Na maandenlange voorbereidingen gingen meer dan 200 teams uit 29 landen van 30 juni tot 3 juli de strijd aan in het Queen Elizabeth Olympic Park in Londen: de jacht op nieuwe records inzake energie-efficiëntie werd ingezet. De ongeveer 3000 deelnemende studenten gaven vier dagen lang het allerbeste van zichzelf.
De geëngageerde teams legden het stadscircuit in Londen af met voertuigen die ze zelf hadden ontworpen en gebouwd. Ze streefden allemaal hetzelfde doel na: zoveel mogelijk kilometers afleggen met het equivalent van 1 liter brandstof of 1 kWh.
Ondanks een onuitgegeven circuit met een veeleisender parcours werden diverse individuele records en schitterende prestaties neergezet, zo vernemen we van Norman Koch, technisch directeur van de Shell Eco-marathon: “Het circuit in Londen was bijzonder lastig voor onze teams. We waren getuige van prestaties van een geweldig niveau, terwijl de vastberadenheid en de winnaarsmentaliteit van de teams ronduit voelbaar waren.”
Twee Belgische teams op het podium in twee verschillende categorieën
7 Belgische studententeams (ingenieurs of wetenschappen) waren op de afspraak in Londen, en de Belgische balans in de strijd om energie-efficiëntie is achteraf bijzonder bemoedigend.
In categorie ‘Prototype met alternatieve brandstof’ slaagde de jonge pilote van de Haute Ecole de la Province de Liège (provinciale hogeschool Luik) erin haar tuig op het 2e trapje van het podium te hijsen. Hun prototype ‘EcoMOTION’ legde 1.382,7 km af met 1 liter ethanol. Amper één liter om (virtueel) van Brussel naar Barcelona te rijden!
In categorie ‘UrbanConcept op benzine’ kregen de studenten van de Université de Mons (universiteit Bergen) hun revanche voor vorig jaar. In 2015 strandden ze nog op de 4e plek met een afstand van 204 km; de Henegouwers sleepten dit jaar de 3e plaats in de wacht met een afstand van 201,9 km met 1 liter benzine. Dit is wel degelijk een prestatieverbetering voor hun UrbanConcept, want het circuit was anders en vooral veeleisender.
Vier andere Belgische teams namen deel maar konden helaas geen geldige prestatie registreren. Enkel de Ecole Polytechnique van Brussel geraakte niet door de o zo strenge technische controle.
De Shell Eco-marathon 2016 speelde zich af in het raam van het festival “Make The Future London” dat meer dan 30.000 bezoekers lokte voor de huidige en nog komende energie-uitdagingen en -oplossingen.
Winnaars in de categorie Prototype
Prototype op benzine | |
1. AIRBUS HELICOPTERS Centre de Formation Technique, Frankrijk | 2300.1 (km/l) |
2. Université Aix-Marseille, Frankrijk | 1709.5 (km/l) |
3. HR-Arc Ingénierie, Zwitserland | 1707.7 (km/l) |
Prototype op diesel | |
1. I.U.T Valenciennes, Frankrijk | 1018.2 km/l |
2. I.E.S Alto Nalon, Spanje | 725.2 km/l |
3. ITIP L. Bucci, Italië | 566.5 km/l |
Prototype op waterstof | |
1. Politecnico di Torino, Italië | 737.0 km/kWh |
2. Fachhochschule Stralsund, Duitsland | 682.3 km/kWh |
3. Delft University of Technology, Nederland | 671.4 km/kWh |
Prototype met elektrische batterij | |
1. I.E.S Cotes Baixes, Spanje | 747.2 km/kWh |
2. It is Leonardo da Vinci, Italië | 736.1 km/kWh |
3. Technische Universität München, Duitsland | 634.7 km/kWh |
Prototype op alternatieve brandstof (E100 +GTL) | |
1. Unversidad Miguel Hernandez de Elche, Spanje | 1555.9 km/l |
2. Haute Ecole de la Province de Liège, België | 1382.7 km/l |
3. Université de Technologie de Compiègne, Frankrijk | 1131.0 km/l |
Prototype op CNG (aardgas onder druk) | |
1. Lycée Saint-Joseph La Joliverie, Frankrijk | 2606.4 km/l |
2. Lycée Marcel Callo, Frankrijk | 1254.3 km/l |
3. Universita degli Studi della Basilicata, Italië | 512.8 km/l |
Winnaars in de categorie UrbanConcept: | |
UrbanConcept op benzine | |
1. Lycée Louis Delage, Frankrijk | 445.7 km/l |
2. Warsaw University of Technology, Polen | 256.7 km/l |
3. Faculté Polytechnique de l’UMons, België | 201.9 km/l |
UrbanConcept op diesel | |
1. University of Applied Sciences Offenburg, Duitsland | 249.2 km/l |
UrbanConcept op waterstof | |
1. Polytech Nantes, Frankrijk | 389.3 km/kWh |
2. Silesian University of Technology, Polen | 280.9 km/kWh |
3. University of Twente, Nederland | 268.1 km/kWh |
UrbanConcept op elektrische batterij | |
1. ISEN Toulon, Frankrijk | 180.1 km/kWh |
2. Evangelische Schule Neuruppin, Duitsland | 155.9 km/kWh |
3. Szechenyl Istvan University, Hongarije | 126.6 km/kWh |
UrbanConcept op alternatieve brandstof (E100+GTL) | |
1. HE-Arc Ingenierie, Zwitserland | 346.8 km/l |
2. INSA de Toulouse – Université Paul Sabatier Toulouse III, Frankrijk | 314.8 km/l |
3. Summa College Eindhoven, Nederland | 185.4 km/l |
La Finale Mondiale des Pilotes | |
1. Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesië | |
2. ISEN Toulon/ SCS, Frankrijk | |
3. Mater Dei Supermileage, Verenigde Staten
|
Bron: pb shell
Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/momizat_functions.php on line 108
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 241
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 257