‘Dit team verdient echt een sportieve beloning’
De mannen van Mammoet Rallysport staan te popelen om aan de Dakar Rally 2019 te beginnen. ,,Het materiaal is fris en wij zijn fit,’’ zegt teameigenaar Martin van den Brink aan de vooravond van ‘de zwaarste rally ter wereld’. Na een gewijzigde voorbereiding gaat de formatie uit Harskamp met dezelfde sportieve ambities van start. ,,We gaan voor een hoge klassering in het algemeen klassement. Het podium is ons doel. ‘’
Mammoet Rallysport komt met twee trucks aan de start in Zuid-Amerika. Martin van den Brink vormt een equipe met navigator Wouter de Graaff en monteur Mitchel van den Brink. In de tweede Renault truck wordt rijder Janus van Kasteren vergezeld door navigator Erwin van den Bosch en monteur Frank van Hoof. ,,Ik ben heel blij met het totale team. We zijn amateurs, maar hebben bewezen dat we ons tussen de professionals staande kunnen houden. Het zou mooi zijn om de inzet van al onze teamleden te belonen met een goed resultaat in de Dakar Rally. Dat hebben al die mensen, die het hele jaar keihard voor het team werken, wel een keer verdiend,’’ aldus Martin.
Aan de 48-jarige Harskamper zal het niet liggen. ,,We hebben er alles aan gedaan om goed aan de start te komen. We hebben geleerd van de fouten uit het verleden. We hebben geleerd van de zaken waar we geen grip op hadden. Dit jaar is de voorbereiding dan ook anders geweest. We hebben de OiLibya Rally in Marokko niet gereden om de truck te sparen. Die rally was in oktober 2018. Voor ons was de tijd te kort om de truck na afloop van die rally weer optimaal te prepareren. Het bleek dat we daardoor met teveel technische naweeën aan de Dakar Rally begonnen. Nu hebben we na de Silk Way Rally, dat was in juli, geen wedstrijd meer gereden. De tijd hebben we gebruikt voor het ‘rebuilden’ van de trucks. Het materiaal is nu fris. Dat weten we zeker.’’
‘Technische touwtjes meer in handen’
Naast de maatregel om de trucks te ontzien voor de rally in Zuid-Amerika heeft Martin van den Brink nog een opvallende wijziging in de structuur van zijn team doorgevoerd. ,,De opzet is iets veranderd. We hebben nu meer dan voorheen de technische touwtjes in handen. We hebben nu twee mensen die verantwoordelijk zijn voor het technische gedeelte. Marcel van den Top uit Voorthuizen en Herman Smit uit Langbroek geven leiding aan de serviceploeg, die zes monteurs uit Nederland en vier monteurs uit Tsjechië telt. Zij sturen de monteurs aan en nemen beslissingen. Natuurlijk doen we alles in overleg met Mario Kress van MKR. Maar wij kunnen nu meer en sneller beslissingen nemen op technisch gebied. In het kader van verdere professionalisering is dit een belangrijke stap geweest. Ik ben er heel blij mee.’’
‘Minder kilometers, meer zand’
Morgen staan de mannen van Mammoet Rallysport op het startpodium in Lima. Maandag gaat het ‘feestje in de zandbak van Peru’ van start. De rallyrijders krijgen tien etappes voor de wielen. Meer dan ooit wordt er door de duinen gereden. Het totaal aantal kilometers is 5000 waarvan 3000 wedstrijdkilometers (klassementsproef / special) ,,We wachten het af. Het lijkt erop dat we meer kilometers door het zand krijgen. Voor ons is dat geen nadeel. Ik voel mij uitstekend thuis in de duinen. Wouter de Graaff is een ervaren navigator, die weet wat het is om in de duinen te navigeren. Daarnaast wordt het materiaal minder belast. Dat kan in ons voordeel zijn.’’
