Het zat een paar dagen tegen voor het Rainbow Truck Team in de eerste week van de Dakar Rally. Op de rustdag in La Paz hebben de monteurs een boel te doen. “Ondanks de vele tegenslagen hebben we het toch weer een beetje weten bij te benen”, zegt Gerrit Zuurmond. “Nu is het zaak om de truck weer op orde te krijgen voor de tweede week.”
In de eerste, tweede, derde en vierde etappe kende het team tal van problemen, met als gevolg dat er na vier dagen al meer dan 85 uur straftijd achter de naam van Zuurmond stond. Pas in de vijfde en zesde etappe liep het weer enigszins normaal, in die zin dat de truck min of meer volgens schema startte en finishte. Op de verbinding van de laatste etappe naar het bivak in La Paz kregen Gerrit Zuurmond, Jasper Riezebos en Klaas Kwakkel echter weer met technische tegenslag te kampen: het schakelmechanisme hield ermee. “Er was lucht in het hydraulisch systeem gekomen en dan kun je niet meer schakelen”, legt Zuurmond uit. “Klaas is in de bak van de truck gaan zitten en heeft met commando’s handmatig geschakeld. Als je niet inventief bent in de Dakar, kom je nergens.”
Omdat de Rainbow steeds zo laat in het bivak was, is er op de rustdag veel te doen. Niet alleen moet de truck grondig worden schoongemaakt, om overal het stof en zand weg te krijgen, er moet ook het een en ander vervangen en gerepareerd worden. “Er mankeert best veel aan, maar het zijn vooral kleine dingen”, zegt Zuurmond. “Een nieuwe verlichtingsunit rechtsvoor bijvoorbeeld. Die zijn we net gaan halen bij MAN.”
Wat verder belangrijk is, is dat de truck goed wordt voorbereid op de komende marathonetappe, die bovendien op hoogte is. Vorig jaar viel Rainbow in de marathonetappe uit wegens twee keer een kapotte turbo. “We nemen er nu eentje extra mee, maar we hebben nu ook technische ondersteuning ingeschakeld om de motor beter bestand te laten zijn tegen het zuurstofgebrek op hoogte. We doen er de komende dagen een tandje af, omdat aankomen in Cordoba nog het enige is dat telt.”
Bron: pb rainbow truck team