‘Vreugde en verdriet’ gingen vandaag hand in hand in het team van De Rooy Iveco. Een uitstekende derde plaats van Martin van den Brink zorgde voor de vrolijke gezichten. Het tijdverlies van Janus van Kasteren en Vick Versteijnen zorgde voor een lichte teleurstelling.
Janus van Kasteren zorgde al vroeg op de proef voor bezorgde blikken in het kamp van Petronas Team De Rooy Iveco. In de eerste tien kilometer ging het mis. “Ik had het niet eens in de gaten,” zo vertelde Janus na afloop van de special. “Het is mijn fout omdat ik over een bultje ben gereden en dat dus beter niet had kunnen doen.”
Teamgenoot Vick Versteijnen was twee minuten na Van Kasteren gestart en was snel ter plaatse om de truck op vier wielen zetten. Janus, Marcel Snijders en Darek Rodewald kwamen ongeschonden uit de truck. Met hulp van snelle assistent Mitchel van den Brink, vergezeld door Richard Mouw en Bert van Donkelaar werd de truck zo snel mogelijk weer rijklaar gemaakt. De mannen in de Iveco met #504 moesten het de rest van de dag echter wel doen zonder voorruit en bandenaflaatsysteem. Een zeventiende plaats in de etappe was het uiteindelijke resultaat. Dat Janus ‘slechts’ 38m49s verspeelde in de resterende kleine 400 kilometer zegt genoeg over de wilskracht van de mannen in de Iveco van Petronas Team De Rooy.
Ondanks de tegenslag van vandaag bleef Janus in de top van het klassement. op 1 uur 36 minuten en 51 seconden achter Sotnikov is de Veldhovenaar vijfde. Karginov is de nummer zes en heeft echter slechts een minuutje achterstand op de equipe van Team De Rooy.
In de kleuren van Mammoet Rallysport Team De Rooy Iveco beleefde Martin van den Brink een ‘mooi dagje’ zoals hij na afloop zelf zei. “We hebben niets meegemaakt. We hebben de snelheid iets verhoogd en zijn super blij met de derde plaats.” De mannen van Team De Rooy slaagden erin om het superkwartet van Kamaz te ‘splitten’. “We hebben voor ze gereden en er net achter. We hebben vandaag gezien dat we ze aardig bij kunnen houden. In het laatste deel hebben we ze voorbij laten gaan. We wisten dat we goed zaten wat betreft het resultaat. Ik ben heel blij met deze plaats op het podium.”
In de zevende etappe van Riyadh naar Al Dawadimi marcheerde de equipe van Van den Brink als een geoliede machine. “Het liep voortreffelijk. Het navigeren ging goed. We hebben de waypoints eenvoudig gevonden en we hebben geen straftijd opgelopen door de snelheid te overtreden.”
Voor Martin, navigator Peter Willemsen en monteur Bernard der Kinderen is de derde plaats een goed begin van de slotweek in Saoedi-Arabië. “We hebben heel hard gereden, maar niets meegemaakt. Het is een mooie opsteker voor de rest van deze week. Morgen gaan we er opnieuw goed voor zitten.”
De winst in Al Dawadimi was voor Anton Shibalov. Het was voor de ‘waterdrager’ van Kamaz de eerste etappezege in de Dakar Rally van dit jaar. Nikolaev gaf 1 minuut en 37 seconden toe. Martin en zijn manschappen kwamen op 4m25s van de winnaar binnen. De derde Kamaz (Karginov) gaf 6m39s prijs en koploper Dmitry Sotnikov reed op 6.52 naar een vijfde plaats. In het klassement heeft Sotnikov ruim 5 minuten voorsprong op Nikolaev. Martin van den Brink is op bijna twee uur achterstand de nummer zeven op de ranglijst.
De Harskamper heeft een achterstand van 22m54s op teamgenoot Janus van Kasteren. Vick Versteijnen moest vandaag ook genoegen nemen met een plaatsje buiten de top tien. Op 31m58s werd de coureur uit Hilvarenbeek veertiende. De brigade van Versteijnen met ook Teun van Dal en Randy Smits aan boord moest vandaag afrekenen met de pechduivel. “Na een paar kilometer zijn we bij Janus gestopt. We hebben hem snell op vier wielen gezet en gekeken hoe het met de rijders ging. Wij konden snel verder omdat Mitchel er ook was. Daarna begon bij ons de tegenslag. De motor werd te warm. We hebben 60 à 70 procent van het beschikbare vermogen kunnen gebruiken. Als we naar iemand toe reden konden we er door het gebrek aan vermogen net niet voorbij komen.”
Voor Vick en zijn co-piloten was daarmee de koek voor vandaag nog niet op. “Het bandendruksysteem ging kapot. We konden de spanning dus niet meer aanpassen. Voor de duinen moesten we de spanning dus handmatig aanpassen en na de duinen ook weer. Technisch gezien zat het een beetje tegen. We waren natuurlijk ook een beetje afgeleid door de crash van Janus. Verder hadden we geen problemen met lekke banden of andere dingen. Jammer dat we door de technische problemen zo’n 20 minuten hebben verloren.”
Maar na de finish bleek Vick Versteijnen over een gezonde dosis relativeringsvermogen te beschikken. “Wij mogen niet klagen. Kort voor de finish zagen we de truck van Maurik van den Heuvel staan, die is total loss. Wij zijn blij dat we er weer zijn en morgen gaan we met een frisse truck weer op weg naar een top tien klassering.”
Mitchel van den Brink (zestiende) eindigde twee seconden voor Janus. De jonge trucker uit Harskamp had zijn taak als snelle assistent al vroeg in de etappe bewezen. Mitchel, Richard Mouw en Bert van Donkelaar waren snel ter plaatse om de truck van Janus overeind te trekken. “We zijn lekker begonnen, maar na zo’n 10 kilometer lag Janus op zijn kant. Vick trok hem recht en ging door. Wij hebben vervolgens geholpen met de onderdelen bij elkaar zoeken en de truck rijdbaar te maken. We hebben verder wel een kuub zand uit de cabine gehaald. Ik denk dat we een half uur hebben verloren. Mogelijk krijgen we tijd terug omdat we iemand hebben geholpen.”
In het restant van de etappe bleef Mitchel als een trouwe cipier achter Van Kasteren rijden. “Voor de duinen en net na de laatste duin hebben we even gewacht. Janus moest de bandenspanning handmatig aanpassen. Verder ging het vandaag uitstekend. Het was een snelle stage waarin veel gesneden werd. Behalve door de Kamazzen geloof ik. Die gingen overal gewoon rechtdoor. Wij hebben ook nog één keer gezocht naar een waypoint, maar dat kostte niet heel veel tijd. We hopen tijd terug te krijgen voor de hulp aan Janus en morgen gaan we weer vrolijk verder.”
De achtste etappe gaat maandag van Al Dawadimi naar Wadi ad Dawasir. De totale etappe telt maar liefst 830 kilometer. De klassementsproef gaat over 395 kilometer. De lange verbindingsrit, de tweehonderd kilometer door veel en duinen en de lastige finish zullen mogelijk voor grote verschillen gaan zorgen.
Bron: pb petronas de rooy
Foto’s: pb petronas de rooy