Na het toch al zware marathonweekend wachtte na de rustdag de eerste etappe van de “Terugrit” naar Lima op de Dakar deelnemers. Een hel van wit zand, lelijke duinpannetjes en gemiste waypoints.
Motoren: local heroes in de spotlights.
Kevin Benavides en Pablo Quintanilla waren goed uit de rustdag gekomen. Na twee zware marathonetappes stonden de Argentijn en de Chileen nog 6e en 12e, al was hun achterstand op Sam Sunderland in tijd niet al te groot. De heren reden kop over kop de snelste tijden bij alle waypoints en aan de finish bleek Quintanilla de etappe te hebben gewonnen met 1m52s voorsprong. Sunderland had geen beste dag, de leider in het klassement kwam stil te staan met pech en moest 23 minuten toegeven op de lokale helden, die naar 1 en 4 in het klassement klimmen.
Mattias Walkner en Toby Price hielden de eer voor KTM hoog door als 3e en 4e uit te rijden. De Australiër klimt ondanks een pijnlijke enkel naar de derde plaats algemeen. Hij zal echter ook het klassement van Laia Sanz in de gaten moeten houden. De Spaanse KTM rijdster heeft een weddenschap afgesloten dat als ze 15e of beter finisht in Lima, ze Toby’s kenmerkende “Mullet” kapsel mag knippen. En op dit moment staat Sanz 16e, 2uur 10 minuten achter Quintanilla.
Yamaha maakt tot nu een hinkstap-Dakar door. Xavier de Soultrait wisselde etappewinst af met veel tijdverlies, waardoor hij uit de top10 valt. Adrien van Beveren klimt juist een plaats door een wat zure reden. De Fransman was gestopt om zijn gecrashte collega Lorenzo Santolino te helpen en kreeg daarvoor 11 minuten tijd terug. Santolino debuteerde deze rally voor Sherco en had nog verrassend de derde tijd gereden in etappe 5. Zo snel kan het gaan.
Martien Jimmink had de “eer” de rode lantaarn te zijn. De man uit Kolhorn ging vaak onderuit en was zo lang aan het ploeteren dat hij door benzine en water heen dreigde te raken. “Van een pickup die langs het parcours stond kreeg ik benzine aangereikt en later ben ik bij een Nederlandse vlag gestopt om water te vragen.” Vervolgens is Jimmink letterlijk de lichtjes naar huis gevolgd, achter een paar buggy’s aan. Hij kwam als 95e binnen en staat nu 88e met bijna 27 uur achterstand
In het kistklassement tenslotte hebben we twee Nederlanders aan de leiding. Max Hunt stond nog eerste op vrijdagmorgen, maar hij is niet meer vertrokken aan deel 2 van de marathon. Daardoor schoven Mark Tielemans en Edwin Straver een plekje op en staan nu 1 en 2. Straver heeft 20 minuten achterstand op Tielemans en de Fransman Romain Leloup staat slechts 2 minuten achter hem. “Maar eigenlijk wil ik het nu nog niet weten, pas op de voorlaatste of laatste dag ga ik daar naar kijken.”
Stand Motoren
- P. Quintanilla
- R. Brabec op 4m28s
- T. Price op 5m17s
- K. Benavides op 8m01s
- A. van Beveren op 9m15s
Auto’s: Techniek kost Mini veel tijd, Herbie komt weer bovendrijven
Ook bij de auto’s liet de marathon flink zijn sporen na. Mini wisselde goede en slechte resultaten af door een nukkig bandenaflaatsysteem en daardoor is Stephane Peterhansel aardig wat tijd kwijt geraakt op Nasser Al Attiyah. De Qatari was niet overal de snelste maar wel het meest constant. Sebastien Loeb heeft dan weer een aardige comeback gemaakt na zijn eerdere problemen. De ASO gaf de man uit Hagenau gelijk voor wat betreft de fouten in het roadbook in etappe 3, maar zijn protest werd afgewezen (zoals verwacht).
Loeb heeft het misschien als brandstof gebruikt, want hij kwam zondag als snelste binnen met 2 minuten voorsprong op Al Attiyah. Carlos Sainz voerde een groepje Mini’s aan als 3e voor Cyril Despres en Nani Roma. In het klassement is Al Attiyah nog steeds leider met 37 minuten voorsprong op Loeb, Peterhansel staat nog wel derde, maar Roma staat op een paar minuten achter hem.
Verrassend goed was opnieuw Stephane Henrard, die “Herbie” bijna de top10 in kreeg. De kleine VW buggy liep uitstekend in de witte zandduinen die zoveel deelnemers parten speelden. Het grootste probleem leverde waypoint 7, boven op een duin die zoveel problemen opleverde dat de Groene Tafel zowat is bezweken onder de tijdstraffen die werden uitgedeeld. Slechts 20 van de 48 auto’s die nog in koers zijn pakten dat punt mee, waaronder dus Henrard. “Herbie” zette uiteindelijk een 11e tijd, waardoor Henrard 17e in het klassement is.