‘Goede basissnelheid gekoppeld aan degelijkheid’
Hoewel Martin en zijn manschappen met veel vertrouwen richting Zuid-Amerika zijn vertrokken wil de Harskamper zich niet wagen aan een voorspelling. ,,Het gevoel is goed. Je moet echter ook een beetje geluk hebben en vooral uit de problemen blijven. Onze tactiek zal niet anders zijn dan andere jaren. We hebben een goede basissnelheid en dat koppelen we aan degelijkheid. We hebben de laatste jaren te vaak technische problemen gehad waar wij geen grip op hadden. Dat is nu dus veranderd. De concurrentie staat echter ook niet stil. Het deelnemersveld is erg competitief. Er zijn zeker 15 rijders die op het podium willen eindigen,’’ aldus Martin. Volgens de Harskamper, die aan zijn elfde optreden in de Dakar Rally begint, zijn de twee grote fabrieksteams de belangrijkste concurrenten. ,,Kamaz en Team De Rooy hebben beide vier trucks in de race. Daarnaast zijn er nog de rijders als Kolomy, Visneuski, Gert Huzink en Loprais die hoge ogen kunnen gooien. Wij willen in dat spel om de verdeling van de topposities ook een rol spelen. Het podium is het doel, maar de details bepalen de uiteindelijke positie.’’
‘Iedere vader zou trots zijn’
Hoe dan ook wordt het voor Martin een bijzondere Dakar Rally. De ervaren coureur gaat namelijk ‘op stap’ met zoon Mitchel. De 16-jarige Mitchel van den Brink (op 14 januari wordt hij 17) is maandag de jongste Dakar-deelnemer ooit. ,,Ja dat is wel uniek,’’ aldus een nuchtere Martin. ,,Wij zijn daar natuurlijk al langer mee bezig. Ik denk dat iedere vader trots zou zijn als hij aan dit avontuur met zijn zoon kan beginnen. Ik heb er alle vertrouwen in. Zowel in Marokko als in de Silk Way Rally heeft Mitchel bewezen dat hij het aan kan. Je ziet je zoon op deze manier heel snel volwassen worden. Het is mooi om te zien dat hij leergierig is en heel snel leert. Mitchel weet precies wat ik wil en dat is prettig. De samenwerking met Wouter is ook uitstekend.’’
Het debuut van Mitchel maakt volgens Martin deel uit van een ‘opleidingstraject’. ,,Mitchel kan nu nog heel veel leren. We zijn daar volop mee bezig. Het uiteindelijke doel is dat hij over twee of drie jaar in de tweede truck van Mammoet Rallysport gaat rijden.’’
Bezig met de toekomst
Martin van den Brink is in gedachten niet alleen bezig met de Dakar Rally van 2019. De ondernemer denkt al een paar stappen verder. En dat denken heeft hij al vertaald in daden. ,,We hebben van Renault Trucks de toezegging dat ze ons project de komende drie jaar blijven steunen. Met MKR zijn we in Tsjechië al volop bezig met het bouwen van een nieuwe racetruck. In het voorjaar van 2019 zullen we de nieuwe Renault , die weer een front cabine krijgt, presenteren tijdens de Morocco Desert Challenge. In de nieuwe truck is alle moderne technologie verwerkt die momenteel beschikbaar is. Daar zit ook een stukje hybride bij. We wekken energie op dat ergens anders in de techniek weer terugkomt. Maar dat is iets voor de nabije toekomst. Nu willen we eerst goed presteren in de Dakar Rally. ‘’
‘We vormen een team’
Janus van Kasteren, Erwin van den Bosch en Frank van Hoof rijden in Peru in de front truck van Mammoet Rallysport. Het trio mag volledig voor eigen kansen rijden. ,,We gaan voor een goed resultaat, maar natuurlijk zullen we Martin helpen als dat nodig is. We willen presteren, maar we vormen natuurlijk wel een team,’’ aldus de rallyrijder uit Veldhoven, die vorig jaar verdienstelijk debuteerde in de Dakar Rally. ,,Ik heb veel vertrouwen in ons team en kijk dan ook erg uit naar de wedstrijd. We kunnen nauwelijks wachten.’’
*Martin van den Brink start in Lima met nummer 506 op de truck. Janus van Kasteren heeft het startnummer 531. In totaal komen er 41 trucks aan de start. Maandag staat de eerste etappe op het programma. De klassementsproef telt dan 84 kilometer.
Bron: pb mammoet rallysport – Berry Kamphorst
Foto: pb mammoet rallysport – Arjan Schimmel