Uiteraard bestuurd Johan de Zetros. Maar de rol van Dirk is net zo belangrijk. Iedere dag krijgt hij een nieuw roadbook met de route voor de volgende dag. Op basis hiervan moet hij Johan de juiste weg wijzen. Maar hoe werkt dat nou zo’n roadbook?
Wat is een roadbook?
“Het roadbook is de wegwijzer voor de route. Het roadbook wordt gebruikt samen met een afstandsmeter in de auto. Dat zijn de enige twee middelen voor de navigatie. Het roadbook geeft met pijltjes aan of je af moet slaan of rechtdoor moet gaan. Hier en daar zitten plaatjes en tekst ter verduidelijking. Naast de route geeft het ook aan waar gevaarlijke punten zitten in de route, zoals bijvoorbeeld een gat in de weg. “
Hoe nauwkeurig zijn de aanwijzingen in je roadbook?
“Deze staan op 10 meter nauwkeurig aangegeven in het roadbook. Als je het goed doet red je de aanwijzingen op 50 meter nauwkeurig. Hierdoor kan je ruim op tijd in de remmen, maar hoeft dat ook weer niet te vroeg. Bij afslagen is het belangrijk om de afstand goed te weten, soms kan het zijn dat er twee afslagen na elkaar zitten. Je moet dan weten of je de eerste of de tweede moet hebben.
Er wordt gereden op stukken waar geen echte wegen zijn. Hoe geeft het roadbook dan aan welke kant je uit moet?
“Dat is wanneer we off-piste rijden. Dat gaat uitsluitend met richtingen, een kompaskoers. Met name in de duinen werk je op deze manier omdat daar geen paden zijn.
In de avond gaan alle navigatoren aan de slag met de route voor de volgende dag. Ze maken extra aantekeningen en kleuren dingen in. Hoe doe jij dat?
“Je krijgt het roadbook zodra je binnen bent. Daar zit een omschrijving bij wat je die dag kan gaan verwachten en wat opmerkingen vanuit de organisatie. Daarna ga je op het notitiebord van de organisatie kijken of er nog wijzingen zijn, deze zijn er bijna altijd. Deze neem je als eerst op in het roadbook.
Vervolgens ga je met kleuren werken. Ik gebruik er twee, groen en rood. Groen is voor alles wat te maken heft met de oriëntatierichting. Zodra een pad afbuigt kleur ik deze groen, hoe belangrijkrijker een aanwijzing is, hoe meer ik het vakje inkleur met groen.
Rood is voor alles wat met veiligheid te maken heeft, of waar je extra alert moet zijn. Ook hier is het, hoe belangrijker de aanwijzing is hoe roder deze wordt ingekleurd. Bij twee uitroeptekens wordt het vakje half rood. Bij drie uitroeptekens wordt het vakje volledig rood gekleurd.”
Hoe worden deze aanwijzingen van papier vertaald naar de rijder?
“We beide een helm met communicatieapparatuur erin, zodoende kan je ondanks dat de auto een berg lawaai maakt elkaar goed verstaan. Afhankelijk van de snelheid geef ik aanwijzingen eerder of later. Op basis van het aantal meters worden de aanwijzingen gegeven. Op een gegeven moment wordt er afgeteld, nog 400 meter, nog 200 meter, nog 100 meter. Zodoende weet Johan dat hij moet op letten.
Daarnaast moet ik ook letten op de bandenspanning en moet ik dat doorgeven als daar bijzonderheden in zijn.”
Wat is belangrijk bij het navigeren?
Naast het belang dat je de juiste route vindt, daarnaast is er ook het belang van veilig rijden. Als je een keer een fout maakt moet je terug en dat kost tijd, wat vervelend is. Als je niet goed navigeert loop je risico’s. Wanneer je op een verkeerd pad komt kan je op een stuk komen wat niet in je roadbook staat. Dan kan er zomaar een groot gat in de weg zitten met grote gevolgen.”
Bron: pb all star rally