Wanneer je een nieuwe auto koopt of er een wilt importeren vanuit het buitenland, moet er altijd belasting van personenauto’s en motorrijwielen(BPM) worden afgedragen. Ook 2019 zal dat het geval zijn. Er zijn echter wel enkele veranderingen doorgevoerd. Natuurlijk kun je nog altijd eenvoudig gebruik maken van de BPM calculator op Dasimport.nl. Er zijn echter wel wat andere dingen veranderd.
Verhoging of verlaging?
In oktober maakte het huidige kabinet van Nederland al bekend dat de oorspronkelijke plannen niet gewijzigd worden. Staatssecretaris Snel meldde dit eind 2018 al aan de Tweede Kamer. Volgens sommige belangenvereningen is dat echter een gewaagde uitspraak. De nieuwe meetmethode laat namelijk hogere CO2-waarden zien dan eerder. En doordat BPM mede op basis van CO2 wordt berekend, betekent dit dat de consument hier wel degelijk voor gaat betalen. Toch gaat de BPM over het algemeen omlaag. Waar je in het jaar 2017 nog zo’n 475 euro per gram betaalde bij een motorvoertuig in schijf 3, is dat in 2018 nog slechts 429 euro. De massa betaalt echter juist meer. Wanneer je nieuwe auto bijvoorbeeld 125 gram CO2 uitstoot, ben je zo’n 20 euro meer kwijt dan in 2018. Wanneer het een diesel betreft wordt dat zelfs ongeveer 300 euro meer!
Elektrisch en hybride het minst getroffen
Het mag geen verrassing heten dat elektrische auto’s en hybrides het minst getroffen worden door de BPM in 2019. Dat komt natuurlijk omdat deze veel beter voor het milieu zijn. Wanneer je een elektrische auto hebt, ontvang je zelfs een volledige vrijstelling van BPM. Je betaalt dus werkelijk geen cent! Wanneer je plug-in hybride rijdt, krijg je juist wel een aardige aanslag. Allereerst betaal je de vaste voet van €360. Ook de schijven worden bij deze auto’s duurder.
Wanneer de auto op benzine of LPG rijdt, valt de stijging behoorlijk mee. De vaste voet wordt, als gevolg van inflatie, met drie euro verhoogd naar 360 euro. Daar komt ook nog eens bij dat de uitstootgrens is verlaagd in de verschillende schijven. Daardoor kom je vele sneller in een hogere schijf terecht. De meeste fabrikanten van auto’s spelen daar echter handig op in waardoor de auto’s een stuk minder CO2 uitstoten. Dat is dus niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor je portefeuille. Auto’s met een diesel komen er het slechtst vanaf. Er is namelijk een speciale dieseltoeslag in werking getreden. Als de nieuwe diesel meer dan 61 gram CO2 uitstoot, betaal je voor iedere gram daarboven €88,43.