De eerste afspraak op de autosportkalender is traditioneel de Dakar Rally. Maar dit jaar verloopt de rally voor het eerst sinds het verhuizen naar Zuid-Amerika slechts door één land (Peru) en is de routes ingekort van 12 naar 10 etappes. Op dit moment van schrijven is het deelnemersveld met de podiumstart in Lima bezig, morgen begint ook gelijk de eerste etappe. Hieronder een korte voorbeschouwing voor wat betreft de favorieten per categorie
Het lijkt erop dat de ASO aan zijn grenzen begint te stoten in Zuid Amerika. Chili kon een paar jaar geleden de financiering van de rally niet meer opbrengen. Paraguay was één jaar startplaats, maar het bleef bij die ene keer. En na meerdere jaren trouwe dienst zijn ook Argentinië en Bolivia om financiële reden afgehaakt. Stiekem vond ik dat niet zo heel erg, helaas staan Dakar doortochten in Argentinië vaak synoniem met zware regenval, ingekorte etappes of afgelastingen. Dus blijft Peru als enige land over dit jaar. De eerste paar etappes zijn zelfs nagenoeg dezelfden als vorig jaar, in de eerste etappe naar Pisco, in de tweede naar San Juan de Marcona en in de derde naar Arequipa.
Arequipa zou je dit jaar een draaischijf voor de rally kunnen noemen. Etappe 3 en 5 hebben de stad als finishplaats, etappe 4 en 6 vertrekken er juist en ook de rustdag 12 januari is in Arequipa. Etappe 7 en 8 gaan weer terug richting Pisco en Lima, de voorlaatste etappe is een lus rond Pisco. Donderdag 17-1 is de finish terug in Lima.
Motoren: Encore KTM
Al 17 jaar op rij is KTM heerser in de categorie motoren. Aanvallen van Yamaha en Honda leidden wel tot kortstondig succes met etappezeges, maar de Oostenrijkers waren in het klassement nagenoeg onverslaanbaar. Dit jaar kiest KTM voor een team van drie voormalig winnaars en één debutant. Toby Price, Mattias Walkner en Sam Sunderland worden vergezeld van Luciano Benavides, die vooral als waterdrager de drie kopmannen zal bijstaan. Price liep in december nog een polsblessure op in een training dus het zal niet heel makkelijk worden om topresultaten te draaien. Ook Laia Sanz heeft dit jaar weer officiële ondersteuning van KTM voor haar Dakar deelname.
Honda lijkt dit jaar de grootste uitdager van KTM, maar een van de kopmannen had bijna niet aan de start gestaan. Paulo Gonçalves ging vorig jaar al hard onderuit in de voorbereiding op Dakar en moest toen afzeggen, nu was bijna hetzelfde gebeurd. Hij viel in een Baja wedstrijd in eigen land zo hard dat hij in het ziekenhuis terecht kwam met miltproblemen en heeft nog maar nét de start van de rally kunnen halen. “Het is al een overwinning dat ik hier aan de start sta.”
Topresultaten verwacht Gonçalves dan ook niet, maar hij kan zijn teamgenoten Joan Barreda, Ricky Brabec en Jose Cornego terzijde staan waar nodig in een hernieuwde poging van het Japanse merk om eindelijk eens de vele etappezeges kracht bij te zetten met een overwinning in het algemeen klassement. Net zoals ieder jaar zijn de kleinere outsiders Yamaha KTM’s zustermerk Husqvarna en Sherco. Yamaha zet opnieuw in op de strandracers Xavier de Soultrait en Adrien van Beveren, met ondersteuning van Franco Caimi en Rodney Fagotter. Husqvarna heeft dit jaar een tweemansteam: Pablo Quintanilla liet zich al vaker vooraan in het klassement zien en krijgt ondersteuning van de Amerikaan Andrew Short. Sherco zet op de Franse broers Michel en Adrien Metge.
Quads / SXS: communicerende vaten.
Bij de Quads is een soort leegloop aan de gang. Aardig wat mannen die vorig jaar de top van het klassement bezetten zijn of afgehaakt of overgestapt. Rafal Sonik is gestopt, Sergei Kiriyakin en Ignacio Casale zijn overgestapt naar de SXS, een categorie buggy’s die een quad als basis hebben, maar waarin met twee personen per voertuig gereden wordt. Met o.a. Francisco “Chaleco” Lopez en Casey Curry erbij lijkt de SXS zowaar meer starpower te hebben dan de quads dit jaar. Enige bekende namen die nog wel meedoen zijn strandrace veteraan Axel Dutrie en Nelson Sanabria, die al eens een etappe mocht bijschrijven. Kees Koolen en Bas Nijen Twilhaar zijn dit jaar ook thuisgebleven.
Auto’s: Winds of Change.
