Door de slechte dag van gisteren moest Mirjam als nummer 96 starten. Deze etappe stond van tevoren als een ‘hele zware’ in de papieren en ook bij Mirjam was de special aan gekruist als een pittige. En dan wil je niet achter in het veld moeten starten. Maar ze wist de knop om te zetten en gebruik te maken van haar ervaring, nuchtere kijk op situaties én slim rijden.
Het gas erop houden
Het was erg koud op de verbinding richting de start van de special. Mirjam was hierop voorbereid en trok ongeveer alles wat ze aan extra kleding maar kon vinden aan: “Ik heb het niet koud gehad en dat is al een heel goed begin aan de special. Doordat ik achterin startte moest ik erg veel voorgangers inhalen. Door de harde wind ging dat prima want ik kon parallel rijden naast een andere rijder waardoor ik weinig risico’s liep en de snelheid er prima in kon houden. Het zat me deze etappe allemaal mee. In de speedzones rijden de meesten rond de 47 kilometer en ik hield 49 kilometer aan waardoor ik net ietsje sneller gas bij kon geven en daar heb ik toch zeker vier deelnemers ingehaald.”
Lekker slim rijden
“Ik heb lekker slim gereden vandaag. In de briefing gisteren werden we uitdrukkelijk gewaarschuwd voor een stuk tussen kilometer 240 en 290, voor een verraderlijke ondergrond. Ik wilde bij kilometer 241 net iemand inhalen en gas bij geven toen ik bedacht dat het wellicht verstandiger was om gewoon achter hem te blijven. ‘Hij navigeert ons hier maar doorheen, dan let ik wel op dat ik niet de mist inga op die stenen!’, bedacht ik me nog net op tijd. Hij navigeerde als de beste en ik bleef mooi op mijn motor zitten”, lacht Mirjam.
Ze rijdt nu tussen de rijders waar ze zich aan op kan trekken, die het tempo er goed inhouden en ‘dan komt een goede klassering vanzelf’, zoals Mirjam het zelf omschrijft.
Het was een zware etappe maar het resultaat mag er zijn; als nummer 96 starten en finishen als nummer 51! Op naar de dag van morgen…
Bron: pb mirjam pol
Foto: pb mirjam pol