Het begint een bizar verhaal te worden tussen de organisatie A.S.O. en Hans Stacey. Tijdens etappe 8 heeft Hans en zijn team veel tijd verloren door mechanische problemen, waarna zij de etappe erna (etappe 10) achter in het veld moesten starten.
Dit heeft het team op willen lossen door een ‘joker’ in te zetten. Rijders welke in de top 10 van het algemeen klassement staan, mogen 2 keer zo’n joker inzetten. Hiermee kunnen zij hun oorspronkelijke startpositie terugkrijgen voor de etappe erna. Hiermee wordt voorkomen dat de snelle deelnemers tussen de langzamere deelnemers moeten rijden en voor gevaarlijke situaties zorgen. In het begin van de rally heeft Hans namelijk al een deelnemer op een haar na gemist terwijl zij met 140 km/h over de proef reden. Gister is bij de toppers van de auto’s, Peterhansel, ook zoiets gebeurt, maar hij kon de motorrijder helaas niet meer ontwijken en liep daarbij een beenbreuk op.
“Bij de start van de etappe mocht ik ineens niet starten, terwijl de deelnemers voor mij wel mochten vertrekken. Ook was de tijdkaart al ingeleverd en zodoende was de tijd dus ook officieel gaan lopen, terwijl ik nog geen meter gereden had. Toen heb ik uiteindelijk uit protest mijn auto dwars voor de start gezet, maar bedacht me dat ik daar alleen de andere deelnemers mee had en niet de organisatie. Uiteindelijk heb ik besloten om niet te starten als 99e op de proef, dat is gewoon gevaarlijk. Uiteindelijk onderweg naar het volgende bivak kregen we telefoon vanuit de organisatie dat ik een half uur na de laatste deelnemer alsnog mocht starten, maar dat is nog gevaarlijker, niemand verwacht meer iemand een half uur na de laatste deelnemer.” Aldus Hans Stacey tegen Rallymaniacs.
“Net krijgen we een tijd door van deze etappe en zijn we als 9e gefinisht, ook weer iets waar ik niet tevreden mee ben doordat ik alsnog een half uur verloren heb en ik deze dag had kunnen en willen winnen. De volgende discussie is alweer gestart. Al met al ga ik morgen toch proberen om wat tijd goed te maken, maar de lol is er wel een beetje vanaf. Het eerste gedeelte is nog zand, maar daarna is het een WRC proef en daar ga ik niet veel tijd goedmaken. Hopelijk kunnen wij de top 10 nog induiken.”
Bron: rallymaniacs – A. Voorberg
Foto: pb evm rallysport