Drie rijders in top acht na zes etappes
‘Na gedane arbeid is het goed rusten’. De rijders van Petronas Team De Rooy Iveco hebben vandaag in de zesde etappe van de Dakar Rally opnieuw het achterste van hun tong laten zien. Dat resulteerde in drie klasseringen in de top tien en een uiterst verrassende elfde klassering voor de snelle assistentietruck.
Janus van Kasteren was vijf dagen de snelste Nederlander en de sterkste rijder van Team De Rooy Iveco. Vandaag moest de Iveco-coureur in de Petronas kleuren die kwalificatie overdragen aan Martin van den Brink. De rijder van Team De Rooy, in de oranje kleuren van Mammoet Rallysport, sloot de laatste etappe in de eerste week af als vijfde. Van Kasteren werd achtste en Vick Versteijnen klasseerde zich als tiende. Net achter de kopmannen van Team De Rooy gaf snelle assistent Mitchel van den Brink een visitekaartje af. De 19-jarige ontpopte zich tot de verrassing van deze etappe, die 348 kilometers telde en in Riyadh begon en eindigde. Van den Brink junior werd elfde en boekte in zijn tweede Dakar Rally als rijder zijn beste resultaat ooit.
Janus van Kasteren begint als best geklasseerde Nederlander aan de rustdag. De zeer constant presterende rallyrijder uit Veldhoven moest vandaag iets inleveren en baalde daar hoorbaar wel iets van. “Al snel na de start zaten we in het stof van de Kamaz van Shibalov, die voor ons was gestart. Daarna maakten we een klein foutje en kozen het verkeerde pad. We moesten toen 500 meter terug. Dat was jammer en niet nodig geweest. Helaas kwamen we daardoor net achter Ales Loprais te rijden.”
En dat laatste zorgde voor de nodige irritatie bij Janus, navigator Marcel Snijders en monteur Darek Rodewald. “Ja, behoorlijk. We hebben er alles aan gedaan om hem te passeren. Ondanks al het sentinellen liet hij ons niet passeren. Hij negeerde ons signaal en dat was frustrerend.”
Daarmee was de beker met tegenslag voor Van Kasteren nog niet helemaal leeg. “We kregen vervolgens nog een lekke band. Het zat niet helemaal mee vandaag,” aldus Janus, die als achtste eindigde op 12.47 minuten. “Nou ja, het is nu rustdag en we gaan in de tweede week zien wat er nog gaat gebeuren. We kunnen tevreden met het resultaat na de eerste week.” Van Kasteren en zijn manschappen staan op een zeer verdienstelijke vierde plaats in het klassement. De achterstand op koploper Sotnikov is 1 uur 4 minuten en 54 seconden. Nummer vijf, de eerder genoemde Ales Loprais, heeft slechts 1.26 minuut achterstand op de equipe van Janus van Kasteren.
Vick Versteijnen was namens Petronas Team De Rooy Iveco de derde Iveco-man in de top tien. “Het was een mooie zware proef. In het begin zaten nog best gevaarlijke stukken waar je ook zomaar een truck kunt afschrijven.”
Ondanks de tevredenheid net na afloop van de special keek Vick toch met een dubbel gevoel terug op de etappe van vandaag. “Mijn grootste probleem was dat ik last had van het zogenaamd HANS-systeem. Het veiligheidssysteem zat te strak om mijn nek. Dat maakte het rijden een stukje lastiger. Verder zijn we tevreden en hebben geen lekke band of andere problemen gehad.”
In het laatste deel van de rit kon de 36-jarige ondernemer uit Hilvarenbeek weer ouderwets genieten. “We reden door een serie prachtige duinen. ik denk dat we één van de hoogste duinen in deze rally hebben gehad. We zijn er echt samen doorheen gevlogen,” zo verwees Vick naar de perfecte samenwerking met navigator Teun van Dal en monteur Randy Smits. “Zonder het probleem met HANS hadden we iets meer ontspannen kunnen rijden. Maar de tiende plaats is hartstikke mooi. We zijn dik tevreden en gaan nu genieten van de rustdag,” zegt Versteijnen tot slot. “Die kan ik wel gebruiken. Ik kan nu wel merken dat ik niet heb getraind voor de rally. Maar nu kunnen we even bijkomen en dan klappen we erop na de rustdag.”
