Voor het thuisfront slaat Code Oranje op de spekgladde wegen door ijzel, maar ook in Bolivia ging het flink te keer, zo erg dat de etappe na 217km gestopt werd. Oranje genoeg voor twee NL’se zeges vandaag.
Lyndon Poskitt, globetrotter, showman en om de andere dag leider in het kistklassement liet al de gare weersomstandigheden zien met een droge start, hagel halverwege , een val in de modder na die hagelbui en sneeuw aan de finish, waarna hij en zijn kornuiten op een modderig knolleveldje nog hun kist kon gaan zoeken voor het onderhoud. Een schril contrast met Ricky Brabec, waterdrager bij Honda, die zijn motor zonder achterspatbord inlevert bij twee Japanse mechaniciens, met handen en voeten duidelijk maakt wat er kapot is of beter kan en dan een camper opzoekt om te gaan douchen. Die stond overigens niet bij dat knollenveldje, anders had Honda m niet meer kunnen verplaatsen door alle regen.
Motoren: Rule Brittania!
Carlton Kirby kon zijn geluk niet op vandaag. De Britse commentator van Eurosport kon namelijk vol trots melden dat Sam Sunderland de eer voor KTM hoog had gehouden in bijna Welsh aandoend weer. Om de hele santekraam samen te vatten in twee woorden: Waypoint Drie. Iedereen in alle categorie werd he-le-maal van WP3, dat heel erg goed verstopt en bijna iedereen fout liet rijden. Joan Barreda was de eerste die daar fout ging en iedereen ging braaf achter hem aan, kwam er vervolgens achter dat ze om moesten keren en kon niet meer vinden welke rio ze moesten hebben. De Catalaan verloor zelf 37 minuten, Walkner 31 minuten.
Sunderland reed niet fout, kreeg de laat gestarte Paulo Gonçalves mee , evenals Adrien van Beveren. Die drie reden uiteindelijk gezamelijk naar WP5, waar de organisatie het boek dichtsloeg en de Brit tot winnaar uitriep. Gonçalves werd tweede op 7m07s, Van Beveren gaf 7m29s toe. Achter hen sloop Gerard Farres-Guell ook mee omhoog en komt de top5 binnen, terwijl Walkner omlaag duikelt en op vijf landt. Robert van Pelt doet het normaal heel goed in ingekorte etappes, maar dit keer zat hij aan de verkeerde kant van de streep, en klokte als 74e op 1u44m van Sunderland. Maikel Verkade deed het iets beter als 48e, Arjan Bos staat voorlopig 111e en laatste.
Stand Motoren
- S. Sunderland (Gbr) KTM
- P. Quintanilla (Chl) Husqvarna, op 12m00
- A. van Beveren (Fra) Yamaha, op16m07
- G. Farres-Guell (Spa) KTM, op 20m57
- M. Walkner (Oos) KTM, op 29m01
Quads: de vloek van de leiding
Het is deze Dakar geen pretje om als leider in een categorie de stage te moeten openen, maar het is nergens zo erg als bij de quads. Of het nu de druk van het moeten presteren is, de druk van het moeten navigeren zoals je niet gewend bent, of de druk van die gare Europeanen die niet zo snel zijn als jij maar wel constant in je nek hijgen doordat ze geen fouten maken. Maar iedere gaucho die de afgelopen dagen de stage opende, viel uit of verdwaalde. Marcelo Medeiros (uitgevallen op woensdag), Pablo Copetti (verdwaald op donderdag) en vandaag was lokale held Walter Nosiglia de sjaak. De Boliviaan was nog voor WP1 al van de radar verdwenen, hij bleek gevallen en hoewel hij ongedeerd was, was de quad wel naar de haaien. Ook hier kreeg het deelnemersveld te maken met WP3 en wie daar niet fout reed kreeg te maken met lastige modderduinen, modderpadden, opdrogende modder en scherpe steentjes voor de lekke banden.
Tussen al die voetangels reed Kees Koolen haast rustig door de special, merkte na 200 meter al dat hij de verkeerde rio bij WP3 beet had en kachelde weer verder. “Later liepen ze allemaal te klagen dat ze veel te ver doorgereden waren bij dat punt, slim uitgezet van de organisatie.” In de modder excelleert de Barren KTM, en op topspeed rammelt nu niet meer alles uit elkaar. Koolen wint aldus de etappe en kon even rustig koffie gaan drinken tot de service er was. Gustavo Gallego werd uiteindelijk als tweede geklokt op zeven minuten, Simon Vitse doet een greep naar de macht en zal na een derde tijd morgen als leider vertrekken, voor het eerst een top3 in dit klassement die uit Europeanen bestaat. We wensen de Fransman succes. Koolen klimt door zijn zege weer omhoog naar plaats 6. Bas Nijen Twilhaar werd vandaag 15e en is nu 20e algemeen.
