De intocht in Bolivia is voor enkele deelnemers van de Dakar keihard aangekomen. De hoogte, de duinen en technische pech, navigatiefouten en topfavorieten die uitvallen maakten er opnieuw een slagveld van.
Robert van Pelt gelooft in ieder geen woord meer van wat wedstrijdleider Marc Coma hem vertelt; “Het zou een makkelijke dag zijn, nou ik heb er niks van gemerkt.” Wij ook niet. Gisteren al verloren we Humphrey Senn van Basel, wiens motor in brand ging. Ook Jurgen vd Goorbergh maakte een flinke val, kwam uiteindelijk wel aan de finish, maar na 65 km zette hij de motor stil en vroeg om assistentie. Nasser Al-Attiyah kwam ook nog aan in het bivak, maar de schade aan zijn Toyota was te groot om te herstellen. Green day’s hitje Boulevard of broken dreams past akelig goed bij deze dag.
Motoren: Een te hoge prijs
Het gekste verhaal van gisteren kwam nog van Ivan Jakes. De Sloveen werd door de bliksem getroffen, maar omdat hij zijn voeten op dat moment niet aan de grond had, kon hij uitrijden, al liet hij zich wel door een arts onderzoeken. Op wat pijn in zijn arm na kon hij richting Tupizan in Bolivia gewoon starten. Vierhonderd kilometer special, veel duinen, veel paadjes, moeilijk navigeren en Joan “Bang-bang” Barreda die de etappe moet openen. Het was de vorige jaren altijd hetzelfde recept. De Catalaan gaat van start, stopt ergens, prutst wat aan zijn motor en volgt de nummer twee naar huis. Die tactiek lijkt Barreda dit jaar te hebben afgeleerd, want Sam Sunderland startte een kwartier achter hem en leek zelfs tijd te verliezen de eerste WP’s. Barreda was een tijdlang de snelste tot Toby Price vanaf WP3 ging versnellen en tot WP10 ook de snelste was. Vlak voor de finish ging het fout. Price ging met hoge snelheid onderuit en brak daarbij een dijbeen. Hij is per heli afgevoerd.Mattias Walkner raapte de opengevallen plaats op en scoorde zijn eerste dagzege. Opnieuw valt op dat de in theorie onervaren navigatoren Barreda, Walkner en Graaf de Soultrait heel goed hun weg kunnen vinden en een kwartier op in theorie ervaren mannen als Sunderland en Paulo Gonçalves die allebei een kwartier verliezen. Over Helder “ik-verdwaal-altijd” Rodrigues ga ik het niet eens hebben, 24 minuten is de schade.
Helaas heeft het Bang-bang weinig opgeleverd, want intussen slaat ook de Groene Tafel toe. Alle drie de Honda rijders Barreda, Michael Metge en Gonçalves hebben tijdstraffen aan hun broek voor tanken buiten de officiële tankstop, Barreda is het grootste slachtoffer met een uur straf, Metge komt er met 11 minuten genadig af en die van Gonçalves lijkt nog niet verwerkt. Daardoor worstelt de tweede lijns-support zich weer naar boven. Graaf de Soultrait wordt naar twee gepromoveerd op bijna zes minuten, Metge is derde geklokt en Stefan Svitko komt stiekem meedoen als vierde. Spekkoper is echter Pablo Quintanilla, de Huskie-rijder pakt namelijk de leiding over. Robert van Pelt kwam als 44e binnen op 1u13m van Walkner, Maikel Verkade zat er kort achter als 46e. Ronald ter Beek is met technische problemen uitgevallen, Arjan Bos is inmiddels ook binnen, als 86e.
