Zowel de lange stage naar San Juan als het amateurisme van de Groene Tafel maakten de rit van vandaag tot een bijltjesdag in alle categorieën.
“Dit is gewoon Teun de Beun niveau. Zo’n slechte organisatie heb ik nog nooit meegemaakt!” Hans Stacey was ra-zend aan het begin van de etappe. De man uit Best had een joker ingezet om na twee slechte dagen bovenin de startvolgorde bij de trucks te starten, maar hoewel kantoor Parijs het bevestigde en de startkaart ondertekend werd, besloot een official vanmorgen te doen alsof hij van niets wist en zette Stacey gewoon als 99e op de lijst. Die werd zo boos dat hij eerst de startlijn blokkeerde, daarna over de grote weg naar het bivak reed en de organisatie voor een microfoon van Omroep Brabant voor alles wat mooi en lelijk was uitmaakte. De Stephen Fry Rant was er niets bij.
Stacey verklaarde als slotakkoord dat hij wel met de MAN over de grote wegen naar Buenos Aires rijdt en dat teammanager Marcel van Vliet nog in gesprek was met de organisatie. Als we de site van Francetvsport mogen geloven is er in de tussentijd iets gebeurd, want Stacey heeft volgens die site de special alsnog uitgereden als 9e en lijkt morgen weer gewoon te mogen starten (als hij nog wil tenminste). Heel zuur hoe dit liep, want hij won vorig jaar deze rit en had hem dit jaar ook aangekruist.
Motoren: Iedereen fout, dus alles gaat goed
Al bij WP1 liep deze etappe behoorlijk in het honderd in meerdere categorieën. De fout die velen maakten vandaag was een rivierbedding volgen die in het begin nog wel redelijk begaanbaar was, maar veel later plots in een klein doolhof veranderde. De hele top van het klassement verkeek er zich op, met uitzondering van opnieuw Joan Barreda, Franco Caimi, de broers Michael en Adrien Metge, Todd Smith en Andrej Klymciw. Michael Metge leek de etappe te gaan winnen, maar in de schermutselingen bij WP1 bleek hij zelf het punt gemist te hebben, wat hem 1 uur straftijd kostte en een val naar de 24e plaats.
Barreda kreeg daarmee een derde etappezege aangereikt, met 24 sec voorsprong op Stefan Svitko en komt zowaar de top5 weer binnen. Of Svitko morgen nog start is afwachten, de Slowaak is met uitputtingsverschijnselen afgevoerd naar een ziekenhuis. Wie zeker niet meer start is Pablo Quintanilla. De Chileen verdwaalde ook bij WP1, maar hij viel vervolgens in deel 2 van de rit en is met een hersenschudding afgevoerd. Sam Sunderland verloor een kwartier met zoeken, maar behoudt de leiding in het klassement. Robert van Pelt werd vandaag 54e, Maikel Verkade en Robert van Pelt kwamen als 94e en 95e binnen.
Stand Motoren
- S. Sunderland (Gbr) KTM
- M. Walkner (Oos) KTM, op 30m01
- G. Farres Guell (Spa) KTM, op 38m34
- A. van Beveren (Fra) Yamaha, op 41m57
- J. Barreda (Spa) Honda, op 53m47
Quads: Kiriyakin in control, Koolen met panne
Ook de quads reden massaal verkeerd bij WP1, sommigen hadden het vlug door, zoals Ignacio Casale en Sergei Kiriyakin, anderen bleven iets langer doortuffen en verloren tussen de 30 minuten en anderhalf uur. Aan de finish bleek The Man from Uncle goede zaken te doen, Kiriyakin won zijn tweede etappe en pakte tien minuten op Casale, die als enige concurrent over lijkt te blijven voor de overwinning. Santiago Hansen kwam op 41 minuten als 3e bovendrijven, Pablo Copetti werd vlak er achter vierde en loopt sterk in op Axel Dutrie, die vandaag bijna drie uur verloor. Kees Koolen kwam helaas met een kapotte ketting te staan en kelderde andermaal uit de top10, hij en Bas Nijen Twilhaar zijn nog niet aan de finish. Door alle fouten en pechgevallen komt Rafal Sonik toch weer bovendrijven in het klassement, “Hedgehog” (Egel) werd vijfde vandaag en staat nu zesde op meer dan vijf uur van Kiriyakin.
