De Dakar Classics begonnen vandaag aan het tweede deel van de marathon etappe. In totaal moesten de deelnemers deze dag 509 kilometer met hun klassieke rally voertuigen overbruggen, waarvan 322 aan special stage.
De langste special stage deze rally met een afwisselend parcours bestaande uit mooie zandvlaktes, duinen en stukken met veel kamelengras. Het bivak zonder serviceteams lag midden in het Empty Quarter. Eén van de grootste zandbakken ter wereld.
Goed uitgerust stonden de mannen van De Rooy’s Classic Team DAF aan de start. Gisteravond lagen Janus van Kasteren sr., Thijs Heezen en Herman Keijsers al rond negen uur in het mandje en vanochtend werd rond half tien gestart.
Herman Keijsers grapte: “We hebben afgelopen nacht in het zogenaamde Empty Quarter overnacht. Die naam is waarschijnlijk gebaseerd op het aantal zendmasten dat daar staat.” Daarmee doelt hij op het gebrek aan internet- en telefoonverbinding.
Hij vervolgt: “Een groot voordeel van dit bivak in afzondering was de extra rust die we daardoor hebben kunnen pakken. Topfit en tot op het bot gemotiveerd verschenen we aan de start.” En dat betaalde zich uit.
In het eerste deel van de special stage was er sprake van een regularisatie proef. Hierbij is het de kunst een gestelde gemiddelde snelheid zo goed mogelijk te realiseren. Voor de DAF 3300 Dubbele Kop met haar bemanning betekent dat vooral inhouden.
Janus van Kasteren sr. was daarom erg blij met het tweede deel van de special stage. Dat betrof een navigatie-proef. Janus sr.: “Daar kun je rijden zoals je wil. Met het vermogen van onze DAF rijden we dan iedereen voorbij. Echt geweldig! Zo mooi door die duinen en dan al die auto’s voorbij.”
De snelheid zat er goed in en zorgde er voor dat Janus, Thijs en Herman bij de neutralisatie qua tijd sneller waren dan de snelste auto. Dat gaf een goed gevoel, maar bij de verplichte rustpauze moesten ze alle tot dan toe ingehaalde auto’s laten passeren.
In de Dakar Classic starten de trucks na alle auto’s en ondanks het feit dat het team alle trucks en ook een groot gedeelte van de auto’s had ingehaald, moest bij de herstart weer gewacht worden tot de auto’s vertrokken waren. Dat maakte de mannen echter niet veel uit. Herman Keijsers vertelt: “Dit was voor ons geen probleem, eerder een extra stimulans.
Het was vandaag echt terug naar de jaren tachtig. Net zoals in de hoogtijdagen van Jan de Rooy gingen wij alle auto’s voorbij.” Janus van Kasteren sr. vult grappend aan: “Ja, we waren net De Rooy en Harrie Vatanen. Da’s de broer van Ari.” Hiermee verwijzend naar de iconische beelden uit 1988 waarin te zien is hoe Jan de Rooy in de DAF X1 de Peugeot fabrieksauto van Ari Vatanen op volle snelheid inhaalt.
De equipe van De Rooy’s Classic Team DAF haalde alle auto’s in en kwam dus als aller, aller snelste aan de finish. Dat was voor Van Kasteren, Heezen en Keijsers echt een unieke ervaring waarmee ze oude tijden doen herleven.
Bron: pb DAF de rooy classics
Foto’s: pb DAF de rooy classics