Mirjam finisht vandaag als 59ste en ze was kapot. “Stel je voor dat we ook nog telkens het roadbook zelf moesten voorbereiden! Na zo’n dag als vandaag ben ik gebroken. Het is heel zwaar terrein en dat vraagt heel erg veel van mijn lichaam. Ik ben blij dat ik mij bij de Medicals kan melden elke dag om mij goed los te laten masseren want tjonge, tjonge wat een klappen krijgt zowel mijn motor als mijn lichaam te verduren, zeg. Zelfs de rijders in de trucks geven aan dat dit terrein wel heel erg zwaar moet zijn voor de motorrijders”, aldus Mirjam.
“Natuurlijk is het landschap en het terrein prachtig en vernieuwend maar voorlopig ben ik enkel bezig om stenen te ontwijken en de schade zoveel mogelijk te beperken. En dat is Dakar, ik weet het, de zwaarste rally ter wereld maar mijn lichaam is het daar nog niet zo mee eens! Vandaag was echt een dag dat het op kracht aankwam, fysiek werd er behoorlijk veel gevraagd. Op deze ondergrond kon je geen lijn houden en moest ik continu corrigeren en springen. In deze etappe zaten wel duinen maar het zijn andere duinen dan wij kennen in Zuid-Amerika. Niet zo hoog maar wel levensgevaarlijk. De achterkant van zo’n duin is ineens weer helemaal vlak en daar ging het bij mij vandaag ook even helemaal fout! Ik klapte vol op mijn navigatie-apparatuur en mijn Sentinel brak af. Daardoor ontving ik geen waarschuwingssignaal meer als er een snellere deelnemer in wilde halen. Dat is ook niet zo lekker voor je koppie, want daardoor rij je toch onrustiger! Maar goed, ik ben er nog, geef me niet zomaar gewonnen, verder ben ik er nog gewoon”, grapt Mirjam.
Dat dat eigenlijk helemaal niet zo gewoon is, beseft ze nog niet echt. Met haar toch prima finishtijd dringt het nog niet echt tot haar door, dat ze nog maar één van de weinige Nederlandse motorcoureurs is, die in de race zit. En ook bij de topcoureurs vallen ze één voor één uit. Het deelnemersveld is, voor de rustdag al, behoorlijk uitgedund. In het team van Mirjam is het aantal deelnemers ook al met meer dan de helft ingekrompen.
Morgen wordt een hele lange dag, met heel veel kilometers ook aan verbinding en is de special een heel snel parcours. In het bivak is het team bezig haar motor beter aan te passen aan de omstandigheden waardoor de motor hopelijk wat stabieler wordt op deze ondergrond.
Bron: pb mirjam pol
Foto: pb mirjam pol