Op vrijdag de 13e gebeurt er altijd wel iets, en in een Dakar rally zeker. In alle categorieën zagen kanshebbers hoe de overwinning hen door de vingers glipte.
Motoren: Welke Honda is het nu?
KTM hoeft eigenlijk niet heel veel moeite meer te doen. Alleen aankomen is genoeg, want Sam Sunderland heeft een halfuur voorsprong op merkgenoten Mattias Walkner en Gerard Farres Guell. Het zijn dus Honda en Yamaha die in de aanval gaan om nog een podiumplaats veilig te stellen. Michael Metge moest na zijn domper gisteren later beginnen en reed een leuke inhaalrace op vooral het tweede deel van de rit, die in twee korte specials was opgeknipt. De eerste zat vol duinen en fesh-fesh stukken, de tweede was een pure WRC-proef waar snelheid boven navigatie te verkiezen viel. Op dat tweede deel klom Metge van 24 (startpositie) op naar plaats zeven, net voor de veelbelovende debutant Franco Caimi en de herrezen Stefan Svitko. Gisteren werd de Sloveen na de finish met hyperthermie verschijnselen afgevoerd naar een ziekenhuis, maar na een nachtje goed slapen wilde hij per se weer van start. Hij reed op karakter als negende uit.
Sunderland kon eigenlijk rustig aan doen, liep tegen een klein mankementje op, stond even stil, reed weer door. Uiteindelijk gaf de Brit zo’n 7 minuten toe op de winnaars, maar opnieuw wint hij juist tijd. Walkner verkeek zich namelijk een paar keer op de waypoints en verloor 12 minuten, waar door de strijd om het podium toch nog interessant wordt. Farres Guell en Adrien van Beveren wonnen namelijk tijd als 3e en 4e en als Walkner morgen even niet oplet, kan de Oostenrijker zo van het podium af lazeren. In de strijd om de etappe ging het tussen Joan Barreda, die de proef opende, en Paulo Gonçalves. De Spanjaard lag in de duinen op gegeven moment 11e, maar klauwde na de neutralisatie hand over hand tijd terug, tot hij weer tweede lag achter de Portugees aan de meet. Die kon echter niet lang van de snelste tijd genieten, want Barreda zou zijn opgehouden door toeschouwers, waardoor hij alsnog via de Groene Tafel deze rit wint.
Bij Robert van Pelt dreigde gisteren het kaarsje uit te gaan, hij stond voor de camera echt te wankelen op zijn benen. Hij was vandaag als 48e niet de beste Nederlander, dat werd Michael Verkade als 45e. Over kaarsje uit gesproken, Arjan Bos kwam bijna slapend het bivak binnen als 79e, zo moe was de debutant. “Het is die neutralisatie die me bijna de das om deed, één lange rechte weg, geestdodend saai. Ik viel bijna in slaap en ben maar allerlei gekke dingen gaan doen om wakker te blijven, foto’s maken met mensen, water in mn nek laten gieten. Ze proberen je op zo’n laatste dag nog even kapot te maken, nou dat was bijna gelukt.” In het kistklassement is Van Pelt op dit moment vierde met drie uur achterstand op de Est Tomas Triisa, die het klassement aanvoert. Op twee onze globetrotter Lyndon Poskitt, die profiteerde vandaag van een toneelstukje dat de eerder nummer 2 Jose Julian Kozac voor de camera opvoerde met een te steile duin, waardoor de Argentijn terugviel naar plaats 3.
Stand motoren:
- S. Sunderland (Gbr) KTM
- M. Walkner (Oos) KTM, op 33m09
- G. Farres Guell (Spa) KTM, op 37m22
- A. van Beveren (Fra) Yamaha, op 38m10
- J. Barreda (Spa) Honda, op 44m32
Quads: Kiriyakin niet te houden
Bij de quads lijkt het pleit tussen Europa en Zuid Amerika dan toch in het voordeel van Europa beslecht te worden. De gaucho’s zijn soms bloedsnel, maar ook paniekerig als ze de weg niet meer kunnen vinden. Rafal Sonik reed een rustige etappe, lag de hele tijd rond de 5e a 6e plaats, maar in het slot klom de Pool toch nog naar twee doordat Daniel Domaszevski (die de hele dag tweede had gelegen) met pech moest afrekenen en 42 minuten verloor. Hetzelfde overkwam ook Ignacio Casale in deel 1 van de rit, constant voorin te vinden als 2e, maar in deel 2 liep het fout en verloor de Chileen ineens 55 minuten.Hij is nog wel tweede algemeen, maar al op meer dan een uur.
Axel Dutrie zag zijn kans op een podium verdampen, de Fransman reed zich klem in de fesh-fesh en brak een wiel af. Hij kwam uiteindelijk als 19e binnen op 2u23. Kees Koolen ging dan weer goed mee met de top tijden. Vertrokken als 16e had hij bij WP1 al acht panikerende gaucho’s te pakken, in deel twee schoof hij door de pech van Domaszevski nog op naar plaats 5. Er stond echter geen maat op klassementsleider Sergei Kiriyakin. De Rus scoort zijn derde ritzege en lijkt behoudens pech de zege bij de quads in zijn zak te hebben. Bas Nijen Twilhaar kwam vandaag als 16e over de streep, 2 uur na Kiriyakin.
