,,We hebben een mooie dag gehad. Ik ben tevreden met het resultaat en vooral de manier waarop we hebben gereden.’’ Na de verrassende tweede plaats in de proloog behaalde Eurol Team De Rooy Iveco opnieuw een podiumplaats in de etappe.
Martin van den Brink had iets minder reden om uitbundig te zijn. De Harskamper kreeg opnieuw met technische tegenslagen te kampen. Met een tiende plaats wist de equipe van Eurol Team De Rooy Iveco de schade echter toch te beperken. ,,De komende dagen komen er nog wel nieuwe kansen. Ik ben ondanks de pech toch tevreden.’’
De winst in de echte openingsronde van de Dakar Rally 2023 was voor Martin Macik. De Tsjech bleef zijn landgenoot Ales Loprais 6 minuten en 1 seconde voor. Mitchel en zijn co-piloten Moi Torrallardona en Jarno van de Pol hielden zich uitstekend staande en hebben vrede met de achterstand van 10m18s. ,,Ja, daar zijn we zeker tevreden mee,’’ aldus de 20-jarige rallyrijder uit Harskamp.
‘We hebben net éé’n foutje gemaakt’
Net na afloop van de proef over 367 kilometer, die in Sea Camp begon en waar vandaag opnieuw het bivak is ingericht, klonk Mitchel enthousiast en tevreden. ,,Het was ook een mooie dag. Ik heb echt heel constant gereden en vooral op safe. We hebben niet één foutje gemaakt en dat geeft een lekker gevoel.’’
Volgens Mitchel is de tactiek van vandaag de basis voor de komende dagen. ,,Op advies van Moi (Torrallardona) kiezen we bewust voor een snelheid die onder het maximum ligt. We kunnen er zeker nog een tandje bijzetten, maar deze week willen we vooral overleven en dan mogelijk volgende week in de duinen proberen aan te vallen.’’
De strijdwijze van Mitchel heeft ook een voordeel voor de techniek van de truck. ,,De Iveco Powerstar doet het uitstekend en krijgt op deze manier ook veel minder klappen. Misschien dat we de komende dagen het tempo heel iets kunnen verhogen om de achterstand op Macik een beetje te beperken. We kunnen tot nu toe alleen maar tevreden zijn. Het loopt wel lekker zo. We kijken alweer uit naar de dag van morgen.’’
‘Schade weten te beperken’
Dat geldt eveneens voor Van den Brink senior. ,,We hebben de schade weten te beperken en zien de komende dagen echt wel kansen om een betere klassering te behalen. Jammer dat we vandaag een beetje problemen hadden en ons niet in de top konden melden,’’ aldus Martin net na het beëindigen van de klassementsproef. ,,Het was overigens een prachtige etappe. In mijn ogen een échte Dakar etappe. Er zijn veel trucks in de problemen gekomen en de verschillen zijn ook groot. Wij hebben genoten van de variatie en de technische delen in het parcours. De duinen waren prachtig en zeker niet te zacht door de regen van de afgelopen dagen.’’
Dat Martin, Richard Mouw en navigator Erik Kofman uiteindelijk 35m10s moesten inleveren op winnaar Macik had één belangrijke reden. ,,In de eerste honderd kilometer bleek het automatische gaspedaal niet goed te functioneren. We hebben het systeem drie keer gereset om de storing eruit te halen, maar dat hielp niet. We hebben vervolgens besloten om te stoppen en de sensor van het gas vervangen. Dat kostte ongeveer twintig minuten. Daarna ging het uitstekend en ben ik tevreden met het resultaat.’’
‘Petje af voor de organisatie’
Op de eerste echte proef kregen meer equipes te kampen met tegenslagen. ,,We hebben gezien dat Vick (Versteijnen) en Gert Huzink stil stonden. Zij verliezen vandaag nog veel meer tijd. Ik denk ook niet dat iedereen voor het donker binnen is. Ja, het is een mooi begin zo van de rally. Petje af voor de organisatie. We kijken met veel genoegen uit naar de komende etappes en ik verwacht dat we ons, zonder technische problemen, dan ook kunnen bemoeien met de strijd om kopposities.’’
De equipe van Nico Stijnen, Joël Ebbers en Christiaan van der Haar was rond de klok van 17.00 uur nog niet binnen. De snelle assistentie ligt op koers en zal op een verantwoorde manier de streep willen bereiken. Voor Nico en zijn manschappen is het vooral belangrijk om zonder gekke dingen te doen de Iveco Trakker dagelijks in het bivak te parkeren.
De Dakar Rally gaat morgen verder met de etappe van Sea Camp naar Alula. De proef is dan maar liefst 430 kilometer lang. De eerste auto gaat om 10.00 uur van start. De top van het truck klassement zal rond 10.45 uur (8.45 uur Nederlandse tijd) beginnen aan de lange etappe,
Bron: fb eurol rallysport – berry kamphorst
Foto: fb eurol rallysport – mmphoto