De Trophée Andros jaargang 2016-2017 is afgelopen weekend in schoonheid gestart op het circuit van Val Thorens. Veel zon, maar temperaturen onder het vriespunt garandeerden ijs van hoge kwaliteit tijdens de vier dagen van deze eerste afspraak van het seizoen. De twee Audi A1 quattro van Belgian Audi Club Team WRT hadden een groot aandeel in het spektakel, waarbij Nathanaël Berthon tweemaal naar het podium reed in Elite.
Olivier Panis heeft dit winterseizoen niet aangevat zoals hij gehoopt had. De vicekampioen van 2014-2015 in de categorie Elite Pro moest het sinds de finale in St-Dié-des-Vosges, afgelopen februari, zonder competitie stellen en had dus wat tijd nodig om de juiste afstellingen te vinden. Het speerpunt van Belgian Audi Club Team WRT bleef steken op een negende plek tijdens de kwalificatiemanches op zaterdag, maar boekte duidelijk progressie in de Finale, die hij afsloot met de vijfde plek en de beste wedstrijdronde. Een dag later voelde de man uit Grenoble zich nog beter in zijn vel. Hij werd derde in een van beide kwalificatiemanches en vijfde in de gecumuleerde uitslag. Hij scoorde enkele bonuspunten door tweede te worden in de Super Pole, maar moest ondanks alles als vijfde aan de Finale beginnen. Een positie die de Audi A1 quattro #5 zou behouden tot het einde. De ex-Formule 1-rijder verliet Val Thorens als zesde in de tussenstand van het kampioenschap, maar de kloof met de leiders is relatief beperkt en Olivier wil absoluut het tij keren vanaf volgende week, in Andorra.
Olivier Panis is ondertussen een vaste waarde geworden in de Trophée Andros, iets wat nog niet kan gezegd worden van Benoit Tréluyer. De drievoudige winnaar van de 24 Uur van Le Mans betwistte immers zijn eerste race in de Trophée met een thermische wagen. “Ik weet hoe groot de uitdaging is en mijn progressiemarge is dan ook enorm. Ik heb me nog nooit zo geamuseerd”, liet hij noteren met zijn gebruikelijke enthousiasme. Zaterdag maakte hij enkele… beginnersfouten, door er niet in te slagen om vier foutloze ronden te rijden tijdens zijn twee kwalificatiemanches. Een elfde plaats was uiteindelijk het gevolg. Op zondag toonde de rijder uit Alençon daarentegen wat hij in zijn mars had, door zelfs de derde tijd neer te zetten in de tweede kwalificatiemanche. ‘Ben’ werd zesde na afloop van beide manches, en tikte in de Finale als zevende aan. Maar het is duidelijk dat het beste nog moet komen!
Nathanaël Berthon nu al in de voorposten in Elite
Naar het voorbeeld van Benoit Tréluyer in Elite Pro, waagde Nathanaël Berthon zich aan zijn eerste stappen in de Trophée Andros met een thermische wagen. De jonge Fransman heeft wel meer ervaring op ijs dan de vertegenwoordiger van Audi Sport, aangezien hij op zijn palmares onder meer een bekroning in de elektrische competitie van het seizoen 2014-2015 heeft staan. Nathanaël was erg ijverig tijdens de testsessies, maar de prestaties lieten op zich wachten. “Het moet gezegd dat ik niet op zoek ging naar snelle tijden”, liet hij doorschemeren. “Ik probeer de hele tijd om de werking van mijn bolide en zijn limieten te verkennen. Een thermische wagen besturen met vierwielaandrijving en vierwielsturing vereist een heel andere techniek dan de elektrische buggy.”
Maar op het beslissende moment stak de voormalige derde rijder van Caterham in de F1 een tandje bij. Hij noteerde de beste tijd in de tweede kwalificatiemanche, werd als tweede geklasseerd na de twee manches en werd derde in de Finale, als gevolg van een geblokkeerde versnellingsbak in de laatste ronden. Op zondag werd hij opnieuw tweede in de manches en ditmaal eerste achtervolger in de Finale. Nathanaël mag dan ook pronken met de tweede plek in de tussenstand, op amper drie punten van de leider. “Het seizoen is goed gestart”, glimlachte de rijder van de Audi A1 quattro #10. “Ik heb geprofiteerd van wat ik geleerd had tijdens de vrije trainingen, een voordeel tijdens de kwalificatiemanches. Het team heeft me goed geholpen en de mecaniciens hebben indruk op me gemaakt met hun werk, onder meer de snelheid waarmee ze de versnellingsbak hebben vervangen. Niet alleen zijn ze heel professioneel, de sfeer is ook uitstekend. Mijn volgende doel is om te winnen. Mijn eerste kans komt er volgende vrijdag, in Andorra.”
Bérénice Demoustier begon aan een nieuw seizoen met Belgian Audi Club Team WRT en vreesde een gebrek aan competitieritme. Maar ze maakte handig gebruik van de trainingen op donderdag en vrijdag om haar automatismen terug te vinden. Demoustier werd achtste in de kwalificatiemanches op zaterdag, op amper een seconde van Margot Laffite, haar enige rivale in het klassement voor vrouwen, en schoof nog een plek op tijdens de Finale. Op zondag zag Bérénice haar hoop op een sterk resultaat in rook opgaan: haar wagen kon niet tijdig hersteld worden voor de eerste kwalificatiemanche, waardoor ze te laat van start ging en een straftijd van tien seconden kreeg. En aangezien de tweede kwalificatiemanche minder snel was, werd ze tiende in de twee manches, een positie die ze zou behouden in de Finale.
Pierre Arnaud: “Chapeau aan onze mecaniciens”
Pierre Arnaud, teammanager van Belgian Audi Club Team WRT voor het programma in de Trophée Andros, gaf een eerder tevreden indruk op zondagavond. “We behalen niet helemaal het verhoopte resultaat in Elite Pro, maar de situatie is verre van dramatisch”, klonk het. “En in Elite werd Nathanaël duidelijk de revelatie van het weekend. We zitten dus in het juiste ritme en het vervolg van het seizoen oogt fascinerend. Ik zou vooral het werk van ons fantastisch team van mecaniciens willen aanhalen. De voorbereiding voor dit winterseizoen leek op papier erg ingewikkeld, aangezien we allemaal met een ander programma bezig waren. Ik was aan het werk in Japan, anderen waren in Macau, enz.Benoit Ducastel, een van onze meest ervaren mecaniciens in de Trophée Andros, is dan weer onlangs vader geworden. Maar hij heeft niet getwijfeld om een heen- en terugreis te maken vanuit België naar onze ‘Andros-ateliers’ in het zuiden van Frankrijk om het project te coördineren. In plaats van een vast team te hebben, losten de mecaniciens elkaar af voor dit project, maar hun werk was perfect. We waren op tijd klaar, zonder ’s nachts te moeten werken, en de auto’s waren dit weekend competitief en erg bedrijfszeker! Hoed af dus voor Mathieu, de andere ingenieur, Marc, Christian, Jacques, Loïc, William en Benoit. Deze dubbele podiumplaats bij de seizoensopener draag ik aan hen op. Nu is het tijd voor Andorra, in de hoop dat we volgend weekend onze eerste overwinning kunnen veroveren!”
Bron: pb belgian audi club
Foto’s: pb belgian audi club