Mitchel van den Brink heeft zichzelf niet het zo gewenste verjaardagscadeau kunnen bezorgen. De vandaag 22 jaar geworden rijder van Eurol Rally Sport eindigde als tweede in de zevende etappe van de Dakar Rally.
De nummer drie van het klassement deed wel goede zaken door bijna 20 minuten in te lopen op nummer twee, Ales Loprais. De Harskamper heeft nog 14 minuten achterstand op de runner-up van het klassement.
,,We hadden vandaag heel graag willen winnen. Ik heb er ook alles aan gedaan. Maar goed, we moeten het doen met de tweede plaats,’’ aldus een licht teleurgestelde Mitchel van den Brink, net na de 483 kilometer lange klassementsproef. ,,We zijn vanochtend direct begonnen met aanvallen. We haalden Macik in en het liep echt lekker. We maakten echter een klein navigatiefoutje. Macik passeerde ons, maar in de duinen gingen we hem weer voorbij. Bij de neutralisatie hadden we een technisch probleem met de 4×4. Jarno van de Pol heeft dat echter als een raket gerepareerd, Ik denk binnen vijf minuten was het weer in orde.’’
Mitchel, Moi Torrallardona en de monteur uit Ede kozen in de daaropvolgende duinen weer vol voor de aanval. ,,We passeerden Macik weer en leken een stevige marge op te bouwen. Helaas misten we aan het einde de afslag naar de juiste vallei. We moesten even zoeken en dat kostte ons de etappezege. Tweede is natuurlijk mooi, maar we willen winnen,’’ aldus de gedreven rallyrijder, die op de streep 39 seconden tekort kwam om de kers op zijn verjaardagstaart te zetten.
De Tsjech Ales Loprais werd vandaag derde (+19.28) en Vick Versteijnen eindigde als vierde (+44.40). Janus van Kasteren verloor opnieuw veel tijd (1 uur en 20 minuten) en ziet zijn achterstand op de top drie verder groeien.
Optimaal gebruik van rustdag
De Eurol-equipe in de Iveco Powerstar kwam vandaag sterk uit de startblokken na een rustdag in Riyad. Na de 48 uur etappe vlogen Mitchel, Moi en Jarno vrijdagmiddag naar Riyad. De truck werd naar het bivak in de hoofdstad van Saoedi-Arabië getransporteerd door medewerkers van Sarens-Nass Middle East. Het Saoedische bedrijf is gespecialiseerd in kranen en transport. ,,We zijn heel blij dat Herman Smit dit voor ons heeft kunnen regelen,’’ aldus Mitchel, die zo veel reistijd bespaard bleef en optimaal gebruik kon maken van de rustdag. ,,De truck heeft het nodige onderhoud gehad. De monteurs hebben onder andere alle bladveren en alle banden vervangen. Verder is de truck weer tip-top. Het was prettig dat onze mensen de hele dag aan de Iveco Powerstar konden werken.’’
‘Blij dat pa nog in de race zit’
Mitchel en de teamleiding van Eurol Rally Sport hadden op de vrije zaterdag genoeg te doen. ,,Wij zijn vooral bezig geweest om bij de organisatie te regelen dat m’n vader in de race kon blijven. De truck werd uit de woestijn gehaald en was op tijd in het bivak. Uiteindelijk kregen we te horen dat pa vandaag van start kon gaan. Daar zijn we heel blij mee, want het is prettig om iemand achter je te hebben rijden, die eventueel assistentie kan verlenen. We gaan vol goede moed aan deze tweede week beginnen. Er komen echt nog wel lastige etappes en daar kan nog van alles gebeuren. We zijn heel tevreden met de huidige derde plaats in het klassement. We hopen onze goede pace van de laatste dagen vast te kunnen houden. En dan zien we wel wat er nog mogelijk is. De achterstand op Macik is best groot, maar ook daar kan een keer iets gebeuren. We geven de strijd nog niet op,’’ aldus Mitchel vanochtend net voor de start van de zevende etappe.
Vanochtend kwam ook de truck van Martin in het bivak op een trailer van SNME. De monteurs slaagden er ondanks de minder beschikbare tijd ook in om de Iveco T-Way weer optimaal te prepareren voor de etappe van vandaag. Martin, Jan van der Vaet en Richard Mouw zijn vanochtend als 40e aan de etappe begonnen en zitten nog in de race.
Morgen gaat de achtste etappe van Al Duwadimi naar Ha’il. De special telt 458 kilometer. De duinen maken weer plaats voor veel paden met kleine en grote stenen. Het voorkomen van lekke banden wordt maandag een extra uitdaging.
Bron: pb eurol rallysport – berry kamphorst
Foto: pb eurol rallysport – mmphoto