Stand Quads
- S. Kiriyakin (Rus) Yamaha
- I. Casale (Chl) Yamaha, op 21m35
- A. Dutrie (Fra) Yamaha, 3u06
- P. Copetti (Arg) Yamaha, op 3u34
- S. Hansen (Arg) Honda, op 5u09
Auto’s: Peterhansel ondanks ongeluk aan de leiding
Met al die door elkaar rijdende voertuigen is het een wonder dat er niet al veel meer ongelukken in de karavaan zijn gebeurd, maar vandaag ging het goed mis. Stephane Peterhansel kwam halverwege de rit motorrijder Simon Marcic tegen. De twee zagen elkaar laat in het stof, Marcic viel en de Peugeot ramde de motor toen die al lag. Peterhansel verleende eerste hulp en bleef wachten tot de helicopter van de ASO de Sloveen had opgehaald. Dat kostte alles bij elkaar een kwartier extra, en na de rit kreeg de Fransman 14 minuten terug van de Groene Tafe. Op dat moment hadden Sebastien Loeb en Cyril Despres er al een flink duel opzitten dat met 3 minuten voorsprong in Loeb’s voordeel uitviel. Dankzij de Groene Tafel werd het een tweede tijd voor de man uit Hagenau, die 7m28 “toegaf” op Peterhansel. Despres werd op 10 minuten derde, Peugeot lijkt de wedstrijd nu stevig in handen te hebben. Nani Roma verloor vandaag 38 minuten bij WP1, waardoor Afrikaners Giniel de Villiers en Conrad Rautenbach de eer voor Toyota hoog moesten houden, ze eindigden als 6e en 7e vandaag.
Mini had geen al te beste dag. Yazeed Al Rahji ging na wat aanloopproblemen goed in het tweede deel en pakte nog een vierde tijd, maar Mikko Hirvonen moet niet alleen voor het klassement maar ook voor het uitrijden vrezen. De Fin probeerde de rivierbedding uit te komen die iedereen zoveel drama opleverde vandaag, maar dat moet je dat niet doen op een plek waar een flinke pol kamelengras je auto als een natuurlijke krik optilt. De Fin stond een paar uur te scheppen, wilde weer tijd goedmaken en kwam hard in botsing met Pascal de Baar. De Eenoog had een band lek en een kapotte vering achter, maar kon door, Hirvonen had zijn radiateur stukgereden en is met 4u44m vertraging als 37e binnengekomen.
Voor Erik van Loon verliep de dag iets minder dramatisch, al had het helemaal fout kunnen gaan. “Na 30 km begon de auto rechtsvoor te rammelen en te ratelen. In de neutralisatie bleek dat er een boutje uit de aandrijfas los was gegaan, waardoor de hoes aanliep.” Het kon snel verholpen worden en Van Loon klom in deel 2 nog van een 14e naar een 12e tijd op bijna vijftig minuten van de Peugeots. Maik Willems werd als 28e geklokt, de Coronels zijn nog onderweg. Een opvallende verschijning troffen we vandaag op 24 aan. Auto nummer 345 van de Argentijn Jose Antonio Blangino is namelijk verreweg het oudste voertuig in de rally: een IAME Rastrojero pickup uit 1966. De wagen werd als een wrak gekocht, gestript en helemaal opgeknapt. De oude Willy’s Overland in het vooronder werd vervangen door een V8 uit een een Chevy Camaro en “Team Plumi” handhaaft zich tot nu toe in de top40 van het klassement
Stand auto’s:
- S. Peterhansel (Fra) Peugeot
- S. Loeb (Fra) Peugeot, op 5m50
- C. Despres (Fra) Peugeot, op 25m40
- N. Roma (Spa) Toyota, op 1u00
- G. de Villiers (ZAf) Toyota 1u42
Trucks: Raz-Dva-Tri voor Kamaz, blessures bij Iveco
Over de avonturen van Hans Stacey hebben we het boven al gehad, maar we moeten ook even melding maken van de beslommeringen van Rainbow Dakar. Het team van Gerrit van Werven, Gerrit Zuurmond en Henk Schuiling kwam twee dagen na de rustdag met de tweede kapotte turbo te staan in Bolivia. De monteurs deden er door allerlei communicatieproblemen 24 uur over om de DAF te vinden, de turbo werd vervangen en teammanager Iginio Voorhorst moest naar grote middelen grijpen om alles geregeld te krijgen. Uiteindelijk lieten ze een startkaart, GPS code, eten e.d. achter bij een gezin dat vlak bij de start woonde en inmiddels is het duidelijk dat Van Werven alsnog aan etappe 10 is begonnen, die ze dus helemaal in het donker moeten rijden. We wensen Rainbow dan ook sterkte de komende dagen.
