De ene dag is de andere niet, aldus een oud gezegde. Vandaag liet etappe 3 door de provincie Jujuy zien hoe makkelijk het is met één verborgen waypoint drie klassementen overhoop te gooien.
Voor het eerst deze Dakar doken ook de gevreesde neutralisaties weer op, dat had te maken met enkele Rio’s, drooggevallen rivierbeddingen die voor iets te veel problemen gingen zorgen, 150km etappe ging er daardoor af. Jasper Riezebos zou het helaas niet meemaken. De man uit IJsselmuiden klaagde gisteren over pijn na de 2e etappe en werd door Peter Versluis gesommeerd de arts van Team MAN op te zoeken. Die stelde een galblaasinfectie vast, wat levensgevaarlijk kon worden op grote hoogte. Riezebos is daarom helaas uit de koers genomen.
Motoren: De slechtste navigator staat vooraan
Het is eigenlijk de ironie ten top. Jarenlang verloor Joan Barreda iedere keer kansen om een Dakar te winnen door te veel risico’s te nemen of door het feit dat hij liever achter anderen aanreed ipv zelf te navigeren. En nu, op een heel moeilijke etappe met een paar verborgen WP’s is “Bang-bang” een van de weinigen die zich niet vergist en in het goede spoor verder gaat. Grote verliezers vandaag o.a. Helder Rodrigues (alweer), Mattias Walkner (alweer) en helaas ook Toby Price die zich dus verkeek op dat verborgen waypoint. Gerard Farres-Guell liet het live op camera mooi zien, je moest eigenlijk rechtdoor, maar de rivierbedding lag een dikke drie meter lager. Dat kon je met een sprong niet zomaar afsnijden. Dus zag je her en der motoren door de woestijn crossen in de hoop het juiste punt te vinden, en sommige mindere goden gokten er dan maar op dat hun “herders” het bij het rechte eind hadden.
En juist Barreda, die helemaal niet kon navigeren, had het nu in één keer goed en pakte enorm veel tijd op de rest. Sam Sunderland was de enige KTM die een beetje op zat te letten en hij werd met een tweede plaats beloond op 12m23s. Ook de twee “Huskies” kwamen buiten spelen. Pierre Alexander Renet (kortweg Pelle) en Pablo Quintanilla reden naar de 3e en 4e plaats vandaag. Paulo Gonçalves had het erg zwaar in de hitte, ging ook live op camera onderuit, naar eigen zeggen omdat alle reacties bij hem in slowmotion gingen. Hij verloor een kwartier, maar was toch knap vijfde voor Adrien van Beveren en de verrassende local hero Franco Caimi. Price werd als 9e geklokt op 21m51s, Walkner verloor een halfuur en Rodrigues zelfs drie kwartier. In de stand neemt Barreda daarmee ook de leiding over voor Sunderland, Gonçalves blijft netjes derde en Price zakt twee plaatsen. Robert van Pelt was weer beste Nederlander als 59e, Maikel Verkade werd 76e en debutant Arjan Bos kwam als 91e binnen, nét voor Jurgen vd Goorbergh, die zich in het begin flink vergaloppeerd had en bijna 2u43m toegaf
Stand Motoren:
- J. Barreda (Spa) Honda
- S. Sunderland (Gbr) KTM, op 10m20
- P. Gonçalves (Prt) Honda, op 13m42
- P. Quintanilla (Chl) Husqvarna, op 14m56
- T. Price (Aus) KTM, op 16m19
Quads: Gonzalez komt boven drijven
Bij de quads was het net zo’n kermis van rondrijdende voertuigen als bij de motoren. Je zag op een gegeven moment de top5 van gisteren in paniek rondjes rijden om dat vermaledijde Waypoint te vinden. Kees Koolen deed het in één keer goed en kreeg Gaston Gonzalez met zich mee. Beiden reden lang aan de leiding in deze etappe, Gonzalez vanwege zijn latere starttijd drie minuten voor op Koolen. Pas halverwege moest de Brabander helaas loslaten en stoof Gonzalez verder naar een tweede Argentijnse etappezege. Ignacio Casale maakte opnieuw veel terrein goed en kwam op 4m41s binnen als tweede, waardoor hij weer een sprongetje in het klassement maakt naar de leiding.
De oude vos Josef Machachek komt weer bovendrijven op dit soort rotdagen, de Tsjech vertrok ergens in het middenveld, maar haalde zoveel man in dat hij als derde op negen minuten van Gonzalez binnen was, de Franse debutant Simon Vitse werd vierde op een kwartier. Koolen was uiteindelijk als 12e binnen op bijna een halfuur, waardoor hij ook van zes naar negen zakt. De twee dagopener Pablo Copetti en Nelson Sanabria gingen vandaag helemaal ten onder. Copetti verloor eveneens een halfuur en werd 15e, Sanabria kan het klassement even vergeten, want hij raakte met zijn gedwaal anderhalf uur kwijt.
Stand Quads:
- I. Casale (Chl) Yamaha
- G.Gonzalez (Arg) Yamaha, op 4m37
- P. Copetti (Arg) Yamaha, op 18m06
- A. Dutrie (Fra) Yamaha, op 18m18
- S. Vitse (Fra) Yamaha, op 19m08
Auto’s: Peugeot slaat terug, Toyota vangt de klappen op
Dat het interessant ging worden vandaag bleek al uit het begin van de rit, toen Sebastien Loeb een keer verkeerd reed, Carlos Sainz live op camera bijna omviel en Stephane Peterhansel eigenlijk als enige rustig bleef. Monsieur Dakar verklaarde “stevig door te hebben, maar niks geks te hebben gedaan.” Lang was de Peugeot rijder in de clinch met Nasser Al Attiyah, die Loeb inderdaad voorbij was gegaan en op weg leek de leiding te pakken. Maar een crash gooide roet in het eten, want de Hilux brak een wiel af. De Assistentie moest er bij komen en Al Attiyah is nu al zijn kans op de eindzege kwijt, want hij verloor 2u17m en hinkte als 32e binnen.
