Niet kenners of mensen die het maar zijdelings volgen denken wellicht “dat gaat lekker, twee keer op z’n kant’, ‘geen goede klassering’ enz. Maar als je ziet onder welke omstandigheden er gereden wordt, dan past alleen respect. Vanaf plaats 39 oprukken naar de 18e plek door een kapotgereden parcours…..dat is wat ze doen!Ik kan het niet laten dit nog even toe te voegen aan het verslag vanuit Arabië. Ronald
Verslag stage 3
De regen kwam met bakken uit de lucht op het parcours van de derde etappe van de Dakar Rally 2023. Die werd daarom ingekort. Eerst bij kilometer 377, een uurtje later bij kilometer 335 en nog weer later bij de tankstop op kilometer 240. Op dat laatste punt stonden Adwin Hoondert, Jasper Riezebos en Erwin de Vos te sleutelen aan de Renault. “We mochten niet verder. Hup, het asfaltweggetje op en door naar het bivak.”
Van de 447 kilometer lange etappe van Al Ula naar Ha’il viel zodoende een groot deel in het water. Letterlijk. “Stiekem zijn we er niet heel rouwig om dat we niet verder mochten”, bekende navigator Jasper Riezebos. “We hebben al twee keer op de kant gelegen. Wie weet waar we in verzeild waren geraakt… We hadden bij de tankstop al gehoord dat het was ingekort en waar wij stonden kwam het met bakken uit de lucht. Dus eigenlijk vonden we het ook wel best zo.”
Hoondert en de zijnen waren opnieuw achterin het veld gestart. Daar hebben ze zich inmiddels maar bij neergelegd. “En we worden er goed in”, grinnikte Riezebos. “Het is ook eigenlijk best grappig. Je moet heel goed opletten, want de hele boel is al naar de kloten gereden. In het spoor van een 6×6 kun je zomaar op twee wielen terecht komen. Het is best tricky. Maar die andere trucks zijn er al aan gewend dat wij achterop komen en gaan al aan de kant als ze ons in de gaten krijgen. Ook auto’s en buggy’s gaan snel opzij. Ronald van Loon en Dave Klaassen weten ook al dat ze ons kunnen verwachten.”
Hoondert had de Renault opgejaagd naar de achttiende tijd (vanaf plaats 39) bij de verlichte stop op 240 kilometer in de proef. Daar moeten de trucks 20 minuten pauzeren. “Na 20 minuten zetten we de helm weer op en reden we op naar de vlag, maar toen we daar wilden vertrekken, ging de truck niet voor- of achteruit”, vertelt Riezebos. “De achterwielen bleven op de handrem staan. We mochten daar niet blijven staan, dus we zijn met heel veel moeite een klein stukje versleept en daar hebben we een klein uur staan sleutelen in een enorme regen- en hagelbui. Toen we net klaar waren, kregen we het bericht dat we niet verder mochten. Over de weg zijn we naar het bivak gereden.”
Daar staat ook alles onder water en het is maar zeer de vraag wat er over blijft van de vierde etappe, die in dezelfde regio, maar iets noordelijker is. Op de planning staat een lus van en naar Ha’il van 425 kilometer.
Bron: facebook hoondert rallyteam
Foto: facebook hoondert rallyteam
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 241
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 257