Het is prachtig om anno 2023 een 39 jaar oude rallytruck dagelijks in actie te zien. De truck heeft een mooie historie. Jan de Rooy kwam na twee deelnames aan Parijs-Dakar tot de conclusie dat er meer vermogen nodig was om succesvol te kunnen worden. DAF kon destijds geen sterkere motor leveren, dus kwamen Jan De Rooy en engineers van DAF op het idee een truck te bouwen met daarin twee motoren. Twee chassisdelen met cabines werden aan elkaar gelast en zo werd de Dubbele Kop geboren.
Met Yvo Geussens als navigator en Joop Roggebrand als monteur ging Jan de Rooy zijn derde Parijs-Dakar in. We schrijven dan over de rally van 1984. De strijd liep voorspoedig tot een kapot wiellager roet in het eten gooide. Einde rally.
In 1985 werd op basis van de Dubbele Kop een nieuwe rallytruck gebouwd: The Bull. Als assistentietruck in de wedstrijd ging de Dubbele Kop mee. Dit keer nam Joop Roggebrand het stuur over naast Yvo Geussens en mocht Theo van de Rijt als monteur, als derde persoon in de cabine plaatsnemen. De truck kwam helaas in zijligging na het missen van een bocht. Ook in de rally van 1985 haalde de Dubbele Kop de finish dus niet, maar Jan de Rooy won dat jaar wel zijn eerste Parijs-Dakar voor trucks boven de tien ton.
Na jarenlang gebutst en gehavend in het DAF Museum te Glanerbrug te hebben gestaan en later in Eindhoven, werd besloten de truck te restaureren. In de Dakar Hal van Team De Rooy werd dit project opgepakt als de tijd het toelaat. Toen de Dakar Classics voor het eerst georganiseerd werd, bracht het Gerard de Rooy op het idee de restauratie meer vaart te geven. Het doel: Deelname aan de Dakar Classics van 2022.
Er werd een compromis gevonden, waardoor de authentieke truck met enkele aanpassingen aan de huidige maatstaven en reglementen kon voldoen. Zo zijn er 2 automatische versnellingsbakken (een per motor) ingekomen en een rolkooi binnen in de cabine. De rolkooi aan de buitenkant is in die zin vooral om de oude looks te bewaren. Qua uiterlijk werd de uitvoering van 1984 aangehouden. Het jaar waarin Jan de Rooy de truck gereden heeft.
Vorig jaar was het dan zo ver. Michiel Kuijs, Geert van Genugten en Maikel Neijenhuis hadden de eer deze truck door de Saoedische woestijn naar de finish te rijden van de Dakar Classics. Leuk voor de truck: Dit keer werd wel probleemloos de finish gehaald.
Tijdens de Dakar Classics van dit jaar mogen Janus van Kasteren sr., Thijs Heezen en Herman Keijsers pogen de truck wederom goed aan de finish te krijgen. Het einde van week één is in ieder geval gehaald. Heel de week ging dit zonder noemenswaardige problemen, maar juist vandaag dook er een storing op in de automatische versnellingsbak van de achterste motor. Herman Keijsers: “We hebben de aandrijfas losgekoppeld en zijn op één motor verder gereden. Gelukkig hebben we zo de finish kunnen bereiken.”
De truck wordt nu weer nagekeken en klaar gemaakt voor het vervolg van deze Dakar. Morgen is er een rustdag en dan vertrekken de deelnemers richting de ‘Empty Quarter’. Een gigantische zandbak waarvoor veel deelnemers enige schrik hebben. Voor het eerst zal de Dakar karavaan dit gebied intrekken. De bemanning met startnummer 901 worden er niet warm of koud van: “Wij zijn er klaar voor!” En zo zijn de heren bezig een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan een roemruchte geschiedenis.
Bron: pb DAF de rooy classics
Foto’s: pb DAF de rooy classics