Tevens mag Toyota eens over de logistiek gaan nadenken, want zowel Erik van Loon, Nani Roma als Giniel de Villiers kwamen zonder benzine te staan en bij de Villiers trad ook nog vapour lock op. De Peugeots waren de dagwinnaars met een 1-2-3 aan de streep: Peterhansel had 1m54s op Sainz, Loeb werd derde op 3m08s. Mikko Hirvonen wist met de Mini een vierde tijd te zetten voor Cyril Despres, waarmee hij een 1-2-3-4 voorkwam. Roma was de beste Toyota als negende. Erik van Loon stond zo mogelijk nog langer stil dan zijn kopman Al Attiyah, of dat door pech of een crash komt zoeken we nog uit. In ieder geval is de man uit Eersel nu gefinishet als 42e op 3u36m van de Peugeot armada. Beste NLér werd Maik Willems als 31e, Ebert Dollevoet was in de Volvo buggy als 41e binnen.
Stand auto’s
- S. Loeb (Fra) Peugeot
- C. Sainz (Spa) Peugeot, op 0.42s
- S. Peterhansel (Fra) Peugeot, op 4m18
- M. Hirvonen (Fin) Mini, op 9m38
- N. Roma (Spa) Toyota, op 13m04
Trucks: Bijltjesdag voor Nederland, DAF pakt de leiding weer
De trucks hadden vandaag een compleet andere proef dan de rest van het veld, maar 200 km, maar evengoed loeizwaar. Voor Gert Huzink is het helaas over, de Renault ramde in het stofbad van de Transchaco een stilstaande auto en brak een wiel af, de snelle assistent Gert Wigman kwam hem nog wel ophalen, maar de schade was te groot om op tijd te kunnen repareren, zodat Dakar voor Huzink over is.
Het ging er meteen vol op, want al in het begin van de proef stond ook Vick Versteijnen stil. De nieuwbakken Scania-rijder had al een aantal dagen problemen met de koeling, omdat de computer die niet leek te herkennen (toch geen Windows systeem?) en vandaag stond de truck weer hevig rokend te wachten op hulp. Het kostte drie uur, maar Versteijnen rijdt nog. Gerard de Rooy had net zoveel problemen als Versteijnen, maar dan met het bandenaf(s)laatsysteem, dat steeds kapot gaat en de banden wel leeg laat lopen, maar ze niet meer kan oppompen. Gevolg is dat De Rooy een half uur verliest en een paar keer op Wuf van Ginkel moet wachten voor assistentie. “Ton van Gunten”, eigenlijk Ton van Genugten die elke dag een andere naam krijgt van Eurosport omdat Carlton Kirby het niet kan uitspreken, ging dan wel goed mee in de jacht op de zege, maar hij raakte in het stof even verdwaald en vreest een Waypoint gemist te hebben. Hij is nu als derde geklokt op 1 minuut van de winnaar en de enige straftijd die ik zie was drie minuten snelheidsovertreding van gisteren.Hans Stacey begint inmiddels langzaam in zijn ritme te komen. Op safe rijdend, tandje eraf in plaats van erbij en op zo’n zware rit is de MAN toch mooi zesde op 11minuten (mij valt trouwens op hoezeer Stacey op zijn oom Jan de Rooy gaat lijken, tot aan de kenmerkende bromstem met slis aan toe).
Een tweede lid uit de zware dagen club is Pascal de Baar, die de Renault K520 als negende over de streep bregnt, en ook Scaniarijder Maurik vd Heuvel deed het helemaal niet gek vandaag, kwam als 12e binnenvallen op een kwartier. Martin vd Brink kreeg helaas pech na de neutralisatie, hij lag op dat moment 14e in de race. De winst vandaag ging naar Kamaz. Eduard Nikolaev kende als een van de weinigen geen problemen en ploegde overal doorheen, Martin Kolomy gaf m in de Tatra-Daf goed weerwerk en moest maar 0.48s toegeven. Tevens neemt de Tsjech weer de leiding in de stand over. Federico Villagra sluipt slinks omhoog in zijn Iveco en is nu ineens derde, Peter Versluis staat keurig vijfde, zijn penalty voor een kapotte veerwegbeperking is trouwens geschrapt. Typfoutje of geluk, geen idee. Van Genugten is behoudens zijn penalty voorlopig achtste op 12m51s. Op dit moment is slechts de helft van de vertrokken trucks binnen.
Stand trucks:
- M. Kolomy (Tsj) Tatra
- E. Nikolaev (Rus) Kamaz, op 0.33s
- F. Villagra (Arg) Iveco, op 4m40
- S. Viazovich (Blr) MAZ, op 5m40
- P. Versluis (Ned) MAN, op 11m20
Was dit te zwaar? Ja, jammer dan. Morgen gaan we nog hoger naar maximaal 5000 meter boven zeeniveau. Bolivia wacht op de deelnemers. Het voordeel, als je op de juiste moment inschakelt kan je via een lokale livestream meekijken hoe de etappe van San Salvador de Jujuy naar Tupizan zich ontvouwt met ongeveer 430 km klassementsproef, veel duinen en weer veel stof. Kärcher spint er garen bij, evenals de lokale wasstraten