Stand Motoren (onder voorbehoud)
- P. Quintanilla (Chl) Husqvarna
- M. Walkner (Oos) KTM, op 2m07
- S. Svitko (Svk) KTM, op 5m52
- S. Sunderland (Gbr), KTM, op 6m12
- G. Farres Guell (Spa) KTM, op 12m02
Quads: Claw Boys Claw
Ook bij de quads werd het kermis, want zoals de afgelopen dagen blijkt, hard rijden kunnen de gaucho’s, maar waarheen ze rijden is voor hen zelf soms ook een raadsel (getuige de eerste 50 tellen van dit filmpje) Gaston Gonzalez heeft net als Marcelo Medeiros niet lang van de leiding genoten, de Argentijn viel al voor WP1 en is met een gebroken enkel en sleutelbeen afgevoerd. Medeiros is ook naar huis, gebroken schouderblad na een val. De rest kwam in de eerste rij duinen fors in de problemen, reden kriskras door elkaar, duintje op duintje af en konden geen WP vinden. Laat starten was nu een voordeel, want Walter Nosiglia, Sergey Kiriyakin en Kees Koolen deden er veel minder lang over om in het middenveld de goede route te vinden. Nosiglia “Ik stopte op een lange duin om even goed om me heen te kijken, iederen ging in alle richtingen noordelijker zoeken, ik daalde die duin af naar het zuiden en alleen Daniel (Domaszevski) bleef over. Bij de tankstop kreeg ik te horen dat ik aan de leiding lag, dus heb ik nog eens volgas gegeven.”
Die leiding hoefde Nosiglia niet meer af te staan, al kwam Kiriyakin nog terug naar plaats 2 op 11m28s. Eerste Dakar-zege en eerste zege voor Honda in deze categorie dit jaar. Domaszevski werd derde op 19m12s, Koolen klauwde na zijn tijdstraf gisteren wat tijd terug als vierde in de special, en dit keer was Copetti de sjaak met anderhalf uur tijdverlies. Kiriyakin slaat daarmee een mooie slag, want hij pakt de leiding over van Ignacio Casale, die uiteindelijk een halfuur verliest. Door al die navigatiekermis is de stand lekker spannend, de top6 staat nog binnen 6 minuten van elkaar. Koolen is daar helaas ver van verwijderd als veertiende, zonder tijdstraffen had hij zevende gestaan.
Stand Quads
- S. Kiriyakin (Rus) Yamaha
- I. Casale (Chl) Yamaha, op 0.28s
- S. Vitse (Fra) Yamaha, op 3m00
- W. Nosiglia (Bol) Honda, op 3m30
- A. Dutrie (Fra) Yamaha, op 4m17
Auto’s: Peugeot wint, maar tegen welke prijs?
“Als we nog één zo’n overwinning in een veldslag halen, dan gaan we eraan” constateerde de Griekse heerser Pyrrhus al in 319 v.Chr. Zoiets leek in de autocategorie ook aan de hand. Toyota zijn kopman kwijt, door een tankstopblunder alle overige voertuigen op achterstand en Peugeot drie auto’s vooraan in de startopstelling. Maar net als bij Pyrrhus verbleekten de rooskleurige vooruitzichten snel. Stephane Peterhansel reed verkeerd na een navigatiefout, Sebastien Loeb deed het hem prompt na. Beiden verloren circa 15 a 20 minuten met zoeken. Carlos Sainz deed dan wel lang mee vooraan, maar hij ging te wijd door een bocht op een berghelling en kukelde twintig meter naar beneden. Romain Dumas heeft m in de oudere buggy over de finish gesleept, maar het is zeer de vraag of de Spanjaard nog aan het vertrek staat morgen. De enige die zich aan dit malheur onttrok was Cyril Despres. Samen met voormalig koersdirecteur David Castera reed de voormalige winnaar bij de motoren naar de leiding, met Mikko Hirvonen als enige bedreiging. De Fin verloor uiteindelijk 10 minuten op Despres, en ook een teamgenoot. Yazeed Al Rajhi viel in de neutralisatie met pech uit. Nani Roma snoepte een derde plaats weg voor de Franse dwaallichten.
