Vanmorgen kon de auto opgehaald worden uit parc-ferme voor de start van het tweede deel van de marathon etappe. Omdat de problemen van gisteren direct opgelost konden worden, kon de truck zonder onderhoud toch in goede conditie aan de start verschijnen van de 8ste proef van de wedstrijd. Volgens de organisatie zou dit de zwaarste proef van de wedstrijd gaan worden.
Niet alleen voor de wedstrijddeelnemers was het een pittige dag. De servicetruck had de langste dag van de wedstrijd, bijna 700 kilometer om bij het bivak in Amodjar te komen. De wedstrijdtruck kwam in dit bivak via een special van 439 kilometer. De etappe van vandaag bestond volledig uit zand en duinen.
Bij de tweede groep duinen kwamen Johan en Dirk achter Essers (MAN) te rijden. De ploeg van Essers moest terug omdat zij niet over een duin konden komen. Johan besloot toch om aan te zetten voor deze duin, en niet zonder succes. Ze kwamen er spectaculair doorheen. “Het was heavy.” aldus Johan.
Het laatste gedeelte van de etappe zat vol kamelengras wat veel vergde van de achterveren. Veel deelnemers, waaronder een aantal toppers uit het auto klassement kwamen niet goed door dit gedeelte heen. Toen de Zetros uit de duinen kwam, waren al bijna alle vrachtwagens gepasseerd. Uiteindelijk werd een prachtige derde plaats behaald bij de vrachtwagens en 11e in het totaalklassement met de auto’s.
Morgen wederom een pittige dag met een special van 340 kilometer. Hierbij wordt ook de grootste duinpartij van de wedstrijd getrotseerd, bijna 100 kilometer aan één stuk. Het bivak blijft morgen in Amodjar, zo kan de service crew weer een klein beetje rust pakken.
Bron: pb all star rally