Na een onverwachte dubbele rustdag gooit het Code Oranje weer in Bolivia de boel opnieuw in de war. Aan de finish was het droog, voor de rest niet.
De Dakar-rally 2017 lijkt wel helemaal de omgekeerde wereld vergeleken met vorig jaar. Toen werden in Argentinië voortdurend wegens regen de ritten ingekort, terwijl in Bolivia alles droog bleef. Nu was het in Paraguay en Argentinië droog en in Bolivia rotweer. Vandaag hád deel een van een marathon etappe moeten worden waarin aan het eind van de rit alle deelnemers zelf hun problemen moesten verhelpen. Maar de ASO knipte en plakte een nieuwe route in elkaar uit stukken van etappe 6 en de oorspronkelijke route 7 van 160 km. De motoren en quads mochten de autos en trucks een nog kortere rit rijden van 141 km. Waardoor deel 1 van de marathon een sprint werd.
Motoren: Honda voor dagsucces na epic fail
Honda-rijder Paulo Gonçalves was eerlijk op de rustdag: “We hebben op enkele punten gewoon gefaald.” (waaronder tanken waar het niet mocht) De mannen gingen echter niet bij de pakken neer zitten en op deze korte sprintetappe kwamen Gonçalves en waterdrager Ricky Brabec toch weer bovendrijven. Leider Sam Sunderland reed verkeerd in het kamelengras en verloor drie minuten, waardoor Gonçalves hem inhaalde en de twee gebroederlijk naar de finish reden. De Portugees nam wel wat veel risico en ging bijna live onderuit. Gelukkig gooide hij de motor op tijd recht. Adrien van Beveren en Graaf de Soultrait hadden later niet zoveel geluk en kwamen met een verbogen Yamaha aan de finish.
Hoewel Gonçalves dus drie minuten pakt op Sunderland, wint hij niet. Brabec was aan de streep 1m44s sneller dan zijn teamgenoot, Sunderland werd op 4m43s derde. Ook Joan Barreda ging vandaag goed, kwam als vierde binnen nadat hij de kromme Yamaha’s had ingehaald. De Soultrait zette nog een 5e tijd neer, maar Van Beveren verloor 10 minuten, evenals Pablo Quintanilla en Mattias Walkner. Opvallende stijger van de dag is Todd Smith, Maikel Verkade kwam als beste Nederlander binnen op 41, Robert van Pelt werd 55e, Arjen Bos 99e.
Tussenstand motoren:
- S. Sunderland (Gbr) KTM
- P. Quintanilla (Chl) Husqvarna, op 17m45
- A. van Beveren (Fra) Yamaha, op 22m16
- G. Farres Guell (Spa) KTM, op 28m36
- M. Walkner (Oos) KTM, op 34m17
Quads: De “vloek” treft Europa
De gaucho’s kunnen opgelucht ademhalen, ze zijn nog niet kansloos deze rally. Kees Koolen vertrok samen met Gustavo Gallego als eerste, maar de Argentijn moest uitvallen en de Brabander stond anderhalf uur aan zijn Barren KTM te sleutelen. Sergei Kiriyakin profiteerde en ging een mooi duel aan met Axel Dutrie. Jammer dat er geen tijdwaarneming op de WP’s geregeld was, daardoor zagen we aan de finish pas dat Kiriyaking op snelheid Dutrie de baas bleef. Ignacio Casale, normaal toch bekend om zijn snelheid, koos voor een rustiger aanpak ivm de marathon. Leider Simon Vitse verloor een kwartier en is de leiding kwijt aan de Rus, hij is nu tweede op vijf minuten, een paar seconden voor landgenoot Dutrie. Casale volgt op een kwartier. Bas Nijen Twilhaar verraste vandaag met een 10e tijd op 35m22s, Koolen kwam na zijn problemen als 16e binnen op 1u16m
Stand Quads
- S. Kiriyakin (Rus) Yamaha
- S. Vitse (Fra) Yamaha, op 5m16
- A. Dutrie (Fra) Yamaha, op 5m20
- I. Casale (Chl) Yamaha, op 15m58
- D. Mazzucco (Arg) Can-Am, op 1u15
Auto’s: wachten op een foutje
We kunnen inmiddels wel vaststellen dat de chauffeur deze dakar een licht ondergeschikte positie heeft tov de navigator. Daniel Elena, Jean Paul Cottret, Alex Haro Bravo. Ze nemen de beslissingen om Sebastien Loeb, Stephane Peterhansel en Nani Roma een bepaalde richting op te sturen. Zoals Wouter Rosegaar, navigator van Erik van Loon uitlegt: “Soms komt er ook een beetje psychologische oorlogsvoering bij kijken, dan doe je net alsof de juiste richting hebt, racet heel hard één kant op, keer dan plots om en ga zo tegen de rijrichting in weer terug.” Romain Dumas had daar in de eerste week nogal eens een handje van, maar de Le Mans rijder maakte vandaag een grote stuurfout en bleef 20 minuten op een duin steken. Ook voor Van Loon zelf liep het niet helemaal goed, een paar waterpoelen verborgen een flinke rotspartij waarop de Toyota twee banden links lekreed, daardoor viel de man uit Eersel terug van 7 naar 13 , net voor de Mini van Tom Colsoul en Kuba Przygonski, die twee plaatsen verloren in het klassement dankzij achttien minuten tijdverlies met zoeken.