Martin van den Brink heeft zijn groeiende vorm in Dakar Rally vandaag onderstreept met een vijfde plaats in de zesde etappe. In het klassement is de Harskamper zevende. De 51-jarige ‘piloot’ kwam tevreden aan de streep van de laatste etappe voor de ‘snipperdag’. De proef in de omgeving van Riyadh was opnieuw gevarieerd. “Heel snel, maar ook technisch en mooie duinen in de laatste 40 kilometer,” aldus een opgetogen Van den Brink.
De equipe kan echter nog wel een tijdstraf verwachten. “We reden te hard in de zogenaamde speed-zone. In dat gebied mag je niet harder dan een bepaalde snelheid. We hadden net iemand ingehaald en waren te laat om dat te voorkomen.” Als gevolg van de straf van (waarschijnlijk) 6 minuten moet Van den Brink de plaats van beste Nederlander afstaan aan Gert Huzink. De Renault-rijder eindigde 4 minuten en 8 seconden achter hem.
De dagzege was, net als donderdag, voor de Rus Andrey Karginov. Klassementsleider, Kamaz-teamgenoot Dmitry Sotnikov, werd tweede en de derde Kamaz in de top drie werd bestuurd door Nikolaev. Ales Loprais werd vierde.
De rallyrijders hebben morgen een rustdag. Martin van den Brink kijkt met een goed gevoel uit naar de vrije zaterdag. “We zijn heel tevreden na deze eerste week. Vandaag hebben we fel en aanvallend gereden en hopen dat volgende week een vervolg te geven.”
De ervaren Harskamper rammelde met succes aan de poort van de ijzersterke Kamaz-rijders. Na 348 kilometer op snelheid moest de Iveco-rijder 5.35 minuten toegeven op de Russische winnaar. “We kunnen nog een tandje bijzetten.”
In de algemene rangschikking zijn Martin en zijn kompanen Peter Willemsen en Bernard der Kinderen zevende (op 1u57m12s).
Ook Mitchel van den Brink mag met een tevreden gevoel een dagje rusten. De 19-jarige Harskamper eindigde vandaag als elfde. De snelle assistent van Petronas Team De Rooy Iveco boekte daarmee zijn beste resultaat ooit in de Dakar Rally. Gisteren hadden Van den Brink jr., navigator Richard Mouw en monteur Bert van Donkelaar ook al uitstekend gepresteerd. De snelle assistenten eindigden toen als dertiende.
De Iveco van Mitchel van den Brink is zo’n 750 kilo zwaarder dan die van zijn teamgenoten. Het ‘hulpje’ van de mannen van Team De Rooy heeft bovendien minder vermogen aan boord van de Iveco Powerstar. In zijn tweede Dakar Rally als coureur lijkt een dag-klassering in de op tien een kwestie van tijd. “We zijn echt super tevreden met deze klassering. Het laatste stuk van de proef was echt mooi. Het eerste deel was snel. Daarna volgde een deel met lange rechte stukken. We kwamen achter Igor Bouwens en dat kostte wel wat tijd voor we hem voorbij waren. Daarna hebben we ons eigen tempo gereden en vooral in de duinen waren we snel. Het ging super. We hebben met z’n drieën meegekeken en dat werkt uitstekend.”
Mitchel toonde zich verheugd over de Iveco-truck. “De service jongens hebben andere veren onder de cabine gezet. We hebben nu veel zwaardere dempers. We kunnen veel harder door de gaten en de auto heeft duidelijk minder te lijden. Verder hebben we geen risico’s genomen. We zijn de snelle assistentie en moeten er zijn voor de drie kopmannen. Ondanks dat zat het tempo er lekker in. Vanavond kunnen de monteurs beginnen aan de grote check van de truck. We gaan iets meer onderdelen inspecteren en loshalen om zo met een frisse truck aan de tweede week te beginnen. Ik heb er zin in.”
De tweede week in de 44e Dakar Rally begint zondag. Met frisse moed kunnen de overgebleven deelnemers beginnen aan de zevende etappe van Riyad naar Al Dawadimi. De totale lengte van de etappe bedraagt 700 kilometer. De special op snelheid gaat over 402 kilometer.
Bron: pb petronas de rooy
Foto’s: pb petronas de rooy