Stand Quads:
- S. Kiriyakin (Rus) Yamaha
- I. Casale (Chl) Yamaha, op 1u16
- P. Copetti (Arg) Yamaha, op 4u21
- R. Sonik (Pol) Yamaha, op 5u33
- A. Dutrie (Fra) Yamaha, op 5u45
Auto’s: Loeb geklopt op eigen terrein
Ik weet niet hoe de andere RTLGP kijkers er over denken, maar ik persoonlijk wordt heel moe van de altijd enthousiaste Frank Verhoeven op dit soort dagen. ELK woord dat hij HARD kan uitspreken ZAL hij hard uitspreken, als-ie-heel-snel-en-geforceerd-gaat-praten-weet-je-dat-het-spannend-wordt, maar je begrijpt niet waarom dit nodig is. Carlton Kirby kan het veel rustiger af bij Eurosport, vertelt hetzelfde verhaal veel kalmer en zonder dat je er koppijn van krijgt. Kan Rik Winkelman de auto’s er volgend jaar niet bij doen?
Maar, één ding klopte, het werd spannend tussen de Peugeots, die elkaar najoegen in het eerste deel, fanatiek zochten naar WP’s en in het stof zelfs bijna tegen elkaar aanreden toen hun routes elkaar kruisten. Loeb reed drie minuten dicht in deel 1, maar ging veel risico’s nemen in deel2 en dat kwam hem op twee fouten te staan. De man uit Hagenau mistte een bocht, reed een band lek. Dat werd binnen een paar minuten verholpen, maar zijn tegenstander uit Vesoul kwam hard terug. Loeb ging nog meer gas geven en reed bijna zijn auto stuk op een rots. Hij mistte het ding op een haar, reed achteruit en kon verder. Aan de meet bleek Loeb met 18 tellen de proef te hebben gewonnen, maar dat was niet genoeg. Peterhansel werd tweede en houdt vijf minuten over op Loeb, waardoor een 13e dakar titel steeds waarschijnlijker wordt.
Orly Terranova zette een derde tijd in de Mini op zes minuten, Giniel de Villiers werd 4e op zeven minuten. Cyril Despres bleef met een zesde tijd in het zadel voor plaats drie. Achter Despres… treffen we Erik van Loon.De man uit Eersel had een goed eerste deel en kwam met een achtste tijd bij de neutralisatie aan, op het tweede deel haalde Van Loon merkgenoot Conrad Rautenbach nog in, waardoor hij als zevende in het bivak was. Maik Willems kwam als 31e binnen op anderhalf uur, Tim en Tom zaten niet ver daar achter als 32e en 34e
Stand auto’s
- S. Peterhansel (Fra) Peugeot
- S. Loeb (Fra) Peugeot, op 5m32
- C. Despres (Fra) Peugeot, op 32m54
- N. Roma (Spa) Toyota, op 1u15
- G. de Villiers (ZAf) Toyota, op 1u49
Trucks: Secondenspel om de dagzege
Bij de trucks was het erg onwaarschijnlijk dat Gerard de Rooy nog tijd goed ging maken. De man uit Son had nog steeds last van zijn gekneusde rib en kon met moeite een top10 tijd rijden in deel 1 als vijfde, al ging hij wel Ales Loprais en Alexander Vasilevski voorbij. In deel 2 handhaafde De Rooy zich op plaats 5, gaf uiteindelijk 14 minuten toe op de winnaars. Tevens gaf hij Federico Villagra Carte Blanche om voor een dagzege te gaan. De ex-WRC rijder deed goed zijn best en knokte het hele tweede deel met de Kamaz van Eduard Nikolaev om seconden. Dan lag de Rus even voor, een WP later had de Argentijn een betere tijd. Uiteindelijk kwam Villagra in het stof van langzamere auto’s terecht en moest 52 sec toegeven op Nikolaev, die met een tweede tijd zijn klassement nog maar eens verstevigt. De Kamazki’s van Ayrat Mardeev en Dimitri Sotnikov claimden een 3e en 4e plaats op ongeveer 10 minuten van hun kopman.
Voor veel Nederlanders in dit klassment dreigt vrijdag de 13e een zwarte dag te worden. Maurik vd Heuvel is aan de finish als 21e, maar zijn turbo ging stuk . Vick Versteijnen had grote problemen met de electronica en is uitgevallen vandaag. Ook Mammoet had stukken. Bij de Sherpa ging het achterdifferentieel stuk, waardoor met alleen voorwielaandrijving de duinen niet te doen waren. Vier uur sleutelen later is de Harskamper weer onderweg. Pascal de Baar doet wat vele deelnemers dit jaar doen, een Boucou truck aanhouden voor een sleep, want de Eenoog stond met een kapotte bak stil. Beide trucks zijn inmiddels voorbij WP4. Hans Stacey is vanmorgen toch weer begonnen aan de rit, maar hij lijkt een flink aantal WP’s gemist te hebben, of misschien is de oude Irritrack wel stuk. In ieder geval, hij was als 11e binnen op 38 minuten van Nikolaev.
Stand trucks:
- E. Nikolaev (Rus) Kamaz
- D. Sotnikov (Rus) Kamaz, op 17m09
- G. de Rooy (Ned) Iveco, op 38m58
- F. Villagra (Arg) Iveco, op 58m29
- A. Mardeev (Rus) Kamaz, op 2u26
Goed bekeken is de rit van morgen niet meer dan een rondje rond de kerk. Men rijdt 64km rond Rio Cuarto, logt de laatste tijdsverschillen en gaat dan de lange rit naar Buenos Aires beginnen. Meestal gebeurt er niet veel schokkends op de laatste dag, wat echter niet wil zeggen dat de deelnemers niet meer hoeven op te letten.