Vandaag stond een special stage van 425 kilometer op het programma met afwisselende ondergronden. Veel zandpaden, wat stenen, harde grond, duinen en zelfs wat “chott”. Dat laatste zijn drooggevallen waterbeddingen.
Vaak zeer onvoorspelbaar qua doorgang omdat er plots hele zachte delen in kunnen zitten. In een strijd die lang weinig grote tijdsverschillen liet zien, deed de equipe van Boss Machinery Team De Rooy Iveco goed mee. Maar het werd een zware baaldag voor Janus van Kasteren jr. met navigator Marcel Snijders en monteur Darek Rodewald.
De motorstoring is nog niet verdwenen en dan moet de truck met startnummer 502 stoppen, resetten en weer door. Ondanks dit euvel reed Van Kasteren keurig mee in de top, rond positie vijf. Het leek een dag te worden van schade beperken, maar vijftien kilometer voor het eind sloeg de pechduivel serieus toe.
De Iveco Powerstar kwam schuin op een duin te hangen. Kort, maar lang genoeg om droog te vallen. Met pijn en moeite kregen de mannen de truck weer in een positie, waardoor de resterende diesel in de tank weer beschikbaar kwam. Janus: “Een gruwelijke pechdag voor ons. Voor de derde dag op rij de motor die af en toe hapert. Iedereen vliegt voorbij en dan vijftien kilometer voor de finish valt de truck droog.” De teleurstelling spat ervan af.
Maar met een tiende plek in de dag klassering op 57 minuten en 35 seconden van dag winnaar Martin Macik is het spel nog lang niet verloren. Zeker in deze editie van de Dakar rally valt er nog veel te winnen. Vanaf morgen gaan de mannen er weer voor zitten en hopen ze vanaf de vijfde positie in het algemeen klassement weer naar voren te schuiven.
Bron: pb team de rooy
Foto’s: pb team de rooy – rallymaniacs – mmphotography