,,Het was een dag dat het allemaal iets minder liep.’’ Mitchel van den Brink wilde er na de negende etappe van de Dakar Rally geen doekjes om winden.
Ook Mitchel en zijn teamgenoten kunnen niet iedere dag zes gooien. Dat bleek vandaag op weg naar Alula. Naast een verbindingsroute van 222 kilometer stond er een proef van 417 km op het menu. Het parcours voerde de rijders door bergachtig terrein.
,,We begonnen wel sterk, maar na 20 kilometer ging de turbo speed sensor kapot. We dachten eerst dat de turbo stuk was. We zijn gestopt, sensor vervangen, getest en toen bleek dat het goed was.’’
De equipe van Eurol Rally Sport kreeg in die fase van meerdere kanten hulp aangeboden. ,,We hebben van Vick Versteijnen een turbo gekregen. Janus van Kasteren is ook gestopt. Daar zijn we ze dankbaar voor. We zijn na dat oponthoud van een klein half uurtje vol in de aanval gegaan. We hebben geprobeerd te pushen. Dat lukte aardig. We haalden Vick, Janus en Pascal de Baar weer in. We hebben zo’n 300 kilometer echt door getrapt.’’
Schade beperkt gehouden
Op het moment dat Mitchel de achterstand steeds verder leek terug te brengen kwam er nog een kleine kink in de kabel. ,,In het laatste deel zijn we twee keer gestopt om iets te checken en een bout vast te draaien. We hoorden een klap tegen de cabine en zijn daarom even gestopt. Dat zorgde voor tijdverlies in het laatste stuk van de proef. Nee, het was niet helemaal onze dag, maar we hebben de schade toch nog beperkt weten te houden.’’
Die schade betrof vooral de achterstand op Ales Loprais. De minimale marge die Mitchel en zijn bemanning vanochtend hadden is gewijzigd. De brigade van Eurol Rally Sport staat nu weer derde in het klassement met 7 minuten en 28 seconden achterstand op de Tsjech. Die strijd is nog niet gestreden met nog drie etappes voor de boeg.
De strijd om de winst in de Dakar Rally lijkt wel beslist. Martin Macik maakte vandaag geen gekke dingen mee en eindigde op 1m32s als tweede achter de verrassende winnaar Gert Huzink.
Morgen krijgt de strijd om het zilver tussen Loprais en Mitchel ongetwijfeld een vervolg. Dan gaat de special, naast een totale verbindingsroute van 241 kilometer, over 371 kilometer rotsachtig terrein.
Klein medisch wonder
Martin van den Brink kwam als trouwe en snelle assistent vandaag op ruim anderhalf uur als veertiende binnen. Dat de ervaren Harskamper nog in de race is, is een ‘klein medisch wonder’. ,,Ik heb ik mijn linkerpols geblesseerd in de zesde etappe toen het stuur afbrak. Vooral gisteren was de pijn heftig. Vermoedelijk is het schippersbotje gebroken. Maandagavond heeft de fysiotherapeut van het BAS Dakarworld team mij echter fantastisch behandeld. De pols is goed ingetaped en zo kon ik toch starten. We doen het rustig aan en met vooral veel pijn en moeite hebben we de finish gehaald. Het is best ingewikkeld om met één goede hand te sturen en te schakelen,’’ aldus de 53-jarige coureur, die ondanks nog meer fysiek malheur van opgeven niets wil weten.
De rangschikking van vandaag stemde ‘de eenarmige bandiet’ van Eurol Rally Sport ook meer dan tevreden. Met Jan van der Vaet en Richard Mouw aan zijn zijde knokte Martin zich door de etappe.,,We hebben een lekke band gehad. Verder niets meegemaakt. Wel veel pijn geleden, maar dat moet maar. We staan lekker in de buurt van Mitchel en dat is momenteel het belangrijkste. We hopen Mitchel en zijn bemanning naar het podium te kunnen brengen. Dat zou echt geweldig zijn.’’
Bron: pb eurol rallysport – berry kamphorst
Foto: pb eurol rallysport – mmphoto