Vandaag de derde dag van Dakar 2020. Een dag waarop we erg veel hebben mee gemaakt. En dus een echt slechte uitslag. 36e maar er waren zelfs nog mensen die na ons binnen kwamen. Maar… We zijn binnen! Morgen starten we zo ongeveer als laatste van de auto’s trucks en SxS. Dus dat gaat een zware dag worden. 453 km proef en ze verwachten dat de snelste auto er ruim 6 uren over gaat doen. Wij starten de proef pas omstreek 11:30 dus we weten nu al dat het weer donker en nacht wordt voor we binnen zijn morgen. We blijven hopen dat er toch ook een paar goede dagen gaan komen waarop we weer naar voren in het veld kunnen. Dat zal morgen wel niet zijn vrees ik.
Wat hebben we vandaag mee gemaakt?:
De koppeling deed het niet. De cvt werkte alleen tussen 40 en 80. Dus als we harder gingen moesten we eerst terug naar onder de 80 (op einde zelfs onder de 60) om weer goed te kunnen op trekken. Maar dat was niet het ergste. Als we opmaker snelheid kwamen was het net of de auto in de hoogste versnelling bleef staan. Dus kon de motor het niet trekken. En als we stil stonden of veranderen naar achteruit of voorruit moesten we eerst stoppen, alles af zetten, Jurgen uit de auto voor een kleine reparatie en dan konden we 1 keer weg rijden voordat hij weer vast ging zitten in de versnelling. Dit kostte veel tijd en speelde ons vooral vanaf de tweede tankstop enorm parten. Tot die tijd ging het eigenlijk best goed. Op km 300 was er een fantastisch mooi maar moeilijk duinen stuk. En dat zonder koppeling. Ging dus niet goed en tot overmaat van ramp sloeg de koppeling ook nog de andere kant op zodat de topsnelheid opeens maar 50 km per uur werd in de hoge gearing. Met nog 150 km te gaan. Dat kostte tijd om op te lossen.
We reden 2 banden lek tot aan km 330. We dachten, ach nog maar 100 te gaan. Maar 15 km voor de finish lag er opeens een grote scherpe steen en reden we tot aan de finish met 2 lekke banden. Over de grote en scherpe stenen. 10 km voor de finish komen we bij een trial stuk. Met 2 lekke banden en een koppeling die niet werkt. Dus natuurlijk slaat de motor af en staan we stil. Jurgen vliegt uit de auto. Zet de koppeling weer vrij en vervolgens start de auto niet meer. Weer de computer. Met pure mazzel kregen we dit gemaakt.
Einde van de proef zijn er geen can ams mee achter ons. Dus ook geen reserve wielen. Dan maar proberen de laatste 80 km over de weg terug naar het bivaque met 2 kapotte linker banden. Natuurlijk werd dat niks maar nu hadden we geluk. De T4 van South Racing haalt ons in en stopt. Hij geeft ons 2 goede wielen. Na 10 minuten kunnen we verder. Na 20 km een enorme klap en slaat de auto met 120 opeens linksaf op de grote weg. We voorkwamen nog net een crash. Pfff. Is de aandrijfas geboren omdat het differentieel achter altijd gesperd is en de andere banden waren een andere maat. Die reparatie kostte lang.
Vooralsnog zijn we er weer maar het wordt “een echte Dakar” na 3 dagen met problemen. Alleen niet de Dakar die wij ons hadden voorgesteld. Nu slapen, morgen weer fris op en kijken wat we er van kunnen maken!
Bron: fb jurgen van den goorbergh
Foto’s: fb jurgen van den goorbergh