Terwijl de ontknoping van de Dakar rally nadert konden de deelnemende coureurs in de trucks zich vandaag opmaken voor een nieuw snelheidsspel in de grote zandbak van de Empty Quarter.
Etappe 11 begon met een verbindingsroute van 151 kilometer. Daarna volgde een proef van 275 kilometer. Daarna was er geen verbinding meer, maar konden de rallytrucks meteen het Parc Fermé binnenrollen. Het terrein bestond uit veel duinen, maar ook verraderlijke chotts; drooggevallen rivierbeddingen met zachte moerasachtige plekken die op het oog slecht te zien zijn. Rij je daar verkeerd, loop je het risico dat je voertuig wegzakt en er niet meer uitkomt.
Klassementsleiders Janus van Kasteren jr., Marcel Snijders en Darek Rodewald startten namens Boss Machinery Team De Rooy Iveco als derde aan de proef. Team De Rooy had met haar drie equipes een mooi tactisch plan bedacht. Van Kasteren jr. liet geheel volgens dat plan Martin Macik voorbijgaan en de Tsjech het tempo maken.
Collega De Rooy rijder Mitchel van den Brink wachtte op zijn beurt op de achter hem gestarte teamgenoot en vader Martin van den Brink. Op deze wijze kregen zowel Janus als Martin rugdekking van Mitchel. Na de rustdag zijn er afspraken gemaakt en neemt de jongste Van de Brink de rol in van snelle assistentie. Hij helpt de twee best geklasseerde van Team De Rooy als dat nodig is.
Macik trok zoals verwacht stevig ten strijde om iets aan zijn grote achterstand in het klassement te doen. Hij leidde dan ook in het eerste deel van de proef. Bij het derde waypoint had hij echter tijd verloren en vanaf dat moment leek een prachtige 1-2-3 voor Team De Rooy in de maak. Het tactisch plan wierp perfect vruchten af, maar die werden een beetje wrang toen Janus van Kasteren jr. zijn Boss Machinery Team De Rooy Iveco Powerstar vastreed in een duin.
Gelukkig kon Mitchel zijn werk als snelle assistentie doen. Hij trok de truck van Janus jr. snel los en die kon zijn wedstrijd weer vervolgen. Janus jr. kon de rest van de special stage probleemloos rijden, maar aan de finish bleek de equipe met startnummer 502 de voorsprong in het algemeen klassement bijna geheel te hebben verloren.
Van de 22 minuten en 41 seconden aan het begin van de dag is er nu nog slechts 1 minuut en 12 seconden over. Martin van den Brink zit dus op het welbekende vinkentouw. Op Macik bleef de schade beperkt. De nummer drie in het klassement heeft nog steeds een behoorlijke achterstand van 47 minuten en 46 seconden op Janus van Kasteren jr.
Mitchel van den Brink kreeg na het lostrekken van Janus te maken met een storing in de turbo sensor en verloor weer veel tijd. In het algemeen klassement staat hij met bijna 3,5 uur achterstand op plek vijf.
Janus spreekt over een pittige etappe: “Man, wat een dag. Ik wist niet dat ze een dag voor de marathonstage zo zwaar konden maken. Daar waren duinen… Er zijn er veel die blijven steken vandaag. We gingen één duinkam af en toen doken we vol met onze neus in een andere duin. Mitchel heeft ons er gelukkig uitgetrokken. We konden blijven scheppen, maar er kwam iedere keer meer zand terug toen we schepte. We hebben een touw om het bladveer gebonden en zo eruit getrokken. Nou is het de dood of de gladiolen. Nog drie dagen. Ik heb er wel alle vertrouwen hoor. Als wij gewoon ons ding doen en geen pech hebben dan moet het nog steeds lukken. Ben blij dat ik hier ben. Verder niks aan de truck op één band na die niet afliet. Verder alles prima.”
Morgen wacht deel twee van de marathon stage met een special van 185 kilometer. Er wacht weer veel zand, zand en nog eens zand. Duinen, fes fes (heel zacht zand) en veel chotts! Dat wordt dus oppassen geblazen in de spannende strijd om de winst in Dakar 2023!
Bron: pb team de rooy
Foto’s: pb team de rooy