Nadat de Organisatie aankondigde de regels voor buggy’s dit jaar aan te passen, voegde Peugeot meteen daad bij het woord en trok zich na de overwinning van vorig jaar terug als fabrieksteam. Toch is de DKR buggy in Peru te bewonderen, in handen van Prive-team PH Motorsport. Het leek alsof Khalid Al Quassimi zich een plek in het team had gekocht, maar uiteindelijk staat hij niet op de startlijst. Sebastien Loeb is als enige van de Peugeot coureurs aangebleven, vormt opnieuw een team met zijn vertrouwde copiloot Daniel Elena. Ook een Nederlander treffen we hier aan: Wouter Rosegaar leek na 2018 klaar te zijn met Dakar, maar hij werd opgebeld door rallytalent Harry Hunt, die een navigator zocht voor in zijn Peugeot Buggy. De derde auto wordt bestuurd door Pierre Lachaume, die eerder al in een Optimus buggy aan de start stond.
Mini kiest opnieuw voor een gesplitste aanpak: de kern van het team wordt gevormd door ex-Peugeot rijders. Carlos Sainz, Cyril Despres en Stephane Peterhansel rijden in de nieuwe versie van de Mini Buggy die vorig jaar een desastreuze rally kende. Nani Roma, Yazid Al Rahji en Jakub Przygonski starten in een “gewone” 4×4 Mini. Tom Colsoul is nog steeds als copiloot actief voor Przygonski. De derde grote speler in het autoklassement is Toyota. Naast kopmannen Nasser Al-Attiyah en Giniel de Villiers rijdt ook Bernard ten Brinke dit jaar mee voor een topklassering. De Zeddammer heeft opnieuw een Franse navigator met Xavier Penseri, die eerder voor Brian Bouffier en Kristof Holowczyc de pacenotes las. Erik van Loon sloeg vorig jaar over, maar nu is de man uit Eersel terug met een nieuwe Toyota Hilux die door klantenteam Overdrive wordt ondersteund. Omdat navigator Rosegaar bij Peugeot is ingestapt, heeft hij met Harmen Schotalbers een nieuwe copiloot.
En hij is terug in Zuid Amerika: showman Robby Gordon. Altijd goed voor spektakel, maar tot nu geen al te beste uitslagen. Na eerdere excursies met Hummer en zijn eigen gebouwde Gordini’s komt de Amerikaan nu met een Textron buggy. In feite is zijn Wildcat XX een SxS klasse voertuig dat teveel EPO gesnoept heeft, de auto is zo krachtig dat hij niet meer als SxS maar als Open Class buggy is geklasseerd. Met hulp van Cole Potts heeft Gordon ook een tweede buggy in de rally die hem kan helpen als het mis mocht gaan.
Trucks: Rusland vs Nederland?
De vrachtwagencategorie is altijd de best bekeken in de Benelux en ook de drukst bezette. Gerard De Rooij ging vorig jaar in Afrika zijn “vakantie” houden, nu is hij weer terug in Zuid Amerika. “Gelukkig zijn er wat meer duinen, nog zo’n sprintrally daar was ik niet blij van geworden”. Team De Rooy heeft gekozen voor vier trucks: De Rooy zelf, Federico Villagra en Ton van Genugten zijn bekende namen. De nummer vier is Maurik vd Heuvel, die zijn Scania dit jaar thuislaat en als snelle assistent voor De Rooy meegaat.
Kamaz gaat zijn titel verdedigen met een vertrouwd kwartet met daarin drie winnaars. Kopmannen Eduard Nikolaev en Ayrat Mardeev worden ondersteund door Andre Karginov, die er twee jaar tussenuit was om in de Eco Race mee te doen en testwerk op de nieuwe 43509 truck te doen. In de Silkway Rally speelde bij Mardeev de versnellingsbak op. “Maar we hebben veel geleerd van die ervaringen en hopen die problemen niet meer tegen te komen” aldus Karginov, die zelf de Silkway Rally won en gemotiveerd aan de start staat. “Het is lastig als je twee jaar in de schaduw werkt en je collega’s ziet meerijden in de top. Ik ben en blijf een sportman.”
Outsiders in deze categorie zijn het Mammoet team met twee Renaults, Tatra dat zich over drie prive-teams verdeeld heeft en MAZ, het Wit-Russische vrachtwagenmerk dat opnieuw een team rond Sergei Viazovich heeft gevormd. Een opvallende nieuwkomer is Ford Otosan, dat met het Belgische VDR Trucks twee Ford Cargo’s heeft klaargestoomd voor de strijd in de kleine klasse, tot nu toe het speelterrein van de Japanse Hino-formatie. Peter van Delm en Yves Rutten, beiden reeds samen deelnemer in Dakar, hebben ieder een crew tot hun beschikking. Hun belangrijkste doel is aankomen “Vorig jaar wonnen we met Dave Ingels de 6×6 klasse, simpelweg omdat wij bleven rijden en de rest uitviel!”
Vanaf morgen neemt de rally een aanvang met de eerste etappe van Lima naar Pisco. De route is 247 kilometer, met een special stage van 84 kilometer. We houden u ervan op de hoogte