Vorig jaar had Frank Tilburgs in de duinen nogal afgezien. Eén keer verkeerd schakelen kan in het mulle zand voor grote problemen zorgen. Daarom had hij besloten de DAF van Team Tilburgs Truckparts voor de Dakar 2017 te voorzien van een automatische versnellingsbak. In de vierde etappe, met joekels van duinen, bleek dat een juiste beslissing te zijn geweest.
Er zijn nog maar weinig trucks in de Dakar die een automatische versnellingsbak hebben. Het is vrij nieuw en er is van alles over te doen geweest. Velen hebben zich afgevraagd of dat wel goed zou komen in de duinen bijvoorbeeld. Maar Frank Tilburgs zag vorig jaar hoe gemakkelijk Pascal de Baar met automaat door de duinen kwam en zelfs de zwaarste duinenetappe van de Dakar 2016 won. “Toen dacht ik: dat moet ik ook hebben. Het was een risico en een forse investering, maar ik ben er vandaag zo blij mee geweest. Er zijn wel wat puntjes voor verbetering, maar voorlopig ben ik er erg tevreden mee.”
Tilburgs begon als 31ste aan de vierde etappe, een rit van 416 kilometer van Jujuy in Argentinië naar Tupiza in Bolivia, en tikte als 21ste aan. “Het was een echte Dakar-etappe. Alles zat erin: heel snelle stukken, rio’s en duinen; die had ik nog nooit gezien, zo hoog! En fijn dat het ging. We hebben een kwartiertje moeten zoeken naar een waypoint, maar dat had zo’n beetje iedereen, hoorden we al van andere rijders. Dat kan ook een keer gebeuren en uiteindelijk hebben we alles opgehaald.”
De samenwerking tussen Tilburgs en navigator Marcel Snijders loopt goed en het duo raakt steeds beter op elkaar ingespeeld. “We hebben veel schik. Als we aan het werk zijn, dan zijn we er ook echt serieus mee bezig, maar er is ook tijd voor een lolletje. Dat moet ook. Je zit toch twee weken samen in die truck en dat is heel intensief.”
Bron: pb team tilburgs truck parts
Foto’s: pb team tilburgs truck parts