Martin van den Brink heeft zich in de tweede etappe aan het front gemeld. De rijder van Eurol Team De Rooy Iveco zorgde met de derde plaats voor de derde podiumplaats op rij voor het team. Mitchel van den Brink, die twee dagen achter elkaar op het podium eindigde, kreeg vandaag de nodige tegenslag te verwerken. De jonge coureur uit Harskamp verloor veel tijd door onder andere een serie lekke banden.
Het sportieve leed van Mitchel werd binnen het team van De Rooy in eerste instantie verzacht door de etappewinst van Janus van Kasteren. In de kleuren van Boss Machinery Team De Rooy Iveco was de Brabander veruit de snelste in de etappe over 430 kilometer. Na afloop moest Van Kasteren de dagzege helaas inleveren. Volgens de organisatie heeft de equipe een waypoint gemist. De vaste straftijd is een kwartier. Zodoende ging Ales Loprais met een verschil van 1m50s met de etappewinst aan de haal.
Op de gevarieerde klassementsproef van Sea Camp naar Alula moest Martin 6m11s toegeven op de Tsjech. Na de technische problemen in het begin van de rally kan Van den Brink senior tevreden terugkijken op de etappe van maandag. De verschillen in het dagklassement zijn groot en voor veel equipes was het bijltjesdag.
Voornaamste slachtoffer is Vick Versteijnen. De teamgenoot van Martin en Mitchel moest de Boss Machinery Iveco in het bivak laten staan. De schade aan de motor kon na de eerste etappe niet meer gerepareerd worden om de Dakar Rally vandaag te vervolgen. Naast Mitchel beet ook klassementsleider Martin Macik vandaag in het stof. De Tsjech verloor bijna 1uur en 20 minuten op Ales Loprais.
Goede zaken in klassement
In het algemeen klassement deden Martin, navigator Erik Kofman en Richard Mouw goede zaken. De ervaren coureur staat nu vierde in het algemeen klassement. De achterstand op koploper Loprais is 35m20s. Van Kasteren is tweede en de Tsjech Jaroslav Valtr staat derde op 16.04.
,,Het was een zware, maar boeiende dag. Op de vele paden met keien is de kans op een lekke band groot. We hebben vandaag 5 minuten stil gestaan bij Mitchel om hem een band te geven. Verder zijn we uit de problemen gebleven,’’ aldus Martin, die wel een dikke duim heeft overgehouden aan de race over de keien. ,,Ik kreeg mijn duim tussen het stuur. Dat kan gebeuren op een proef met zoveel hobbels en gaten.’’
De equipe van Martin was als één van de weinige formaties voor het donker uit de proef. ,,Veel teams misten vandaag een waypoint. Voor ons is het jammer dat Mitchel veel tijd verliest. Hij heeft een band extra gekregen van Gerrit Zuurmond en moet het verlies zien te beperken. Maar net als alle overige teams moeten zij ook in het donker de proef afmaken.’’
Het verhaal van Mitchel en zijn copiloten volgt later.
Dinsdag staat er openieuw een zware en boeiende rit op het menu. De klassementsproef gaat dan over 447 kilometer. Naast snelle delen wordt het parcours ook bepaald door de navigatie. Ook in de derde etappe kunnen de onderlinge verschillen groot worden.
Bron: pb eurol rallysport – Berry Kamphorst
Foto: pb eurol rallysport – Ronald Loedeman