De achtste etappe laat de deelnemers van zoutmeer naar zoutmeer rijden, maar door de vele inkortingen en het code Oranje-weer van de laatste dagen kunnen we eerder zeggen dat ook deel 2 van de Marathon van modderpoel naar modderpoel ging.
“Wie heeft hier van die zweetvoeten!?” schalt de stem van Maikel Verkade keihard door het marathonbivak voor motoren en quads. De RTL cameraman neemt nummer 279, Simon Vitse, leider bij de quads in beeld maar die verstaat geen Nederlands (maar goed ook). De motoren en quads delen een bivak voorafgaand aan de etappe waar de deelnemers zelf eventuele schade moeten verhelpen en tevens afstempelen voor de oversteek naar Argentinië. De route werd vandaag in twee stukken geknipt. De trucks zouden na 141 km aan het eind van deel 1 hun finish hebben, de overige categorieën hadden een korte neutralisatie in het midden.
Trucks: Kamaz pakt de leiding, maar “het Rode gevaar” komt uit Twente
Omdat de trucks vandaag de kortste rit hadden, beginnen we gewoon daarmee. De bedoeling van Iveco was dat Ton van Genugten weer in zijn vertrouwde rol van (te) snelle assistent zou kruipen en op Gerard de Rooy zou wachten, maar die strategie kon het raam uit toen De Rooy op driekwart van de rit lekreed en zeven minuten verloor. Door de vele modder en het zout dat zich vastkoekte aan de luchtinlaten liep de motor ook nog warm, waardoor De Rooy met een 9e tijd werd opgescheept. Van Genugten en Federico Villagra finishten dichtbij elkaar: de Argentijn zette een voorlopig snelste tijd, de Brabander een 5e tijd.
Kamaz was in de aanval vandaag. “Maakt niet uit wie er wint, als er maar een van ons wint” lijkt het Russisch credo. Dimitri Sotnikov is aldus gepromoveerd van (te) snelle assistent naar speerpunt en de man uit Naberezhnye Chelny had met een vierde tijd genoeg om de leiding over te nemen in het klassement. Eduard Nikolaev was nog een paar seconden sneller in de stage als 3e. Aan de andere kant viel Ayrat Mardeev vandaag heel ver terug in het klassement, hij kwam in gezelschap van Anton Shibalov op bijna twee uur binnen. Villagra leek intussen op een etappezege af te stevenen, maar Sotnikov kent het nog wel van de Silkway, komt er daar in eens een knalrode Renault met een olifant op de zijkant uit het achterveld die het sprookje uitblaast.
Martin vd Brink moest laat starten door problemen met een wielnaaf, maar ondanks een minder krachtige turbo vloog de Sherpa door de duinen en haalde daar 15 trucks in. Het resulteerde in de snelste tijd voor de Harskamper die een vreugdedansje met Pascal de Baar opvoerde: 17sec op Villagra en 42sec op Nikolaev. De Baar zelf werd 13e maar is wel vijfde algemeen. De K520 van de man uit Beekbergen gaan we voortaan de “Eenoog” noemen, iedere keer dat een camera van de ASO even bij De Baar komt kijken is één van de twee koplampen stuk. Na een paar mindere dagen door grote problemen met de automatische versnellingbak maakte Peter Versluis weer vaart vandaag, de MAN bolderde als 7e het bivak binnen en staat nu zesde algemeen, terwijl Hans Stacey helaas vandaag problemen met zijn bak kreeg en twee uur verloor, waardoor hij buiten de top10 valt. Maurik vd Heuvel leek even op een klassewissel aan te sturen, want de gehavende Scania verscheen zonder voorruit aan het vertrek, die had een geknapte sleepkabel eruit geslagen. De grootste Buggy ter wereld zette een 18e tijd, een paar seconden voor Vick Versteijnen.
