Het was een vroegertje voor de heren van het De Rooy’s Classic Team DAF. Rond 06:00u lokale tijd vertrok het rijdende erfgoed via een verbindingsroute van maar liefst 323 kilometer naar de start van de proef. Hugo Duisters en Remco de Vos hadden nog wat extra uitleg gekregen over de regels en dat betaalde zich uit. “Het ging veel beter dan de eerste dag. We zaten nu niet ver van de gestelde maximale tijd. Dus prima verlopen.” aldus Remco.
Het regelmatigheids principe waar het bij de Classics om draait is je zo goed mogelijk houden aan de gemiddelde snelheid voor de betreffende proef. Best een moeilijk spelletje, maar het resultaat en klassement is niet iets waar de mannen in het De Rooy’s Classic Team DAF echt mee bezig zijn. Voor Hugo in de 2800 NAT is het vooral mooi om in die truck te rijden. Het racen zit hem nog steeds in het bloed, dus enige geestelijke reset is wel noodzakelijk. “Ik heb nu iets meer tijd om rond te kijken en te genieten van de omgeving. Niet te veel, want we zijn maar met z’n tweeën in de cabine. We moeten alles goed in de gaten houden. De communicatie en samenwerking gaat goed.” De truck met startnummer 902 is te zwaar en heeft te weinig vermogen om alle duinen mee te pakken. De organisatie biedt daarom een alternatief pad, maar aan één duin kon niemand vandaag ontkomen. Remco de Vos hierover: “Helaas hebben we daar een kleine drie uur staan vechten om de auto er overheen te krijgen, maar het is uiteindelijk toch gelukt.” Later volgde een test voor de navigatie. Dat ging op zich goed, al moesten de heren in de 6×4 truck wel een paar keer terug om de juiste weg te vinden. Door het tijdverlies bij de duinen kreeg de equipe geen toestemming om het laatste stuk van de proef te rijden. Vanaf stempelpost twee werd vijftig kilometer naar het bivak daarom noodgedwongen over het asfalt verreden. Ondanks dat hebben Hugo en Remco een mooie dag gehad.
Janus van Kasteren sr., Thijs Heezen en Herman Keijsers hebben geen klagen over voldoende vermogen in de Dubbele Kop. Wel over het vroege tijdstip van vertrek. Ook de mannen in de truck met startnummer 901 kijken niet naar het klassement. Ze vinden het prachtig om met deze truck de proeven te rijden. “Het is echt leuk om met de truck te rijden. Door de ingebouwde automaat blijft de truck goed trekken. Hij is alleen topzwaar, dus je moet wel opletten dat hij niet op z’n kant komt te liggen.” aldus Janus Van Kasteren. Onderweg helpen ze andere klassieke voertuigen. Vooral in de duinen komen de paardenkrachten van de twee DAF motoren goed van pas. De duin waar Hugo Duisters moeite mee had was een plek waar de equipe van Janus sr. lang is blijven staan om anderen te helpen. Janus over de verdere route: “Het waren veel paden met stenen. We hebben gelukkig geen band lek gereden. Mooie duinen die voor onze truck prima te doen zijn.” Dat het af en toe nog best pittig is bewijst het feit dat Van Kasteren gisteren toch even langs de fysio moest. Na een stevige klap werkte het lichaam niet helemaal meer mee. Maar zoals de rasoptimist Janus zei: “Een oude kruiwagen blijft altijd rijden.” Morgen gaat het avontuur weer verder. Nieuwe verhalen zullen worden gemaakt en verzameld.
Bron: facebook DAF de rooy classics
Foto’s: facebook DAF de rooy classics – gerard de rooy