klassement in de eerste 2 races schitterde door afwezigheid waardoor o.a. rookie Cam Waters, David Reynolds en de Kelly-broers nog verrassend hoog eindigden. Caruso bleek tot zijn eigen verbazing zelfs de leiding in het kampioenschap te hebben overgenomen van Whincup, waardoor Nissan Motorsport ineens beste merk is tot april (de race in het F1 weekend telt helaas niet mee voor het kampioenschap). Tander klom door zijn podium op naar drie en de Kiwi’s Van Gisbergen en Mclaughlin staan nu vierde en vijfde.
1. Caruso – 222pt
2. Whincup – 207pt
3. Tander – 202pt
4. Van Gisbergen – 197pt
5. Mclaughlin – 189pt
Tijdens de F1-race in Melbourne zitten de V8 Supercars in het voorprogramma met 4 korte sprintraces. De eerstvolgende race in het kampioenschap is begin april op Symmons Plain, Tasmanië.
PS: voor wie de highlights terug wil kijken klik hier:http://bcove.me/b4u1y13y
Bron: Alex Hendrix
Foto’s: drive.co.nz; gettyimages.com; zimbio.com