Stand trucks:
- D. Sotnikov (Rus) Kamaz
- E. Nikolaev (Rus) Kamaz, op 1m46
- G. De Rooy (Ned) Iveco, op 2m20
- F. Villagra (Arg) Iveco, op 29m06
- P. de Baar (Ned) Renault, op 45m34
Motoren: Sunderland consolideert, Bang-bang voor dagsucces
Niet iedereen kreeg zijn problemen op tijd verholpen. Graaf de Soultrait bijvoorbeeld kreeg nog zes minuten tijdstraf omdat hij te laat bij de start verscheen met een verbogen handlebar. De Fransman klampte aan bij landgenoot Michael Metge die een vierde tijd zette, door zijn straftijd landde De Soultrait als 9e aan de finish. Sam Sunderland reed tactisch, zowel Paulo Gonçalves als Pablo Quintanilla als Adrien van Beveren gaven vandaag tijd toe en finishten als zevende en tiende, waardoor hij aan een derde tijd op bijna vier minuten van de winnaar genoeg had om de leiding te behouden.
Joan Barreda liet zien dat hij op snelheid nog steeds gevaarlijk is, Bang-bang haalde iedereen in die voor hem startte en claimde een tweede dagsucces met 3m51s op Mattias Walkner; hij ging zo snel dat zelfs een korte stop in de modder hem niet veel tijd kostte. Verder achterin is Maikel Verkade in een duel met Robert van Pelt verstrikt om de positie van beste Nederlander. Tot nu had Verkade de beste tijden maar vandaag reed Van Pelt een 41e tijd en verloor Verkade met de 68e tijd een halfuur. Daardoor glipt Van Pelt langs Verkade en staat nu 46e algemeen, Verkade is 48e. Arjan Bos doet het rustiger aan, concentreert zich op aan komen en is constant rond de top90 te vinden, vandaag weer 97e. Lyndon Poskitt haalde ook nog even de pers, de Britse globetrotter en nummer drie bij de kistrijders kreeg het zo koud dat hij doodleuk midden in de etappe bij een camper met een Britse vlag stopte om een kop koffie te scoren.
Stand Motoren:
- S. Sunderland (Gbr) KTM
- P. Quintanilla (Chl) Husqvarna, op 20m58
- A. van Beveren (Fra) Yamaha, op 28m49
- M. Walkner (Oos) KTM, op 34m14
- G. Farres Guell (Spa) KTM, op 34m24
Quads: Koolen herpakt zich, The Man from Uncle houdt de leiding.
Bij de quads bleek Kees Koolen niet zozeer door pech zoveel tijd te hebben verloren, maar door een ouderwetse hongerklop: “Ik reed m muurvast op een duin, en ik kreeg m niet los. Toen ging gewoon het kaarsje uit. Te weinig gegeten, te weinig geslapen, da’s funest” Vandaag liep het al een heel stuk beter voor de Brabander, die lang onderweg was naar een top3 klassering, maar op het laatst nog drie minuten toegaf op Axel Dutrie. Ignacio Casale lijkt intussen echt geleerd te hebben van zijn eerder rampzalige Dakar-avonturen. De Chileen die wel een de Haas wordt genoemd vanwege zijn verschroeiende tempo reed zonder veel problemen door de proef, pakte de dagzege en komt in de top3 van het klassement binnen.