Vooraan was het vandaag Kamaz wat de klok sloeg. Eduard Nikolaev is de enige overgebleven kopman nadat Ayrat Mardeev gisteren in de modder bleef steken, al had hij erg veel geluk dat een band net NA de finish van proef negen pas klapte ipv een paar kilometer eerder. Vandaag was de Rus prima op dreef in de navigatiekermis en zette niet alleen de snelste tijd, maar pakte ook de leiding over van zijn (te) snelle assistent Dimitri Sotnikov. Die gaf vandaag zeven minuten toe en zakt naar plaats twee algemeen. Mardeev kon dankzij een joker-inzet als 11e starten en zette vanuit die positie een derde tijd op 7m41s van Nikolaev, een ouderwetse Raz-Dva-Tri dus voor de Kamazki’s
Gerard de Rooy verloor vandaag flink tijd: eerst reed hij bij WP1 verkeerd, daarna reed hij twee keer achter elkaar lek. In een poging tijd goed te maken moest hij off piste in gaan halen, waarbij de truck zo ging stuiteren dat De Rooy waarschijnlijk een rib heeft gekneusd. “Gelukkig stond de auto met de arts bij de neutralisatie, die heeft er net een spuit in gezet. Ik ging kapot van de pijn. ” Als toetje kwam De Rooy achter Ales Loprais en Peter Versluis vast te hangen, die allebei niet aan de kant wilden tot 10 km voor de finish. De Rooy bleek achter een blok van Kamaz, MAZ en Tatra de 6e te hebben gereden op 22m51s van Nikolaev. Beide Scania’s staan nog ergens op de proef. Maurik vd Heuvel had de motor kapot, Vick Versteijnen duikt nergens op in de WP’s of checkpoints.
Mammoet had vandaag ook zo z’n beslommeringen. Pascal ging best goed in de proef, 4e tijd halverwege, tot hij dus Hirvonen hardhandig op bezoek kreeg. De Eenoog viel daardoor uit de top10 en landde als 13e. De Sherpa moest de dag openen en Martin vd Brink was de eerste die zich dus op WP1 verkeek. Uiteindelijk maakte hij in het tweede deel wat tijd goed en werd als 12e geklokt. Tussen al het geweld van Kamaz, Iveco en Tatra valt wel de Hino van Teruhito Sugawara weer op. Net als de families De Rooy en Loprais is de familie Sugawara lange tijd een begrip in de Afrikaanse Dakars geweest. Pater Familias Yoshimasa Sugawara was vroeger kopman, tegenwoordig is hij ondersteuning voor zijn zoon Teruhito. Die staat inmiddels 8e algemeen en leider in de “kleine klasse” op 2 uur van de Kamazki’s
Stand Trucks:
- E. Nikolaev (Rus) Kamaz
- D. Sotnikov (Rus) Kamaz, op 5m15
- G. de Rooy (Ned) Iveco, op 24m17
- F. Villagra (Arg) Iveco, op 57m47
- P. de Baar (Ned) Renault, op 1u18
Morgen de laatste langere proef, al is ook nu weer een neutralisatie van kracht, zodat er twee stukken van in totaal 246km overblijven tussen San Juan en Rio Cuarto overblijven. Het eerste deel is duinen, dus kijk uit voor dolle MAN’s, het tweede deel is WRC-paden die vrij modderig zijn, dus opgelet voor stuiterende Tatra’s en bolderende Iveco’s. Of het genoeg is om tijd te pakken? We houden u op de hoogte.