Martin van den Brink heeft de teleurstelling van de achtste etappe vandaag weggespoeld met een probleemloze dag. De rijder van Mammoet Rallysport Team De Rooy Iveco kwam als achtste over de streep.
Martin van den Brink, Peter Willemsen en Bernard der Kinderen kwamen tevreden aan de finish van de etappe over 287 kilometer in de omgeving van Wadi Ad Dawasir. ,,Het was een probleemloze dag. Na de technische tegenslag van maandag was het prettig om niets mee te maken.’’
Na de technische problemen met het bandenaflaatsysteem besloot Team De Rooy maandagavond het roer om te gooien. Op de trucks van Martin en Janus van Kasteren werd het oude en vertrouwde systeem geplaatst. Het nieuwe systeem bleef wel op de truck van Vick Versteijnen om zodoende de fabrikant van de noodzakelijke informatie te kunnen voorzien.
,,De monteurs van Team De Rooy en Mammoet Rallysport hebben maandagavond uitstekend werk verricht,’’ vertelde een enthousiaste Martin van den Brink. ,,Het systeem van de bandenspanning is compleet vervangen en vandaag werkte het uitstekend. Helaas hadden we niet veel duinen in deze special.’’
De 51-jarige ondernemer uit Harskamp eindigde als achtste op 9m/23s van ritwinnaar Eduard Nikolaev. ,,Ons grootste probleem was dat we lang in het stof reden van de Tatra van Vaidotas Paskevicius. Na de verplichte stop konden we hem gelukkig snel passeren en reden verder stofvrij naar de streep.’’ De Litouwer in de Tatra was vanochtend een minuut voor Martin en een halve minuut voor Vick Versteijnen gestart.
Waar Martin van den Brink en Vick Versteijnen (negende) een vrijwel probleemloze etappe reden had teamgenoot Janus van Kasteren meer problemen. Janus leek op weg naar een klassering in de top drie. Een probleem met de spoorstang dwarsboomde die plannen. Een vijftiende plaats kwam niet overeen met de snelheid, die de equipe van vandaag op de piste legde.
,,Het was een prachtige proef,’’ zo vertelde Vick Versteijnen net na de special. ,,Het parcours was snel met canyons en met duinen. In het begin gingen veel mensen de fout in bij het zoeken van een waypoint. Teun had gelukkig het goede spoor,’’ aldus Vick Versteijnen over het goede werk van navigator Teun van Dal. Versteijnen kreeg nog wel een teleurstelling te verwerken. ,,Bij de duinen deed het bandensysteem het weer niet. Daardoor moesten we weer stoppen en raakte ik uit het goede ritme. We zijn toch kort achter Martin gebleven. De negende plaats is goed, maar het is toch frustrerend dat we voor de derde achtereenvolgende dag met hetzelfde probleem te kampen hebben.’’
Mitchel weer ijzersterk
Mitchel van den Brink, Richard Mouw en Bert van Donkelaar konden opnieuw een succesvolle stage achter hun naam plaatsen. Ook maandag bleef de snelle assistent van Petronas Team De Rooy Iveco uit de problemen. ,,Wij hadden de problemen met het bandensysteem niet. We hebben gisteren wel Kees Koolen geholpen. Hij stond vast en omdat Wouter de Graaff, die vijf jaar met mijn vader heeft gereden, de navigator op die truck is hebben we hem geholpen. Daarmee kwamen we wel in de problemen. Het oog waar de sleepkabel in zit brak af en wij zaten met de kabel aan onze truck. Dat heeft zeker een kwartier gekost. Wouter heeft de organisatie gemeld dat we hebben geholpen en mogelijk levert dat nog tijdwinst op.’’
Ook over de etappe van vandaag was Mitchel goed te spreken. De dertiende plaats in de special en de twaalfde stek in het klassement mogen de 19-jarige coureur uit Harskamp ook meer dan tevreden stemmen. ,,We reden direct achter mijn vader aan. Na 10 km zagen we verschillende rijders zoeken naar een waypoint. We konden profiteren en hebben het wp gepakt. Daarna zaten we dicht achter de Tatra van Paskevicius. We hebben 50 km strak achter mijn vader gereden. Daarna kwamen er meer bergen en duinen en toen liep hij weg. Na de neutralisatie stond Janus stil met een kapotte spoorstang. We hebben nog even geholpen, maar dat was niet meer dan 5 minuten.’’
Balen dat we werden ingehaald
De snelle assistent profileerde zich als een echte wedstrijdrijder. De jonge rallyrijder baalde dat hij werd gepasseerd door een concurrent in een snellere en lichtere truck. ,,Pascal de Baar kwam ons voorbij in de duinen. Ja, daar baalde ik wel van. We zaten daarna in zijn stof. Verder was het opnieuw een lekker dagje. We weten inmiddels ook dat we tijd terugkrijgen van gisteren. Hoeveel? Dat is nog even afwachten.’’
Zesde en zevende in klassement
In het algemeen klassement is Janus van Kasteren op de zesde plaats nog altijd de best geklasseerde rijder van Team De Rooy en de beste Nederlander. Van Kasteren, navigator Snijders en monteur Rodewald hebben 2u27m43s achterstand op de gedoodverfde favoriet Dmitry Sotnikov. Martin van den Brink is zevende en heeft exact 28 minuten en 14 seconden achterstand op zijn land- en teamgenoot. Vick Versteijnen (op ruim 4 uur achterstand) is achtste algemeen en heeft nog een marge van ruim 22 minuten op nummer negen, de Tsjech Martin Macik.
Snelle etappe
Woensdag gaat de tiende etappe van Wadi Ad Dawasir naar Bisha over totaal 760 kilometer. De proef telt 375 kilometers en gaat waarschijnlijk de boeken in als de snelste etappe van deze Dakar Rally. Het grootste gevaar schuilt in de lastige delen van de special waar de navigatie een hoofdrol gaat spelen.
Bron: pb mammoet rallysport – berry kamphorst
Foto: pb mammoet rallysport – martin macik