Er ontbrak een gevarendriehoekje, maar dat kon snel worden geregeld, zodat Team DakarSpeed vlotjes door de keuring voor de Dakar Rally 2018 bolde. Maurik van den Heuvel zette zijn truck in het parc fermé met de speciale banden voor de duinen er alvast onder. De Dakar begint zaterdag namelijk al meteen met een etappe in de duinen van de Ica-woestijn in Peru.
Maurik van den Heuvel stond bij de keuring in Lima bijna te trappelen van ongeduld. Hij kijkt uit naar de start van de Dakar 2018 en vooral naar de duinen die meteen al de eerste dagen op het programma staan. “Daar heb ik zin in, ja. Ik heb nooit angst gehad voor duinen. Het ligt je of het ligt je niet en mij ligt het wel. Het is in elk geval fijn om mee te beginnen. Wij starten als zestiende truck en dat kan juist in de duinen wel een voordeel zijn, omdat je kunt kijken wat anderen doen. Als we van die snelle paden zouden hebben zoals vorig jaar, zit iedereen te stampen om een plekje te winnen, wat nauwelijks lukt omdat je in het stof rijdt en niet kunt inhalen. In de duinen rijdt je minder kapot en je kunt met een beetje mazzel zo vijf, zes plekken winnen en zo de top 10 in tokkelen.”
Niet dat de plaatsen in de top 10 nou voor het oprapen liggen. Ja, er staan minder trucks aan de start dan voorgaande jaren, maar dat betekent niet dat de concurrentie minder is geworden. “Eigenlijk ontbreekt alleen Gerard de Rooy als het gaat om de topposities”, meent Van den Heuvel. “Dat scheelt dus meer één plekje in de top 10. En als ik hier zo eens om me heen kijk, die ik er zo al 25 die voor de top 10 in aanmerking kunnen komen. Er staat toch gewoon weer een hoop geweld aan de start. Ik hoop dat we ons daar in kunnen mengen.”
Ondanks de vele problemen die DakarSpeed vorig jaar tegenkwam, is dat nog steeds het doel. Avontuur is niet erg, maar Van den Heuvel heeft toch maar liever iets minder verhalen dan vorig jaar als hij weer terug in Uden komt. “Een beetje bijtijds binnen zijn en minder werk voor de monteurs, dat zou wel fijn zijn”, zegt hij. “Er is het afgelopen jaar veel verbeterd aan de Scania. De goede dingen hebben we behouden, maar de zwakke punten hebben we flink onder handen genomen. We gaan ervoor.”
De veranderingen aan de truck zijn de belangrijkste reden dat Martijn van Rooij dit jaar de monteur in de racetruck is. Hij heeft de truck gebouwd. “Martijn kent elk schroefje van voor tot achter, dus dat moet goed komen. Wilko van Oort, die vorig jaar mee was als monteur, gaat nu navigeren. Het is een fijne crew in de auto, maar ook het team eromheen verdient volgens mij bij voorbaat al de prijs voor het leukste en beste team van de Dakar. Iedereen is al minstens één keer eerder mee geweest en weet dus wat hem te wachten staat. Iedereen kent ook zijn taken. Dat geeft niet alleen rust, maar ook een heleboel positieve energie. Ik ben daar heel blij mee.”
Bron: pb dakarspeed
Foto’s: pb dakarspeed – rallymaniacs