Ook Bernard ten Brinke haalde weer eens de top10 als zevende. Voor Wouter Rosegaar is de rally over. Harry Hunt legde de Peugeot Buggy vrijdag op zijn dak en hoewel de Brits/Nederlandse equipe de finish haalde, zijn ze niet meer gestart op zondag doordat Hunt klaagde over rugpijn. Tom Colsoul en Kuba Przygonski zijn nog wel in de rally, al verloren ze wel 90 minuten door versnellingsbakproblemen.
Erik van Loon had een behoorlijke rotdag. De krik boog weer door toen hij zich vastreed in een duinpannetje. Demonteren dus maar en als een van de allerlaatsten binnen op bijna 7 uur achterstand. Mike Willems was bijna drie dagen zoek: hij reed op de rustdag nog een groot deel van de vrijdagetappe, zonder te weten dat die was gestopt. “De stempelposten waren niet meer bemand, dus we reden door. In een zandstorm zagen we een kei over het hoofd die daar al 300 jaar moet liggen op zn moment, dat kreeg ie.”
De ophanging van de Toyota brak af en na hulp van de service en telefoneren met Parijs kregen Willems en Rob van Pelt te horen dat ze de auto konden repareren en zondag weer mochten starten. Dat bleek ook te kloppen, ze haalden met enige vertraging zelfs WP7 als een van de weinigen. Helaas staan de heren niet op de startlijst voor vandaag, dus het is even afwachten of ze vandaag nog vertrekken. De broertjes Coronel waren vanmorgen net bij de neutralisatie, zullen dus na de finish van etappe 6 meteen etappe 7 in moeten.
Stand auto’s
- N. Al Attiyah
- S. Loeb op 37m43s
- S. Peterhansel op 41m13s
- N. Roma op 45m24s
- C. Despres op 1u19m
Trucks: Uitputtingsslag aan kop
Zowel Kamaz als De Rooy hadden zo hun problemen de afgelopen dagen. Gerard zelf botste vrijdag op een Toyota die vaststond zonder alarmering ingeschakeld en moest er daarna weer uitgetrokken worden. Bijna het hele truckersveld werd vrijdag stilgezet na CP3 wegens aanhoudende mist “Alsof je de wolken in reed.” Waarna Ton van Genugten de etappezege kreeg en De Rooy en Maurik vd Heuvel als 6e en 7e eindigden.
Na de finish werd Andre Karginov echter gediskwalificeerd na een ongeluk waarbij hij een toeschouwer aanreed. De man moest met een gebroken dijbeen naar het ziekenhuis en Karginov reed door. Het verweer dat hij de man niet gezien had werd niet geloofd. Ook Martin Macik haalde de finish niet. De Tsjech was de afgelopen dagen een goede uitdager van de Kamaz-armada, maar hij reed te hard een duin af en brak zijn vooras.
Op zondag was er nog meer pech voor Kamaz: de truck van Ayrat Mardeev gaf het op na dagenlange motorproblemen. De Russen hebben er nu nog twee over: titelverdediger Eduard Nikolaev en Dimitri Sotnikov. Samen met de Iveco’s van De Rooy en Villagra leverden ze een minutenspel om de zege met ook de MAZ van Sergei Viazovich er nog bij. Die liet echter WP7 lopen en hoewel de Witrus de snelste tijd had, kreeg hij voor dat gemiste WP een uur straftijd.
De Rooy pakte daarmee de zege voor Villagra met 30 tellen verschil. Sotnikov werd 3e, Nikolaev 4e. Het klassement is aardig overzichtelijk geworden, er zijn nog maar 15 trucks in koers. Een aantal uitvallers (zoals Macik, Huzink en Kolomy ) doen nog wel mee in het Uitvallersklassement, waar uitgevallen Buggy’s, Auto’s en Trucks die nog gerepareerd kunnen worden in mogen rijden tot Lima.
Voor Van Genugten en Vd Heuvel werd zondag een hel. De een bleef weer turboproblemen houden en de ander zal terugverlangen naar zijn Scania, die weliswaar langzamer was, maar toch vol vermogen kon rijden. Nu moest de man uit Boekel constant 75% geven, even meer en de motor schoot weer in de noodloop. “Dat heeft me wel gered in dat zand, maar je komt zo nauwelijks tegen duinen op.” Van Genugten (13e) deed 2,5 uur langer over de etappe, Vd Heuvel (12e) iets korter.
Eigenlijk waren ze 6e en 7e geklokt, maar ook zij waagden met hun nukkige motoren niet eens een poging WP7 te halen. Dan maar een uur extra. De “528” van het Firemen Dakar team kwam daardoor ineens als 11e in de uitslag, hoewel de Daf veel problemen kende door het fesh fesh zand dat de koppeling vast liet lopen.
Stand Trucks:
- E. Nikolaev
- D. Sotnikov op 10m13s
- G. De Rooy op 1u50m
- F. Villagra op 4u06m
- T. van Genugten op 4u29m
Inmiddels zijn de motoren weer begonnen aan de 7e etappe, een lus rond San Juan de Marcona. Naar verluidt worden bij CP1 deelnemers tegengehouden ivm de slechte weersomstandigheden. Wordt vervolgd dus.