Martin van den Brink heeft in de tiende etappe van de Dakar Rally geen problemen ondervonden. De Mammoet Rallysport Team De Rooy Iveco rijder zocht ze overigens ook niet op. ,,Vandaag kon je niets winnen, maar wel veel verliezen.’’
De Harskamper doelde daarmee op de geringe verschillen in de etappe over 375 kilometer en de gevaren die altijd op de loer liggen. Dat ondervonden Ales Loprais en Gert Huzink. ,,Al heel in het begin van de proef zagen we Loprais stilstaan. Ook Huzink stond al vroeg stil.’’
Zowel de Tsjech Loprais als Gert Huzink, die zijn truck in tweeën reed op een duin, vonden vandaag hun Waterloo. Martin van den Brink en zijn teamgenoten van De Rooy plukten er de vruchten van. De ervaren rallyrijder schoof op naar de zesde plaats in de algemene rangschikking. ,,Dit was de enige manier om iets te winnen vandaag. De pech van een concurrent.’’
Martin, Peter Willemsen en Bernard der Kinderen maakten vandaag deel uit van het konvooi van Team De Rooy. ,,We reden als een treintje over de proef. Het was snel en technisch en er was erg veel stof.’’ De Harskamper eindigde uiteindelijk als negende. Martin moest Janus van Kasteren en Vick Versteijnen voor laten. ,,Na zo’n 100 kilometer zochten we even naar een waypoint. Vick kwam ons toen voorbij en Janus sloot ook aan. We hebben vervolgens de hele proef achter elkaar aan gereden.’’
‘Een trotse vader’
Achter de kopmannen van Team De Rooy maakte Mitchel van den Brink opnieuw een uitstekende indruk. De snelle assistent van Petronas Team De Rooy Iveco meldde zich aan de staart van het Iveco Powerstar treintje en klasseerde zich vandaag als tiende. ,,Ik ben vandaag vooral heel blij voor Mitchel,’’ zegt Van den Brink senior. ,,Een top tien klassering is geweldig. Ik ben echt een trotse vader.’’
Mitchel reageerde na afloop van zijn special stage ingetogen en realistisch. Gewoon zoals hij de hele rally al doet. ,,We hebben een lekker dagje gehad. Na 500 meter zagen we Huzink al met een afgeschreven truck. Daarna stond ook Loprais met pech. We schuiven allemaal een plekje op. Wij reden vandaag veel achter de Tatra van Paskevicius. Op een gegeven moment waren we er voorbij, maar moesten we iets terug om een waypoint te halen. Daarna zat ik weer in het stof van die Litouwer.’’
‘Dicht achter mijn vader’
Mitchel van den Brink, navigator Richard Mouw en monteur Bert van Donkelaar kunnen echter dik tevreden zijn met hun klassering. ,,We hebben op de proef Pascal de Baar nog ingehaald. We reden nog een stuk door de bergen op paden met veel stenen. Het leek wel een soort trial, maar het was wel snel. Ja, dat vond ik wel heel gaaf. In de slotfase kwamen niet meer langs de Tatra, maar we waren uiteindelijk wel iets sneller. Ik ben vandaag heel dicht achter mijn vader geëindigd. Ja, dat is ook leuk om een keer te zien,’’ zei een zeer tevreden Van den Brink junior toen hij nog 150 km voor de boeg had op weg naar het bivak in Bisha.
‘Saaiste dag’
,,Het was voor ons de meest saaie dag van deze rally,’’zei Janus van Kasteren, die als zevende eindigde. De rijder uit Veldhoven moest vandaag achter de drie onverslaanbare Kamazzen ook zijn meerdere erkennen in Ignacio Casale, die vierde werd (nog voor Kamaz-rijder Shibalov) en de titel ‘best of the rest’ mag dragen. Martin Macik werd zesde net voor Van Kasteren, Marcel Snijders en Darek Rodewald. ,,Het was vooral snel en recht toe recht aan. Wie de meeste pk’s heeft wint dan. Daar komen we nog iets tekort en is er voor ons werk aan de winkel.’’
Lichtpuntje voor Janus was wel dat hij een plaatsje opschoof in het klassement. ,,We zijn wel voorbij Loprais. Voor het team was het verder een super goede dag. We staan nu vijfde, zesde en zevende in het klassement. We hebben vandaag ook de hele dag in de buurt van Martin en Vick gereden. Mede door het stof konden we er niet langs komen. Maar toch ben ik wel tevreden en kijk uit naar de dag van morgen.’’
‘Morgen wordt het spannend’
Naast Janus en Martin schoof ook Vick Versteijnen automatisch een plaatsje naar voren in het klassement. ,,We hebben voluit gereden. Het was een proef met snelle stukken met los zand. Ik heb de hele dag aan het gas gehangen,’’ zegt de rallyrijder uit Hilvarenbeek, die net voor de start van de Dakar Rally de plaats van Hans Stacey in de Iveco overnam. ,,We hadden geen technische problemen. We zijn tevreden met de achtste plaats van vandaag. Morgen wordt spannend. We krijgen dan weer serieuze duinen. Ik hoop dat we vanavond iets kunnen vinden om het probleem met het aflaatsysteem op te lossen. We hebben dat morgen echt wel nodig. Ik ben tot nu toe heel tevreden met onze zevende plaats algemeen. Nog twee dagen te gaan en ik ga er alles aan doen om dat vast te houden.’’
Zachtste zand van Saoedi-Arabië
De dag van morgen kan mogelijk nog voor wat verschuivingen zorgen. Koploper Sotnikov, die ook vandaag de etappe won en zijn Kamaz-teamgenoten Nikolaev en Karginov voor bleef, zal zich echter niet al te sappig maken. De ‘loop’ rond Bisha brengt de rijders wel wat technische uitdagingen. Daarnaast staat er een serie duinen te wachten van alle soorten en maten. Volgens de organisatie moeten er donderdag, in de etappe over 346 kilometer, duinen met het zachtste soort zand dat er te vinden is in Saoedi-Arabië worden bedwongen.
Bron: pb mammoet dakar – berry kamphorst
Foto’s: pb mammoet rallysport – martin macik