Aan de grens met Jordanië werd de derde etappe verreden in een lus rondom Neom. ,,Het was een hele mooie proef. Het was door het vele zand erg zwaar. De stenen en keien waren er vandaag ook weer voldoende. De eerste keer reed ik lek na ongeveer 150 kilometer. De tweede lekke band was op 7 kilometer voor de streep. Mitchel en Wouter hebben geloof ik binnen tien minuten de band gewisseld. Dat is echt enorm knap.’’
‘Andere teams hebben ook hun probleempjes’
De Harskamper kijkt ondanks die lichte tegenslag met tevredenheid terug op de zware derde etappe in Saoedi-Arabië. ,,Twee lekke banden is niet leuk, maar we hebben bijvoorbeeld ook gezien dat Sotnikov met de Kamaz stil stond met een kapotte as. Dan ben je nog iets verder van huis. Andere teams hebben ook echt wel hun probleempjes. Wij hebben verder geen technische problemen ondervonden. Dat geeft vertrouwen en we blijven ons dan ook richten op een verbetering van de positie in het klassement.’’
Andrey Karginov won de derde etappe en bezorgde Kamaz de eerste dagzege. Viazovich (Maz) werd tweede op 4.54 en Shibalov eindigde vandaag als derde op 11.13. Janus van Kasteren gaf 32.43 toe en werd beste Nederlander. Martin, Wouter en Mitchel kwamen in de Renault Sherpa op 40.18 als tiende aan de finish.
Na de finish volgde een korte verbinding naar het bivak. Volgens Martin is de Renault truck technisch in goede conditie en zodoende kunnen de service mannen vanavond de puntjes op de i zetten voor de proef van woensdag.
De vierde etappe gaat van Neom naar Al Ula over 453 kilometer. De verbindingsroute telt morgen ook nog eens 219 kilometer. De rit heeft veel zand en vlaktes voor de deelnemers in petto. ,,We gaan met vertrouwen van start. Het loopt prima. We hopen alleen een etappe te rijden zonder banden te moeten wisselen. Op die manier zie ik zeker kansen om de komende dagen nog verder te klimmen in het algemeen klassement.’’
Bron: pb mammoet rallysport – Berry kamphorst
Foto: pb mammoet rallysport – Marian Chytka