De drie kopmannen van Team De Rooy Iveco zijn vandaag allemaal in de top tien geëindigd. Janus van Kasteren deed goede zaken met de zesde plaats. Martin van den Brink eindigde als negende en troefde net teamgenoot Vick Versteijnen af.
De etappe van Ha’il naar Al Qaisumah had voor de rijders veel zand en duinen in petto. ,,Het was een mooie dag,’’ zei Janus van Kasteren net na de finish. ,,We hebben een prima dag gehad. We zijn zowel Macik als Casale op het parcours gepasseerd en staan in het klassement nu ook voor hen. We hebben geen problemen gehad en zijn zeer tevreden met dit resultaat.’’
De achterstand op etappewinnaar Andrey Karginov bedroeg bijna 9 minuten. Volgens Janus is dat verschil na 338 kilometer ‘zeer acceptabel.’ ,,Als het echt moet dan hadden wij mogelijk een minuut van onze tijd af kunnen rijden, maar zeker geen tien. We moeten accepteren dat de mannen van Kamaz heel erg snel zijn. Dat is eigenlijk niet meer normaal zo hard die mannen gaan. Onze kracht moet zijn dat we constant willen en kunnen presteren. Op die manier hopen we bij de top aan te blijven sluiten.’’
De tactiek van de rijder van Petronas Team De Rooy Iveco kan tevreden naar de resultaten kijken. Janus van Kasteren, Marcel Snijders en Darek Rodewald vinden zich na de tweede etappe terug op een zesde positie in het klassement. De achterstand op koploper Dmitry Sotnikov is aanzienlijk (45 minuten en 37 seconden). De verschillen met de equipes op de plaatsen vier en vijf zijn goed te overzien. ,,Er kan nog veel gebeuren,’’ zo weet ook Janus te melden. Shibalov is vierde met 22.43 achterstand en Ales Loprais heeft als nummer vijf 31.11 achterstand op de de Kamaz-kopman.
Martin van den Brink was goed op weg om vandaag in de buurt van Janus en zijn manschappen te finishen. De rijder van Mammoet Rallysport Team De Rooy Iveco reed in de openingsfase net achter en zelfs even net voor Van Kasteren. Martin moest vooral in het laatste deel van de proef het nodige terrein prijsgeven. Maar de reden waarom dat gebeurde werd snel duidelijk. ,,We hebben een mooie en snelle proef gehad. Het ging erg lekker en wij zaten er goed bij. In het tweede deel van de proef moesten we het doen zonder vierwielaandrijving. Het voordifferentieel ging kapot. We moesten toen nog zeker 50 kilometer door de duinen. Het was even billen-knijpen. We hebben spaarzaam gereden en we hebben het gered.’’
Dat Van den Brink slechts een klein kwartiertje moest inleveren is een prestatie van formaat. De ervaring van de Harskamper en zijn co-piloten Peter Willemsen en Bernard der Kinderen sleepte het trio in de Iveco door de duinen. ,,We hebben uitstekend samengewerkt in de cabine. Ik ben heel tevreden dat we dit zo hebben opgelost. Normaal is het een onbegonnen werk om zonder 4×4 door de duinen te rijden.’’
Van den Brink eindigde als negende (op 21.09) in de etappe en heeft die klassering ook in het algemeen klassement. De Iveco-mannen in de truck met #506 hebben 1 uur 9 minuten en 23 seconden achterstand op Sotnikov. ,,Het ritme van het eerste deel van de proef geeft ons veel vertrouwen voor de komende dagen,’’ aldus een strijdlustige Van den Brink.
Vertrouwen tanken deden ook Vick Versteijnen, Teun van Dal en Randy Smits. Een degelijk optreden bracht Vick, ondanks een technische tegenslag, net in de top tien. De coureur uit Hilvarenbeek kwam 14 tellen tekort om teamgenoot Martin van den Brink af te troeven. ,,Het was een leuke dag. Een mooie en afwisselende proef en we reden uitstekend.’’ Bij de verplichte tussenstop deden Vick en zijn teamgenoten een ‘vervelende ontdekking’. ,,In de pauze zagen we dat de naafkeerring lek was en dat is zwaar foute boel. Daardoor konden we het bandenaflaatsysteem niet meer gebruiken. Het gevolg daarvan was weer dat we met met een hoge bandendruk door de duinen moesten vliegen om boven te komen. Ook moesten we verschillende keren steken daardoor. Maar bovenal zijn we heel blij dat we niet zijn uitgevallen. Want dat had ook heel gemakkelijk kunnen gebeuren.’’
In de algemene rangschikking is Vick Versteijnen nu twaalfde. De achterstand op de koploper bedraagt 1.29.44. ,,We komen in het ritme en er zit dus nog meer in zoals vandaag is gebleken.’’
Mitchel van den Brink moest na twee ijzersterke dagen in de Iveco Fronttruck genoegen nemen met een iets mindere dag. De snelle assistent van Petronas Team De Rooy Iveco werd in het eerste deel van de proef geplaagd door technische problemen. ,,We gingen van start met Vick net achter ons. We lieten hem snel voorbij en reden een lekker tempo. We konden goed volgen en bleven op 50 tot 100 meter achter Vick.’’
Daarna viel het plan van Mitchel, Richard Mouw en Bert van Donkelaar in duigen. ,,Rond de 40 kilometer ontdekten we een technisch probleem. Het bleek dat er bouten van de schokdempers waren afgebroken. We hebben gelukkig geen rare klappen gemaakt. We verloren wel veel tijd. We hebben het kunnen maken, maar dat was wel veel werk. De cabine moest bijvoorbeeld omhoog met luchtzakken. Gelukkig hadden we hadden bouten bij ons. Het waren echter net iets lichtere bouten. We moesten daarna dus rustiger aan doen. Finishen is natuurlijk het belangrijkste. We zijn binnen en daar ging het om.’’
De equipe van Mitchel van den Brink eindigde in de daguitslag als 22e. In de algemene stand is Mitchel na twee etappes vijftiende (+2.28.38).
Dinsdag volgt de derde etappe. Start en finish zijn in Al Qaisumah. Onderweg wordt er 368 kilometer op snelheid gereden. In het eerste deel wacht er nog veel zand. In het tweede deel spelen de snelle paden en verraderlijke stenen een hoofdrol.
Bron: pb petronas team de rooy
Foto’s: pb petronas de rooy