Vooraan was het wachten, wachten op pech, wachten op fouten. Doordat de peugeots en Mini’s turbo diesels hebben en de Toyota V8’s, wordt het 50pk voordeel van de Japanners hier enigzins onderuit gehaald op 4000 meter hoogte. Cyril Despres deed iets té rustig aan en zag Roma voorbijkomen, Mikko Hirvonen leek vandaag top3 te rijden, maar een lekke band kostte hem net teveel tijd “Ik had de band kunnen wisselen, maar dan hadden we nog meer tijd verloren.” Peterhansel wint uiteindelijk de rit voor Loeb en Giniel de Villiers, de verschillen niet groter dan een handvol minuten. Maik Willems kwam als 26e binnen, Tim Coronel als 38e. Tom Coronel staat nog steeds ergens op de proef met oliedruk problemen en kan volgend jaar misschien beter Michel Boucou of als servicetruck meenemen in zijn Maxxis Team of zijn team Boucou Buggy Racing noemen. De Fransman in zijn zeswiels heeft Tom inmiddels zo vaak uit de brand geholpen dat hij die erkenning wel verdiend, getuige de vele Tom-cams waarin een truck van Boucou opduikt.
Stand auto’s
- S. Peterhansel (Fra) Peugeot
- S. Loeb (Fra) Peugeot, op 1m57
- N. Roma (Spa) Toyota, op 11m07
- C. Despres (Fra) Peugeot, op 14m01
- M. Hirvonen (Fin) Mini, op 47m24
Trucks: Kamaz tandje erbij, De Rooy tandje eraf
Op deze korte proef kon Gerard de Rooy alleen verliezen door hard te gaan, en dus werd er strategisch gereden. De Kamaz van Dimitri Sotnikov koos wel de aanval en reed de snelste tijd van de dag. Maar de situatie doet denken aan etappes vier en vijf. Achter Sotnikov staan morgen namelijk Ton van Genugten, Federico Villagra en de Rooy zelf, na 2e, 3e en 4e te zijn geworden in deze rit. De kopmannen bij Kamaz bleven wat achter vandaag: Eduard Nikolaev kwam op 8 minuten als 7e binnen, Ayrat Mardeev was 8e. Verrassend vierde vandaag was Sergei Viazovich in de MAZ. De Wit-Rus staat op 3 uur in het algemeen klassement, maar op dit soort mulle ondergrond kan hij nog verrassend uithalen.
Voor Scania werd het geen goede dag. Maurik vd Heuvel mocht dan op tv verklaren dat beuken en aanhaken het beste is wat hij kon, maar dit keer ging hij helaas te ver en landde op zijn zijkant. Ongeveer 2u38m na Sotnikov wist Vd Heuvel toch nog het bivak te halen, Vick Versteijnen was toen al 2 uur eerder binnen als 22e. Pascal de Baar deed op 10 aan schadebeperking, maar verliest wel 9 minuten én de zesde plaats aan Villagra. Martin vd Brink kwam als 23e het bivak binnenwaaien op 35 minuten van de top.
Stand trucks:
- G. de Rooy (Ned) Iveco
- D. Sotnikov (Rus) Kamaz, op 2m11
- E. Nikolaev (Rus) Kamaz, op 5m57
- A. Mardeev (Rus) Kamaz, op 20m12
- F. Villagra (Arg) Iveco, op 33m42
Morgen het tweede deel van de “marathon”, die ook nu weer verknipt is. We gaan Bolivia uit en rijden een rondje rond Salta. De motoren en quads rijden waarschijnlijk 300 km, de trucks rijden zeker opnieuw een korte proef van zo’n 140km. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.