Stand quads
- S. Vitse (Fra) Yamaha
- S. Kiriyakin (Rus) Yamaha, op 8m14
- A. Dutrie (Fra) Yamaha, op 10m35
- I. Casale (Chl) Yahama, op 14m36
- D. Mazzuco (Arg) Can-AM, op 47m32
- K. Koolen (Ned) Barren KTM, op 1u07
Auto’s: Spitsuur in een halve etappe
Soms krijg ik voorafgaand aan een Dakar wel eens de cynische vraag: “Hoeveel doden gaan er vallen?” Het had weinig gescheeld of bij die crash van Carlos Sainz gisteren hadden we er twee gehad. In dit youtube-clipje is te zien hoe twee fans aan de buitenkant van de bocht staan terwijl Sainz veel te hard aan komt rijden. Gelukkig duiken de twee de goede kant op, een van hen bleek zelfs ook nog aan het filmen te zijn geweest.
https://www.youtube.com/watch?v=wWEX54h1wdc
Ook hier Waypoint 3 problemen vandaag. Cyril Despres liep in de val, al merkte David Castera zijn fout snel op, zodat het nog maar 10 minuten bleef. Mikko Hirvonen had meer pech, want Michel Perrin kreeg een blackout en liet de Fin 45 minuten rondjes rijden voor het juiste WP gevonden was, waardoor hij 15e eindigde. Het ging sowieso niet lekker met Mini. Gisteren meldden we het uitvallen van Yazeed Al Rajhi. Hij zou ziek van de hoogte zijn geworden, wilde de escaperoad kiezen en met veel tijdstraf weer verder. Maar hij was te ver doorgereden om die escaperoad te nemen (iets waar Arjan Bos ook tegenaan liep) en werd volgens de regels uit de koers genomen. De Saudi diende een protest in, mocht starten en verdwaalde net zo hard als Hirvonen, 40 minuten tijdverlies en de 13e plaats
Een schrale troost, iedereen stond naar WP’s te zoeken. Erik van Loon zelfs twee keer: de man uit Eersel vond het berucht WP3 pas na 14 minuten heen en weer rijden, probleem was dat ze 5 meter te ver naar links zaten. Op WP4 moesten ze ook even broeden, en met een halfuur vertraging kwam van Loon als 11e in “plankgas regen” bij de finish. Verder rijden was onverantwoord, simpelweg omdat de weg zo glad was dat je helemaal niet meer vooruit kwam. Sebastien Loeb beperkte de schade het beste en boekt een tweede dagsucces. Nani Roma kwam weer dichtbij, tot op 44 seconden, maar bleef tweede en lijkt stilaan zijn klassement wat uit de Boliviaanse modder te trekken. Conrad Rautenbach liet zich in deze rit ook goed zien, kwam als zesde door na een paar slechtere dagen. Voor de Zimbabwaan stond de rest van de Peugeot armada. Peterhansel die maar 90 tellen toegeeft en de leiding behoudt, Despres die tien minuten kwijt is en Romain Dumas die als vijfde klokt. De Mini’s hebben met Orly Terranova en Kuba Przygonski nog twee auto’s in de top10. Maik Willems was als 41e binnen, Tim Coronel vlak erachter 42e. Tom Coronel kampt met grote problemen aan de koppeling, laat zich door een van de Boucou-trucks slepen.
Stand auto’s
- S. Peterhansel (Fra) Peugeot
- S. Loeb (Fra) Peugeot, op 1m09
- C. Despres (Fra) Peugeot, op 4m54
- N. Roma (Spa) Toyota, op 5m35
- M. Hirvonen (Fin) Mini, op 42m21
Trucks: De Rooy met een dubbelslag
De foto van de dag van gisteren is eigenlijk net zo treffend als die van vandaag. Gerard de Rooy kwam in slecht weer het beste door de etappe, hoefde nauwelijks heen en weer te rijden om Waypoints te vinden en reed eigenlijk net voor de buien uit. Eén keer reden ze per ongeluk een klein ravijntje in, maar niet met zulke destructieve gevolgen als Carlos Sainz hierboven.
Gek genoeg kreeg De Rooy geen straftijd vanmorgen, maar wel drie Kamazki’s in zijn nek. Die konden hem dit keer echter niet bijhouden. Nikolaev gaf 11 minuten toe, Ayrat Mardeev 14 minuten. Daarna wordt het onduidelijk of er deelnemers WP3 gemist hebben, maar zolang er nog geen tijdstraffen zijn gegeven is Martin Macik in de Liaz 4e, het MAZ-duo Viazovich en Vasilevski 5e en 6e en voormalig leider Dimitri Sotnikov 7e en leider af. Maurik vd Heuvel deed het goed vandaag, 11e als leider van een klein Nederlands konvooi (De Baar, Stacey, Versluis, Smink en Versteijnen). Pascal De Baar sluipt heel stiekem naar voren en staat in de Renault inmiddels 5e. Voor Ton van Genugten is het klassement om zeep: de man uit Eersel kwam helaas vast te zitten in de modderige feshfesh. Martin vd Brink had een haperende turbo en kwam ook niet in het stuk voor, evenals Wuf van Ginkel, die Van Genugten moest helpen. Alle ballen op Gerard dus morgen.
Stand Trucks
- G. De Rooy (Ned) Iveco
- E. Nikolaev (Rus) Kamaz, op 2m23
- A. Mardeev (Rus) Kamaz, op 6m36
- D. Sotnikov (Rus) Kamaz, op 16m32
- P. De Baar (Ned) Renault, op 32m25
Nou roepen we wel optimistisch “morgen”, maar ook in Bolivia geen goede weersverwachtingen. Zes uur zal het blijven regenen en er circuleren geruchten dat men gaat bekijken of de start verschoven of opgeschort wordt. Mocht er wel gereden worden, dan gaat het over 500 km special van Oruro naar La Paz, de hoofdstad van Bolivia.