Erik van Loon had eindelijk weer eens een lekkere etappe. De man uit Eersel had een joker ingezet om niet te ver naar achteren te moeten starten en dankzij het wegvallen van Al Attiyah ontstond er de ruimte om gas te geven tot de duinen, waar ondanks een haperende koppeling die een kwartier kostte de Toyota soepel doorheen ging. Er volgde echter ook een enorm schrikmoment toen met 170 km/h een band klapte “Maar deze auto ligt zo strak op de weg dat ik daar nauwelijks iets van merkte.” Van Loon kwam uiteindelijk met een achtste tijd binnen, net achter Tom Colsoul, die Jakob “Kuba” Przygonski naar een zevende tijd navigeerde in de Mini, waardoor de Pools Belgische combi keurig zesde is algemeen, Van Loon is 23e op meer dan drie uur. Maik Willems was als 23e binnen, Tim en Tom als 45e en 46e. Aan de tijdstraffen van 11 uur te zien, hebben beide buggy’s de escaperoad genomen, de route rechtstreeks naar het bivak
Stand auto’s
- C. Despres (Fra) Peugeot
- S. Peterhansel (Fra) Peugeot, op 4m08
- M. Hirvonen (Fin) Mini, op 5m04
- S. Loeb (Fra) Peugeot, op 6m48
- N. Roma (Spa) Toyota, op 10m30
- T. Colsoul (Bel) Mini, op 36m35
Trucks: Iveco!? Come out and plaaaay!
Ook navigatiefouten bij de trucks. Eduard Nikolaev en Martin Kolomy reden allebei verkeerd en Gerard de Rooy als elfde gestart, zag het voor zijn neus gebeuren. “We zagen we ze al allemaal door elkaar rijden om te zoeken” Zelf ging De Rooy één keer terug, maar voor de rest leverde Moises Torrallardona perfect werk af als navigator. Federico Villagra was iets eerder vertrokken en doordat zijn twee voorliggers fout zaten kwam de Argentijnse ex-WRC rijder ineens alleen te rijden Aan de finish hijgden drie Kamazki’s de Iveco’s in zijn nek. (Te) snel assistent-schaap Dimitri Sotnikov gebruikte Villagra als herder, de schaapjes Ayrat Mardeev en Anton Shibalov probeerden bij De Rooy aan te sluiten. Aansluiten kon, er voorbij niet. De Rooy zette een snelste tijd waar Mardeev op 30 seconden bleef steken. Helaas denkt De Rooy zelf nog een tijdstraf te krijgen omdat hij 141 km/h had aangetikt, een kilometer harder dan toegestaan in de trucks. “Eigenlijk niet slecht, beter tweede dan de dag openen en drie Kamazki’s in je nek.” Villagra zette een vijfde tijd en pakt de tweede plaats in het klassement, nieuwe leider is zijn volger Sotnikov, al kan de Argentijn m missen als kiespijn.
Mammoet had een dubbel gevoel bij de dag. Martin vd Brink kwam gisteren met een kapotte injector te staan die wel gerepareerd kon worden, maar het duurde zolang dat de Harskamper 4 uur tijdstraf aan zijn broek had en vanuit de aankomst meteen door de proef in kon. Toch zette hij nog een 14e tijd op de klokken. Pascal de Baar maakt zijn naam als zware-dagen-rijder waar en eindigt als zesde, zelfs nog voor Ton van Genugten, die een beetje teveel tijd met een waypoint verspeelde en een kwartier verloor. Nikolaev strandde uiteindelijk achter hem als achtste. Wuf van Ginkel werd vandaag 10e, voor de MAN’s van Hans Stacey en Peter Versluis. Martin Kolomy viel terug naar een 19e plaats en is dus leider af.
Stand trucks:
- D. Sotnikov (Rus) Kamaz
- F. Villagra (Arg) Iveco, op 1m55
- E. Nikolaev (Rus) Kamaz, op 4m08
- A. Shibalov (Rus) Kamaz, op 5m34
- G. De Rooy (Ned) Iveco, op 14m15
Voor zaterdag wacht de deelnemers een rit van Tupiza naar Oruro over de Bolivaanse Altiplano. Twee flinke duinensectoren aan het einde van bijna 500 km special stage zouden koplampen, mijnwerkerlichtjes of zelfs een simpele bluelight stick heel waardevol kunnen maken