Maar we zijn weer gefinisht.
Na de etappe komt de organisatie s’avonds laat naar ons toe met de mededeling dat we niet met onze velgen en banden mogen rijden. Maximaal 14” (14 inch) velgmaat is toegestaan. Schijnbaar zijn de reglementen net voor Dakar gewijzigd, het was 15”…… en wij rijden met 15” en hebben ook niks anders bij ons. Met ons zijn veel andere teams verrast.
In het bivaque zijn nu natuurlijk niet genoeg velgen en banden beschikbaar die wel toegestaan zijn. Toch een beetje paniek dus. Om 01:30 hebben we eindelijk de oplossing na werkelijk bij als teams langs geweest te zijn. Alle teams willen niks af staan want de meesten hebben (te) weinig 14” bij en alles wat over is na de sloop partijen over de stenen zelf nodig. Veel teams hebben wel wat 14” bij maar het meeste rijdt eenieder met 15”. De Argentijn Omar Gandara is gisteren uitgevallen met een gebroken frame. En zij rijden met velgen en banden die wel toegestaan zijn. Vandaag hebben ze de side by side uit de woestijn gehaald met het team en ze zijn met de recovery op weg naar het bivaque. Van hen kunnen we 6 velgen met banden overnemen. Het zijn precies de banden die wij bewust niet gekozen hebben voor de race maar we hebben geen keuze….
Pfff wat een gedoe net voordat we gaan vertrekken voor de marathon etappe. Vannacht slapen we in een tenten kamp zonder hulp van buitenaf.
We starten door de problemen van gisteren weer helemaal achteraan.
Uitrijden is nu ons enige doel geworden, het klassement is hoe dan ook weg maar we willen natuurlijk wel de race uit rijden. We hebben ook geen reserve banden en velgen meer na de 6 die we van Gandara over genomen hebben. Bijvoorbeeld bij South Racing waren ze gisteren met redelijke stress de laatste 14” velgen aan het repareren zodat al hun eigen auto’s daar op kunnen starten. Enkele andere teams rijden wel met 14” maar hun offset (afstand tussen de bout gaten) is anders of ze hebben 5 in plaats van 4 Bout gaten bijvoorbeeld.
Vandaag 534 km proef en 34 km verbinding.
Dan het marathon bivaque, dus geen service.
Morgen 379 km proef en 365 km verbinding.
In beide dagen meer dan 300 km duinen.
We zijn er bijna maar het wordt voor ons ook een erg spannende Dakar. Als we zoiets mee gaan maken als gisteren komen we nog niet 100 meter meer door de duinen en liggen we er uit. Zelfde als we meer dan 2 banden stuk rijden. We hadden op dag 9 echt geluk dat de laatste 30 km van de proef vlak en relatief hard was.
Bron: fb kees koolen
Foto: fb kees koolen