Ze rijdt vandaag ook weer een hele mooie constante race. Het klassement van de motoren is dit jaar in de Dakar voor de eerste keer eigenlijk in twee categorieën gesplitst. De GP-klasse ofwel de fabrieksrijders, en de Rally2-klasse, de klasse waar Mirjam in rijdt. Wij geven jullie telkens het resultaat in het algemeen klassement door (GP en Rally2 gezamenlijk).
Vandaag is Mirjam als 52ste motorrijder gefinisht. Maar zij neemt daarmee ook de 25ste plek in het Rally2-klassement in. En… gaat aan de leiding in het Womens Trophy-klassement.
Ondanks, hopelijk, de laatste griepverschijnselen komt ze steeds beter in haar Dakar-ritme.
Mirjam: ”Tot aan de tankstop vandaag, heb ik in mijn eentje gereden. Daarna kon ik aanpikken bij twee snellere rijders. Ze waren inderdaad erg snel maar het lukte mij om erachter te blijven rijden.
Uiteindelijk vond ik het erg prettig rijden op deze manier. Zo blijf ik scherp en gefocust. Dat vind ik ook het mooie aan rijden in een competitie; je weet eigenlijk wel dat die ander sneller is, maar je doet het uiterste om erbij te blijven, je wilt niet lossen of opgeven.
Maar als je aanpikt bij andere rijders moet je wel zeker weten dat je het rij-niveau aan kunt, anders ga je boven je kunnen rijden en fouten maken. Je moet ook fysiek sterk genoeg zijn om het rijtempo bij te kunnen houden, zo niet, dan vraag je om problemen!
Het was vandaag ook weer een hele intensieve dag, fysiek zwaar en een special waar je continu gefocust moest blijven. Lange snelle zandpaden en dan weer duinen en kamelengras. De duinen zijn nog steeds nat door de regenval, dus superzwaar met diepe sporen die je normaal niet hebt als je rond de 50ste positie rijdt. Dat maakt het heel zwaar én je moet heel anders rijden op deze ondergrond.
Ik rij nu één versnelling lager zodat ik, wanneer ik over de duintop heen ben, vol het gas erop moet houden omdat ik anders geen tractie heb in deze diepe sporen en dat zware zand. Dat is de enige manier om de motor recht te houden en de controle over de motor te verliezen.”
Doordat Mirjam niet echt de mogelijkheid had om tijdens de shakedown de motor goed te leren kennen en af te laten stellen, zijn de motor en zijzelf elkaar tijdens de etappes beter aan het leren kennen. Zo kon zij vandaag aan de monteurs weer een aantal door te voeren technische en elektrische wijzigingen doorgeven. “Zo worden er elke dag weer kleine stapjes gemaakt, overal en bij iedereen. Ook bij mij! Veel kleine stapjes zorgen er ook voor dat we vooruit blijven gaan!”, laat Mirjam vanuit het bivak in Saudi Arabia weten.
Bron: pb mirjam pol
Foto: pb mirjam pol – fotop