Op de laatste dag voor de rustdag had de organisatie nog een flinke etappe gepland. Een snelle special van 436 kilometer met voornamelijk veel zand en hoge snelheden. De finishplaats is in Dakhla, waar het bivak letterlijk aan de Atlantische Oceaan is opgezet. Maar voor het zover is, eerst de etappe.
De etappe was erg snel, het was mogelijk om hele stukken op de maximumsnelheid te rijden. Johan heeft met de Zetros geen risico genomen en is niet voluit gegaan. Desondanks werden er toch snelheden van rond de 135 kilometer per uur behaald op de onverharde paden. Helemaal vlekkeloos ging het niet. Johan: “Ongeveer op 100 kilometer in de proef begon de auto naar diesel te stinken. Wat bleek, de reservewielen waren losgekomen wat ook de dop van een van de dieseltanks eraf geslagen had.” Door de lekkende diesel is de bak van de truck erg smerig geworden. Samen met een van de Belgische truck deelnemers konden de wielen snel weer vast gezet worden.
Door de problemen met de wielen is Johan gedurende de etappe terug gezakt naar de 10e positie. Uiteindelijk hebben Johan en Dirk nog een plek goed weten te maken en zijn op de 9e plek binnengekomen.
Het eerste dat gedaan werd bij aankomst in het bivak is de truck wassen. De komende dag is op papier de rustdag, maar een rustdag zal het niet worden voor het team. De tijd zal hard nodig zijn om de auto in topvorm te krijgen en te perfectioneren voor de zware tweede week. Met zeven etappes voor de boeg is Lac Rose zeker nog niet dichtbij.
Bron: pb all star rally