Mitchel van den Brink heeft zijn titel in de Morocco Desert Challenge geprolongeerd. Nadat de jonge Harskamper vorig jaar de rally in de SSV-klasse won met vader Martin aan zijn zijde, zegevierde Van den Brink nu met Bart van Heun als navigator.
Mitchel van den Brink voelde zich de hele week als een vis in het water in het gebied waar hij de duinen net zo goed lijkt te kennen als de off-road paden op de Veluwe. Mitchel en Bart kwamen in actie in een door QFF Racing geprepareerde T4 Can-Am.
De maximumsnelheid in de T4 categorie ligt op 125 km per uur. De Buggy´s in de T3 klasse mogen met een topsnelheid van 135 kilometer rijden. Mitchel en Bart imponeerden in Marokkko door vier etappezeges te pakken. Nadat de grootste concurrent, Erik van Loon in een T3, de strijd moest staken kwam de zege niet meer in gevaar. Van den Brink en Heun bleven ook in de slotfase gemotiveerd en schreven ook de slotetappe op hun naam.
‘Weinig fouten gemaakt’
,,Ik ben zeer tevreden”, zo reageerde Mitchel vanuit Marokko. ,,We wilden natuurlijk onze klasse (T4) winnen. Voor het algemeen klassement bij de SSV’s hadden we geen verwachtingen. Het is echter uitstekend verlopen. We hebben heel constant gereden, qua snelheid, en weinig fouten gemaakt.”
De 22-jarige coureur met inmiddels drie Dakar Rally’s als coureur achter de rug heeft genoten van de competitie in Marokko. ,,De etappes zorgden voor de nodige uitdaging. We hebben serieuze duinen gehad. Daar hebben we onze slag geslagen, daar zijn we sterk geweest.”
De ‘koning van de duinen’ deed zijn bijnaam weer alle eer aan. ,,In onze T4-auto hebben we een lagere topsnelheid dan de concurrentie in een T3. Dat maakte zeker wel veel uit. In de eerste etappe met de start in Plage Blanche hadden we aan het eind van het strand al een minuut achterstand. Verder hebben we twee lekke banden en een motorstoring gehad. Gelukkig hebben we die tijd vooral in de duinen goed kunnen maken.”
Tipje van de sluier
De eindzege bij de SSV’s was voor Van den Brink een mooie bekroning van een week waarin de samenwerking met Bart van Heun centraal stond. ,,We hebben wel samen rally’s (WRC) gereden, maar hadden nog niet samen in een rally-raid (cross country-wedstrijd) gereden. Hij heeft het top gedaan,” aldus Mitchel, die met dit optreden een ‘nieuw project’ is begonnen.
De Harskamper licht een tipje van de sluier op: ,,Dat de samenwerking zo goed is bevallen, is een belangrijk gegeven voor de toekomst. We willen Bart verder opleiden om in de toekomst mogelijk samen in een auto (T1) aan de Dakar Rally deel te nemen.’’ Maar voorlopig is dat nog toekomstmuziek. ,,Volgend jaar (2025) gaan we de Dakar Rally nog een keer met Moises Torrallardona en Jarno van de Pol in een truck rijden. Als Bart daarna op hetzelfde niveau zit, zien we wel verder. De komende tijd is Moi ook betrokken bij de opleiding van Bart. Ik heb alle vertrouwen in deze combinatie,’’aldus Mitchel, die zag dat vader Martin in Marokko een andere rol had dan vorig jaar.
‘De jeugd heeft de toekomst’
De ervaren rallyrijder had in de Morocco Desert Challenge de rol van teammanager. ,,Na onze winst van vorig jaar heb ik met veel genoegen mijn plaats afgestaan aan Bart. Ik sta achter dit opleidingstraject. De jeugd heeft de toekomst. We zullen met Eurol Rally Sport alles doen om Bart verder te begeleiden. Het is mooi om te zien wat ze in de MDC hebben gepresteerd. Ik denk er voor hen beiden een mooie toekomst in het verschiet ligt,’’ aldus de 53-jarige Harskamper, die zijn rol als teammanager met veel inzet en genoegen vervulde. ,,Ik ben de hele week op de plaats geweest waar ik moest zijn in het belang van Mitchel en Bart. Dan is de overall winst natuurlijk een prachtige bekroning.’’
Wat en waar Mitchel de komende maanden gaat rijden is nog niet duidelijk. ,,We zijn daar nog over in gesprek. Maar we gaan zeker nog wel een paar rally’s rijden dit jaar,’’ aldus de ‘duinen-expert’ die de komende twee weken nog even in zijn ‘tweede vaderland’ verblijft. ,,Voor de Rally Experience heb ik veel Nederlandse klanten. De komende weken zal ik die liefhebbers hier begeleiden en proberen klaar te stomen voor de rallysport.”
Bron: pb eurol rallysport – berry kamphorst
Foto’s: pb eurol rallysport – mmphoto