Sergey Kiriyakin had een veel bewogener dag. De Rus met de naam van een spion (ooit maakte David McCallum furore als Ilya Kiriyakin in the Man from UNCLE), kwam met een kapotte vonkversterker te staan en wist het binnen 15 minuten op te lossen. Dat hij dan toch maar 5m39s toegeeft op Casale betekent dat het tempo er bij de Rus goed in zat. Een unicum, want daardoor behoudt hij de leiding in het klassement langer dan één dag. Voor Simon Vitse is het helaas over. Of het aan zijn vermeende zweetvoeten lag, geen idee, maar hij stond net als Gustavo Gallego en Kiriyakin lang stil met een probleem veroorzaakt door zout in de electronica. Kiriyakin bleek de enige die doorkon, Gallego en Vitse moesten de bezemwagen opzoeken. Daardoor stijgt Koolen naar plaats 6 algemeen op twee uur van Kiriyakin, Bas Nijen Twilhaar is 16e op 9u30m
Stand Quads
- S. Kiriyakin (Rus) Yamaha
- A. Dutrie (Fra) Yamaha, op 6m57
- I. Casale (Chl) Yamaha, op 10m19
- D. Mazzucco (Arg) Can-Am, op 2u01
- P. Copetti (Arg) Yamaha, op 2u05
- K. Koolen (Ned) Barren KTM, op 2u21
Auto’s: Elena versus Cottret
Erik van Loon zag al vlug dat dit hem niet ging worden, gravelpaden die in glijbanen veranderden, duinen met kamelengras dat zo een auto op zijn dak kon leggen en hoosbuien die nét voor de Toyota uit dreven zodat de weg nog lastiger. “Om nou op mn honderdste etappe eruit te crashen, leek me geen goed idee.” Het bewijs leverde Eric Bernard. De ex-F1 rijder van Larousse en Ligier rijdt dit jaar met een Bowler BMW buggy mee en ging in het begin van de rit over de kop. Dankzij een sleep van Romain Dumas kwam de auto weer op zijn wielen te staan, maar Bernard verloor dik twee uur in de duinen. Van Loon kwam rustig als 15e binnen en kon meteen door naar een snelle servicebeurt voor de rit naar een noodbivak.
Vooraan maakten de voordelen van de Peugeot buggy zich flink te gelde. Nani Roma merkte al op dat boven 4000 meter Toyota het op motorisering niet bij kan benen, en het hobbelige eerste deel was ook nog eens in het voordeel van de Fransen, die meer veerweg in hun buggy’s hebben. Daar waar Carlos Sainz en Romain Dumas dan altijd nét teveel risico’s neemt, weten Sebastien Loeb en Stephane Peterhansel dat net beter in te schatten. Cyril Despres ging iets rustiger, zoekt nog naar gewenning na de overstap van twee naar vier wielen. Toch won hij een plaats in het klassement met een derde tijd vandaag, want terwijl de man uit Fontainebleau 5 minuten verliest, is Roma een kwartier kwijt en strandt als 7e.
Ook de Mini’s deden noodgedwongen rustig aan als 4e (Hirvonen), 6e (Terranova) en 10e (Al Rahji). Vooraan bleken Peterhansel en Loeb aan elkaar gewaagd, dus kwam het weer op Jean Paul Cottret en Daniel Elena aan. De Monegask was overal nét even minder tijd kwijt met zoeken, waardoor Loeb als tweede gestart 3m35s goedmaakte op Peterhansel, die een tweede tijd klokte en de leiding in de rally weer even kwijt is. Met maar 1m38s verschil en Despres op meer dan een kwartier lijkt het op een Elzas-duel uit te draaien: Hagenau (Loeb) versus Vesoul (Peterhansel). Maik Willems ging als 32e over de streep, Tim Coronel was als 35e binnen en na twee nachten achter elkaar doorhalen is Tom Coronel dan toch als 38e binnengekomen.
Stand auto’s:
- S Loeb (Fra), Peugeot
- S. Peterhansel (Fra), Peugeot, op 1m38s
- C. Despres (Fra), Peugeot, op 17m17
- N. Roma (Spa), Toyota, op 23m36
- M. Hirvonen (Fin), Mini, op 53m41
Helaas morgen geen Super-Belen. De etappe is afgelast omdat de hele karavaan een grote omweg moet maken vanwege modderlawines die bij Tilcara alles verzwolgen. Er zou geen tijd meer zijn om nog een bivak in te richten en daarom wordt er meteen doorgereden naar Chilecito. Tevens stelt de ASO materiaal beschikbaar aan enkele dorpen die van de buitenwereld zijn afgesneden door het slechte weer en nu worden geëvacueerd.